Avliva gammal katt?
Hej!
De senaste dagarna har jag funderat och funderat och känner att jag behöver få höra andra människors åsikter angående detta.
För ca ett halvår sedan flyttade en liten kisse in hos oss, kastrerad hane 19 år gammal.
Vi åkte direkt till veterinären för en hälsokontroll.
Han har väldigt dåliga tänder, luktar mycket illa i munnen. Kan därför bara äta mat vi mosar åt honom, antar han får ont av att tugga. Är smal som en sticka, benen sticker ut överallt på honom. Dricker och kissar extremt mycket (antagligen något fel på njurarna) lite snurrig i huvudet, stirrar in i väggar ibland och dylikt. De senaste veckorna har det blivit lite värre, han har kissat på golvet, bajsat utanför lådan och även fått bajs på sig själv som han gått omkring med och dragit runt. När han kurrar verkar han ha problem med andningen. Han slutade tvätta sig själv för länge sen.
Han hade ett bra hjärta berättade veterinären men det verkade som han var i dåligt skick, hon sa till oss att han klarar inte av att bli nedsövd och att vi egentligen bara borde ge honom "en härlig sista höst". Men han är fortfarande kvar hos oss :)
Det låter illa hör jag när jag läser det jag skrivit om hans problem, men han verkar annars vara en nöjd katt. Han är social, älskar fortfarande att gosa (dock i korta stunder) men han kommer gärna flera gånger och dagen och blir kliad. Annars sover han mest på sina favoritställen. Han äter gärna och ofta dessutom!
När "vet man" när det är dags för avlivning? Vi vet ju inte om han har ont (förutom hans tänder). Eftersom han fortfarande är social och inte verkar må psykiskt dåligt känns det bara rent egoistiskt att avliva honom (hans kiss och bajsvanor är ganska påfrestande, kloklipp och pälshantering också)
Är så tacksam över all hjälp vi kan få.