• Anonym (Magont)

Ont högt upp i magen - vad är detta? :(

Jag har under ca 5-6 veckors tid haft problem med ont i magen. Det gör ont i hålrummet precis mellan revbensbågarna (magsäcken?).

Jag får oftast ont efter måltid, ca 20 min efter att jag ätit och det håller i sig under en ganska lång tid, kanske 1-3 timmar innan det försvinner. Har svårt att beskriva smärtan, den är molande och mer svidande än brännande skulle jag säga. Tycker att det gör såpass ont att det blir jobbigt att andas (spec djupandning) och jag vill helst ligga ner med knäna uppdragna. Har inte upplevt halsbränna i samband med detta, dock har jag mått illa och fått kväljningar (inte spytt) vid något/några tillfällen i samband med smärtan. Lider inte av diarré eller förstoppning utan detta sitter högt upp i magen.

Är kvinna, 26 år. Har två små barn och är föräldraledig för tillfället, sover inget och känner mig allmänt slutkörd.

Vad kan detta vara? Magkatarr? Magsår? Ska givetvis ringa vårdcentralen på måndag men kanske någon här som har ett hum om vad det kan vara.

• Svar på tråden Ont högt upp i magen - vad är detta? :(
  • Anonym (Magont)
    Tyrfing skrev 2017-03-10 20:54:44 följande:

Bukspottkörtelinflammation kanske? 

Hm, visst är det det som oftast uppkommer av alkoholkonsumtion? Jag dricker inte. Känns inte som att det är det eftersom det kommer efter att jag ätit..
  • Anonym ekonom

Du har troligtvis någon form av irriterad magsäck eller Magmun. Prova 20 mg omeprazol två gånger om dagen (totalt 40 mg per dag), en morgon 30 min (före frukost) och en kväll. Efter två veckor bör dina symtom ha försvunnit. Är du inte bra efter 2 veckor kan det vara värt att kolla upp det

• Anonym (Been there...)
    Anonym (Magont) skrev 2017-03-10 21:18:39 följande:

Hm, visst är det det som oftast uppkommer av alkoholkonsumtion? Jag dricker inte. Känns inte som att det är det eftersom det kommer efter att jag ätit..

Kvinnor får oftast bukspottskörtelinflammation pga gallstenar. Och väldigt många kvinnor får problem med gallstenar efter graviditet...
  • Badskum

Omeprazol kommer antagligen hjälpa guld. Just svidande låter som magkatarr.

• Anonym (Gallan)

Skulle också gissa gallsten. Mitt första anfall började med ont högt upp i magen, tänkte också magsäcken först. Illamående pga smärtan, men kräktes inte. Sen kom anfallet igång ordentligt och det slutade med att ambulansen kom och körde till akuten (visste ju inte vad det var). Gjorde så ont att jag önskade att jag skulle få dö för att slippa smärtan. Kunde inte ligga stilla, djupandas eller prata.

• Anonysa

Har du fått något svar på vad detta var?! Jag har EXAKT samma symptom som dig. Har varit hos vc och de tog ett antal prover men inget som visade något. De kollade inte efter magsår.

Är kvinna, 22, inga barn. Problemen kommer inte varje dag, kan gå några veckor mellan anfallen. Vill dö varenda gång.

Svar på tråden Ont högt upp i magen - vad är detta? :(