• Leksand90

Tips för att bli gravid efter p-piller

Jag vet att de kan ta upp till 1 år innan man blir fertil när man slutat med p-piller, men är det någon här som kan ge tips som kanske snabbar på det ? Jag och min sambo planerar att börja försöka skaffa barn i juni..kan jag bara sluta ta mina piller efter en mens och sedan hoppas på att bli gravid?

• Svar på tråden Tips för att bli gravid efter p-piller
  • Anonym (Anna)

Du kan förstås bli gravid direkt när du slutat med p-piller (det räcker ju att man glömt att ta ett piller...). Det kan också ta tid, men det kan det ju oavsett om du ätit p-piller eller ej.

• Leksand90

Ja precis, man vet ju inte.. men jag fundera mest om de finns nå tips på saker som kanske snabbar på eller ökar chansen om de skulle ta tid, eller om de bara är att vänta på att kroppen ställer sig till rätta..?

• Mupppen

Ha sex.

Det är enda tipset. Man brukar räkna med att du ska lägga på en månad för varje år du ätit piller. Man säger att 75procent av alla blir gravida under första året de försöker. Så säg att du ätit piler i 10 år ska du räkna 12+10 månader, så bör du vara gravid.

• Leksand90
    Mupppen skrev 2017-03-11 22:33:43 följande:

Ha sex.

Det är enda tipset. Man brukar räkna med att du ska lägga på en månad för varje år du ätit piller. Man säger att 75procent av alla blir gravida under första året de försöker. Så säg att du ätit piler i 10 år ska du räkna 12+10 månader, så bör du vara gravid.

Men så om jag ätit p-piller i 3 år så ska de alltså ta 1 år och 3 månader för mig att bli gravid..?
  • Mupppen
    Leksand90 skrev 2017-03-11 22:58:30 följande:

Men så om jag ätit p-piller i 3 år så ska de alltså ta 1 år och 3 månader för mig att bli gravid..?

Det behöver inte ta så lång tid, det beror på din kropps omställning. Ränka snarare med att du blir gravid inom 12+3 mån.

Försök pricka de fertila dagarna (du kan köpa stickor på apoteket) och ha så skoj medan ni försöker :)
  • Leksand90
    Mupppen skrev 2017-03-11 23:02:59 följande:
    Det behöver inte ta så lång tid, det beror på din kropps omställning. Ränka snarare med att du blir gravid inom 12+3 mån.

Försök pricka de fertila dagarna (du kan köpa stickor på apoteket) och ha så skoj medan ni försöker :)
    Tack för råden :)! Kan man "lita" på ägglossningstest redan första månaden efter att man slutat med p-pillrerna?
  • Mupppen
    Leksand90 skrev 2017-03-11 23:05:29 följande:

Tack för råden :)! Kan man "lita" på ägglossningstest redan första månaden efter att man slutat med p-pillrerna?

Ja ägglossningsstickorna visar om du har ägglossning, så det är ingen felmarginal även om du nyligen slutat med piller.
  • EpicNurse

Ha sex.

Fast det där är ju bara hittepå! Finns absolut inga belägg för att det skulle vara så!

Det är snarare så att man är mer fertil när man ätit p-piller för att man har fler ägg kvar, och har högre risk/chans för dubbel ägglossning de första månaderna efter man slutat.
  • Jossan.augusti2017
    Leksand90 skrev 2017-03-11 16:28:16 följande:

Jag vet att de kan ta upp till 1 år innan man blir fertil när man slutat med p-piller, men är det någon här som kan ge tips som kanske snabbar på det ? Jag och min sambo planerar att börja försöka skaffa barn i juni..kan jag bara sluta ta mina piller efter en mens och sedan hoppas på att bli gravid?

Jag hade ätit p piller i 10 år, slutade i september och var gravid i november så det kan också gå snabbt : )
  • Anonym (Carro)

Det där är olika ,för mig tog det exakt 6 månader båda gångerna.Lycka till!

• Anonym (Anna)

"Man brukar säga...?" Har du någon källa på det? Enligt min bm så stämmer det inte alls att det tar längre tid att bli gravid när man ätit p-piller länge (snarare tvärtom då hormonerna gjort att kroppen varit i ett tillstånd som påminner om graviditet). Jag åt f ö i mååånga år och har blivit gravid efter bara någon månad båda gångerna (vilket givetvis inte är grund för någon som helst statistik, det menar jag inte heller.) tar det över ett år att bli gravid så har man rätt till utredning och p-piller har inte i det sammanhanget att göra i alla fall.

Ha sex.

• Leksand90
    Jossan.augusti2017 skrev 2017-03-12 09:15:44 följande:
    Jag hade ätit p piller i 10 år, slutade i september och var gravid i november så det kan också gå snabbt : )
    Tack för ditt svar :) hoppas de blir så för mig också!!
  • Anonym (24)

Jag slutade med mina p-piller efter ca 10 år, och blev gravid på stört. Jag hann inte ens ha min mens efter att jag slutade ta dem. Var inte alls beredd på att det kunde gå så snabbt utan var som du inställd på att det skulle kunna ta åtminstone några månader. Men antar att det beror på hur fertil man är och hur kompatibla du ovh din partner är. För mig spelade det ju liksom ingen roll att jag ätit p-piller sedan jag var 14

• Leksand90
    Anonym (24) skrev 2017-03-12 15:36:26 följande:

Jag slutade med mina p-piller efter ca 10 år, och blev gravid på stört. Jag hann inte ens ha min mens efter att jag slutade ta dem. Var inte alls beredd på att det kunde gå så snabbt utan var som du inställd på att det skulle kunna ta åtminstone några månader. Men antar att det beror på hur fertil man är och hur kompatibla du ovh din partner är. För mig spelade det ju liksom ingen roll att jag ätit p-piller sedan jag var 14

Åh spännande, gjorde du något spec för att lyckas bli gravid så snabbt ? Hade du din pillermens eller hann inte ens den komma?
    Använde du ägglossningstest? Och isåfall när började du använda de?
Svar på tråden Tips för att bli gravid efter p-piller