• Anonym (J)

Min son är konstant förstoppad

Min son har haft problem med magen sen dag 1, men när jag helammade så sa bvc sköterskan att det var normalt att han bara bajsade 1 gång i veckan, att det kunde gå längre tid till och med. Men nu när han äter fast föda också bör de ju inte gå så länge mellan gångerna. Han har också väldigt ont om det går mer än en dag. Varje morgon har jag katrinplommon/päronpuré (egengjord) i gröten, han får i samband med det forlax jr uppblandat i vatten i sin flaska. I hans mat har jag alltid en tsk rapsolja eller kokosolja och på kvällen har jag samma i hans gröt. Ändå blir det såhär. Det känns som om det är det enda vi gör, försöker få honom att bajsa. Försöker hjälpa med pysventil när han trycker och ibland kommer det men långt ifrån alltid. Vill också vara restriktiv med den då jag hört att man inte ska använda den för mycket. Men oftast blir det en gång om dagen iaf för att hjälpa honom. Har honom ofta i grodposition och masserar men han avskyr det nu för tiden. Blir jätte ledsen när vi försöker göra det. Han vaknar ofta på nätterna och skriker. Vet inte vad jag ska göra mer, finns det något mer? Frågade läkaren om det kunde vara mjölkproteinallergi men det trodde hon inte. Någon som vet vad vi kan göra? 

• Svar på tråden Min son är konstant förstoppad
  • fjanten

Vår son har också en trög mage, alltid haft. Vi har prövat oss fram med livsmedel, exempelvis är banan stoppande så det får han inte, vatten måste han dricka ordentligt - så vattenflaska erbjuds ofta, har som du i extra olja i hans mat, fibrer fungerar - men endast en viss mängd för annars blir det stoppande etc. Vill undvika att han ska bli "beroende" av pysventil, laktulos etc., för att kunna bajsa, så vi försöker liksom pröva oss fram med livsmedel istället... det var som värst för honom mellan 7 och 11 månader, nu är det bättre (14,5 månader).

• Fjäril kär

Mer vätska skulle jag säga. Erbjud så mycket vätska som möjligt.

Vad för gröt ger du? Gröt är ju fibrer och väldigt stoppande.

• Anonym (Lena)

Tänk på att frukt/gröt kan vara stoppande. Var noga med att pureer/mos/sylt osv är av rätt sort annars blir det för mycket fibrer och det stoppas upp.

Ha alltid fri tillgång till vatten åt honom.

• Anonym (J)
    Fjäril kär skrev 2017-03-11 18:37:49 följande:

Mer vätska skulle jag säga. Erbjud så mycket vätska som möjligt.

Vad för gröt ger du? Gröt är ju fibrer och väldigt stoppande.

Vi har mest gett sempers gröt från 6 månader. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Lena) skrev 2017-03-11 18:42:27 följande:

Tänk på att frukt/gröt kan vara stoppande. Var noga med att pureer/mos/sylt osv är av rätt sort annars blir det för mycket fibrer och det stoppas upp.

Ha alltid fri tillgång till vatten åt honom.

Vad menar du med rätt sort? 

Han dricker vatten till maten och så ammar jag honom mellan måltiderna och han blir ändå förstoppad.... 

• Anonym (J)
    fjanten skrev 2017-03-11 18:37:09 följande:

Vår son har också en trög mage, alltid haft. Vi har prövat oss fram med livsmedel, exempelvis är banan stoppande så det får han inte, vatten måste han dricka ordentligt - så vattenflaska erbjuds ofta, har som du i extra olja i hans mat, fibrer fungerar - men endast en viss mängd för annars blir det stoppande etc. Vill undvika att han ska bli "beroende" av pysventil, laktulos etc., för att kunna bajsa, så vi försöker liksom pröva oss fram med livsmedel istället... det var som värst för honom mellan 7 och 11 månader, nu är det bättre (14,5 månader).

Okej, då kanske det finns en ljusning iaf...att det kan bli bättre. Ger inte banan för det gillar han inte men kanske finns annat jag ger som är förstoppande. Får kolla upp det. 
  • fjanten
    Anonym (J) skrev 2017-03-11 18:53:30 följande:

Vad menar du med rätt sort? 

Han dricker vatten till maten och så ammar jag honom mellan måltiderna och han blir ändå förstoppad.... 

