• Anonym (Vad händer)

Är plötsligt kåt dygnet runt

Jag har levt i ett förhållande i över 10 år. I stort sätt ända från början har sexlivet vart ganska dåligt och vi har i stort sätt bara haft sex när jag haft ÄL, så runt 1-2 ggr per månad. För någon månad sedan hände något ( vad vet jag inte), men jag bokstavligt talat bara vaknade en morgon och var hysteriskt sugen på att ha sex med min man. Inte bara sugen på sex pga ÄL utan verkligen sugen på sex med just honom. Detta höll i sig och nu en månad senare har vi haft sex minst en gång per dag sedan dess och jag är lika sugen nu som den där morgonen när jag vaknade och ville ha honom. Inget i själva förhållandet har förändrats och allt är precis som vanligt runt oss. Kan lusten svänga såhär plötsligt efter 10 år på sparlåga? jag har aldrig använt p-piller etc så är inget sånt jag slutat med heller eller så. Känns liksom som jag har ÄL jämt ( lustmässigt alltså). Kan det svänga såhär fort. Kan man hoppas att lusten kommit för att stanna?

• Svar på tråden Är plötsligt kåt dygnet runt
  • MrFlex
    Anonym (Vad händer) skrev 2017-03-11 09:09:18 följande:

Jag har levt i ett förhållande i över 10 år. I stort sätt ända från början har sexlivet vart ganska dåligt och vi har i stort sätt bara haft sex när jag haft ÄL, så runt 1-2 ggr per månad. För någon månad sedan hände något ( vad vet jag inte), men jag bokstavligt talat bara vaknade en morgon och var hysteriskt sugen på att ha sex med min man. Inte bara sugen på sex pga ÄL utan verkligen sugen på sex med just honom. Detta höll i sig och nu en månad senare har vi haft sex minst en gång per dag sedan dess och jag är lika sugen nu som den där morgonen när jag vaknade och ville ha honom. Inget i själva förhållandet har förändrats och allt är precis som vanligt runt oss. Kan lusten svänga såhär plötsligt efter 10 år på sparlåga? jag har aldrig använt p-piller etc så är inget sånt jag slutat med heller eller så. Känns liksom som jag har ÄL jämt ( lustmässigt alltså). Kan det svänga såhär fort. Kan man hoppas att lusten kommit för att stanna?

Det är nog svårt att förklara vad som hänt och om det är bestående men troligtvis är det en förändring i din hormonbalans.

Gravid? Begynnande klimakterie? Ändrad kost/träning? Använder du några mediciner?
  • Anonym (Vad händer)

Begynnande klimaterie? Får man ökad sexlust av det? Vilket hormon är det domän avgörande för sexlusten?

• Anonym (lustigt)

En sådan total vändning låter lite lustigt, men passa på och njut av det om du trivs med det :) Vad tror du själv att det kan bero på? Har barnen blivit äldre och klarar sig lite mer på egen hand vilket gör att du kan slappna av och har lite tid över till annat? En del eller många kvinnor får en ökad lust vid 40 exempelvis. Är du där? Finns annars många saker som kan påverka lusten och kanske framför allt för kvinnor.

• Anonym (Kåt tant)
    Anonym (Vad händer) skrev 2017-03-13 06:46:53 följande:

Vilket hormon är det domän avgörande för sexlusten?

Hade man vetat det så hade vi haft kåt piller för kvinnor för längesen.
  • Anonym (......)

Inte börjat med några mediciner?

Jag blev galet kåt av lyrica.

• Anonym (Vad händer)

Jag är "bara 30 år än så länge. Barnen är små och pockar på uppmärksamhet mest hela tiden så jag är helt slut/ irreterad mest hela dagarna (precis som vanligt). Trots detta så är jag sugen på min man i stort sätt hela tiden numera...Det gick verkligen bara över en natt...

• Anonym (lustigt)
    Anonym (Vad händer) skrev 2017-03-13 13:13:30 följande:
    Jag är "bara 30 år än så länge. Barnen är små och pockar på uppmärksamhet mest hela tiden så jag är helt slut/ irreterad mest hela dagarna (precis som vanligt). Trots detta så är jag sugen på min man i stort sätt hela tiden numera...Det gick verkligen bara över en natt...
    Kan det vara så att kroppen talar om för dig att du är redo för ett barn till??...eller så är det mest så att hormonbalansen är något ur balans...inte helt ovanligt när man har varit gravid och ammat m.m.
  • O80tal

Jag har lite samma problem just nu, har börjat äta en medicin som gör mig sjukt kåt ifrån morgon till kväll, oavsett vad jag gör åt saken. Är en man på 29 år.
    Det blir ganska olustigt när man inte är hemma och blicken konstant vandrar till kvinnor runt en. Samt att tankarna konstant handlar om sex, eller att träffa någon att vara intim med.

• MrFlex
    Anonym (Vad händer) skrev 2017-03-13 06:46:53 följande:

Begynnande klimaterie? Får man ökad sexlust av det? Vilket hormon är det domän avgörande för sexlusten?

Det är en balans mellan östrogen och testosteron som påverkar sexlusten. Ämnesomsättningshormon (typ T3) kan också påverka.

När kvinnor behandlas medicinskt så är det testosteron som används, oftast i form av en gele som stryks på huden. Tror dock att den behandlingen är sällsynt i sverige.
Svar på tråden Är plötsligt kåt dygnet runt