• Haaannnaaa

Avliva gammal katt?

Hej!

De senaste dagarna har jag funderat och funderat och känner att jag behöver få höra andra människors åsikter angående detta.

För ca ett halvår sedan flyttade en liten kisse in hos oss, kastrerad hane 19 år gammal.

Vi åkte direkt till veterinären för en hälsokontroll.

Han har väldigt dåliga tänder, luktar mycket illa i munnen. Kan därför bara äta mat vi mosar åt honom, antar han får ont av att tugga. Är smal som en sticka, benen sticker ut överallt på honom. Dricker och kissar extremt mycket (antagligen något fel på njurarna) lite snurrig i huvudet, stirrar in i väggar ibland och dylikt. De senaste veckorna har det blivit lite värre, han har kissat på golvet, bajsat utanför lådan och även fått bajs på sig själv som han gått omkring med och dragit runt. När han kurrar verkar han ha problem med andningen. Han slutade tvätta sig själv för länge sen.

Han hade ett bra hjärta berättade veterinären men det verkade som han var i dåligt skick, hon sa till oss att han klarar inte av att bli nedsövd och att vi egentligen bara borde ge honom "en härlig sista höst". Men han är fortfarande kvar hos oss :)

Det låter illa hör jag när jag läser det jag skrivit om hans problem, men han verkar annars vara en nöjd katt. Han är social, älskar fortfarande att gosa (dock i korta stunder) men han kommer gärna flera gånger och dagen och blir kliad. Annars sover han mest på sina favoritställen. Han äter gärna och ofta dessutom!

När "vet man" när det är dags för avlivning? Vi vet ju inte om han har ont (förutom hans tänder). Eftersom han fortfarande är social och inte verkar må psykiskt dåligt känns det bara rent egoistiskt att avliva honom (hans kiss och bajsvanor är ganska påfrestande, kloklipp och pälshantering också)

Är så tacksam över all hjälp vi kan få.

• Svar på tråden Avliva gammal katt?
  • Queennr1

Det är dags. En katt som inte kan hålla sig själv ren lider.

När en katt väl visar tydligt att den lider har det gått för långt.

• katten19

Det är aldrig lätt att veta när det är dax för ens vän att gå vidare, men av det jag läst så är det definitivt dax för honom att få somna in.
    Bara att han har så dålig tandstatus är skäl nog, onda tänder är ett oerhört lidande för katten.

• slutatsnusa
    Queennr1 skrev 2017-03-12 15:59:20 följande:

Det är dags. En katt som inte kan hålla sig själv ren lider.

När en katt väl visar tydligt att den lider har det gått för långt.

Håller med! Det är dags nu. När de slutar tvätta sig och inte sköter lådan mår de inte längre bra.
  • Jasmin Karlsson

Så dåliga tänder och smal som en sticka räcker. Antingen ska det åtgärdas, blodprov för att se om det är njurproblem, hypertyreos eller diabetes och därefter göra en bedömning av narkosrisk eller så bör katten avlivas. Inget djur ska behöva lida för att det är gammalt. Att ha så dåliga tänder är ett lidande! Antingen söver man även om man vet att det är riskabelt (det kan hända att han dör under narkos och att ni får betala fast inte få katten tillbaka) eller så avlivar man. Han kanske är smal för att han har hypertyreos och det går att behandla. Så det måste man kolla upp om man ska låta honom fortsätta leva.

• Anonym (Dags)

Jag tycker däremot det låter som det är dags. Om han luktar illa i munnen och inte kan tugga ordentligt låter det ju som han har inflammationer eller liknande där inne. Och dessutom tappat en massa i vikt trots att den får mat av er, håller sig inte ren etc. Utan att veta om han går med svår tandvärk och smärtor eller bara ser skraltig ut är det enda vi vet att hans bästa dagar definitivt är förbi, och det enda som väntar är en dalande hälsa med allt mer problem tills han somnar in.