Dricker han ordentligt till maten? Erbjud även vatten mellan måltiderna utöver bröstet?

Maten han får, är det hemmagjort eller burkar?
  • Anonym (J)
    fjanten skrev 2017-03-11 18:55:35 följande:
    Dricker han ordentligt till maten? Erbjud även vatten mellan måltiderna utöver bröstet?

Maten han får, är det hemmagjort eller burkar?
    Det ska jag göra, erbjuda mer vatten än vad jag gör. 

Det mesta är hemlagat. Kan ge någon burk i veckan. 
  • fjanten
    Anonym (J) skrev 2017-03-11 19:00:30 följande:

Det ska jag göra, erbjuda mer vatten än vad jag gör. 

Det mesta är hemlagat. Kan ge någon burk i veckan. 

Bra, då har du bättre koll på vad exakt han får i sig. Läs på lite om vad som kan vara stoppande och försök undvika sådant och se om det blir bättre! Exempelvis är kiwi, katrinplommon och päron lösande, så i fruktväg är det sådant vår son får. Gröt ger vi sällan, utan försöker ge andra livsmedel till frukost. Äggröra har exempelvis gått bra här. Osv osv...
  • Anonym (tanja)

Kolla med BVC om ni kan prova att ge honom Laktulos istället för Forlax jr, det hjälper min dotter iaf.

• Anonym (J)
    Anonym (tanja) skrev 2017-03-11 19:20:04 följande:

Kolla med BVC om ni kan prova att ge honom Laktulos istället för Forlax jr, det hjälper min dotter iaf.

Vi gav lactulos först men han blev så enormt gasig att han knappt sov alls på natten. :(
  • Anonym (J)
    fjanten skrev 2017-03-11 19:11:03 följande:

mammasajten.se/2013/03/20/stoppande-och-losande-matvaror-for-barn-och-bebismagar/

Där är en lista på sådant som kan vara stoppande och lösande. Det är såklart ingen absolut lista, och saker som kan vara lösande/stoppande fungerar inte nödvändigtvis för ditt barn, så det gäller att prova sig fram.

Tack! Ska kolla det :) Äggröra gillar han inte men får komma på något annat.
  • Anonym (tanja)
    Anonym (J) skrev 2017-03-11 20:32:53 följande:

Vi gav lactulos först men han blev så enormt gasig att han knappt sov alls på natten. :(

Vad tråkigt, stackaren! Var det en stor mängd ni gav?
  • Anonym (J)
    Anonym (tanja) skrev 2017-03-11 20:45:00 följande:

Vad tråkigt, stackaren! Var det en stor mängd ni gav?

Nej, lägsta dosen 2,5 ml. Han fick väldigt ont i magen av det.
  • WWL

Testa att utesluta oljan.

Så var det för min bebis.. Magen kom igång jätte bra efter vi tog bort oljan... Så testa det med :)

• Mupppen

Prova en tesked linfröolja, det smakar blä så blanda ut det med katrinplommon eller något, men det fungerade jätte bra på min älsta.

• MissG

Hej!

Vad jobbigt, känner verkligen med er!

Min dotter blev också väldigt förstoppad när vi började med fast föda.
    Det som har funkat för oss är rivet päron i morgongröt, kiwi efter varje måltid och olja i maten. Kiwi är väldigt fiberrik och verkar ha gjort susen för henne. Hon är idag 7 månader och magen funkar bra! Ju mognare frukt desto bättre.

Mycket av den såkallade "bebismaten" kan vara stoppande, exempelvis potatis, morot och banan. Jag slutade ge henne det tills att magen var igång igen och nu kan hon äta allt med kiwi som komplement :). 

Vissa kan vara allergiska mot kiwi så börja försiktigt.

Hoppas det blir bättre!

• Anonym (Sara)

Vad får han för mat?

Har en bekant vars son alltid är förstoppad och det kom fram att han bara får mjölmat. Pulvergröt och vällingar. Inte konstigt.

• Mandelskorpan

Hur gammal är han? Skippa all sorts sädesslag är mitt tips, välling, gröt och smörgås var rena korken för vår äldsta i alla fall före 1års ålder. Ge ersättning i stället för välling, skippa gröt och mackor helt. Ge vanlig mat men undvik pasta.

Svar på tråden Min son är konstant förstoppad