• Anonym (??)

Citodon amning

Jag har fått öroninflammation + halsfluss. Innan jag fick träffa läkaren idag på förmiddagen så tog jag en citodon - klockan 3 inatt och en vid 20 igår kväll. Har inte ammat seda i fredags. Kan jag amma tösen nu eller bör jag handmjölka ur de som finns med tanke på morfinet?

• Svar på tråden Citodon amning
  • Mascaraklumpar

Enligt janusinfo är "enstaka doser" ok när man ammar. Samtidigt finns det ett fall där ett spädbarn dog efter att mamman tagit kodein och sen ammat (mamman hade en mycket ovanlig genvariant som gjorde att hon omvandlade allt kodein till morfin). Personligen hade jag pumpat ur mjölken och slängt den och sedan ammat när den återbildats, dvs om tre timmar eller så. Men jag kanske är överdrivet nojig.

www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-amning/

• LillaJag06

Jag fick amma på BB med citodon 2 ggr efter att sonen fötts men de hade koll på honom och sen var det tvärstopp. Jag fick ABSOLUT inte amma på citodon. Barnet kan tydligen få andningsuppehåll så jag fick skippa smärtlindring.

• Anonym (J)

Men herregud, jag hade ingem aning om att man inte får amma med citodon?! Efter min förra förlossning fick jag citodon och diklofenak pga spinalhuvudvärk, åt de i en vecka 2-3 gånger per dag! Ingen sa något om att man inte fick äta det medans man ammar.. Förlossning snart igen inom någon dag, finns det något annat man kan äta för att må någorlunda bra utan att rislera barnet? :/

förlåt för trådkapning. Till dig ts så tycker jag att du borde ringa 1177 och fråga.

Svar på tråden Citodon amning