Brukar i såna här fall tänka att om de är i sånt skick att de inte skulle klara sig i naturen (om det inte är tillfälliga problem) så är ju systemet uppbyggt så att när man har så ont att man inte kan jaga, tugga i sig byten och klättra så får man somna in rätt snart. Det är egentligen rätt onaturligt att gå i många år med diverse smärttillstånd och lyten. Sen kan man ju själv bedöma om vår vård ändå kan ge ett par år extra, men det kan lika gärna vara så att vi ibland gör djuren en otjänst genom att sätta naturen ur spel. Då får vi tyvärr gå in och ta det beslutet som djurägare.

• Haaannnaaa

Tack allihopa! Är så rädd att ta honom till veterinär och avliva fast han egentligen mår bra. Han är ju en mysgubbe så det är svårt att tänka att han har ont. :(

• Domesticgoddess
    Haaannnaaa skrev 2017-03-12 16:52:28 följande:

Tack allihopa! Är så rädd att ta honom till veterinär och avliva fast han egentligen mår bra. Han är ju en mysgubbe så det är svårt att tänka att han har ont. :(

Jag lider verkligen med dig, det är oerhört tufft och sorgligt när det är dags att fatta det beslutet. Tror också att det är dags och vet hur smärtsamt det är. Många tankar till er!
  • viseversa

Katter visar inte smärta. Han har antagligen väldigt ont både i min och leder. Men dom visar det inte. Jag hade låtit honom somna in. Han är väldigt gammal för att vara en katt. Och har njurarna dessutom börjat ge upp och han inte ens klarar av att hålla sig ren är det illa.

• Jasmin Karlsson
    Haaannnaaa skrev 2017-03-12 16:52:28 följande:

Men du har ju redan varit hos veterinären som sagt att han är i dåligt skick och borde ha avlivats innan vintern?
  • Haaannnaaa
    Jasmin Karlsson skrev 2017-03-13 07:22:28 följande:

Men du har ju redan varit hos veterinären som sagt att han är i dåligt skick och borde ha avlivats innan vintern?

Vi åkte till veterinären för en hälsokontroll och kloklipp när de pikade lite att han säkert inte skulle klara sig längre än hösten. Vet inte varifrån du fick att de sagt till oss att vi ska avliva honom innan vintern? Det kom aldrig på tal.

Det jag menar är att det känns jobbigt att boka in avlivning och så vet man inte ifall han kanske inte alls mår så dåligt som vi tror att han gör.

Men det kommer komma hem en veterinär för avlivningen så ska han få frossa i räkor och gos innan :)
  • Jasmin Karlsson
    Haaannnaaa skrev 2017-03-16 09:43:03 följande:
    Vi åkte till veterinären för en hälsokontroll och kloklipp när de pikade lite att han säkert inte skulle klara sig längre än hösten. Vet inte varifrån du fick att de sagt till oss att vi ska avliva honom innan vintern? Det kom aldrig på tal.

Det jag menar är att det känns jobbigt att boka in avlivning och så vet man inte ifall han kanske inte alls mår så dåligt som vi tror att han gör.

Men det kommer komma hem en veterinär för avlivningen så ska han få frossa i räkor och gos innan :)
    Jag tolkade "bara borde ge honom en härlig sista höst" som det, men jag missförstod då.
    Om man är osäker på hur katten egentligen mår kan man boka tid till veterinären just med denna frågeställningen. Veterinären kan göra den bedömningen. Om du känner att du inte fick ett tydligt svar vid förra hälsokontrollen så måste du fråga igen, men läget kan ju också ha ändrats mycket sedan sist. Men i detta fall tror jag att du egentligen vet svaret, fast det är jobbigt att ta beslutet förstås. Svaren du fått här visar ju också att även om man inte är veterinär så är det tydligt för de flesta att katten lider och måste avlivas.
Svar på tråden Avliva gammal katt?