• Miro1

    Kan man kräva att slippa män på jobbet?

    Jag är ägare på ett ställe i restaurangbranschen. Jag har och följer kollektivavtalet. En av mina anställda kräver att slippa jobba med män. Hon vill inte heller byta arbetstider. Hon vill att jag ska anpassa de övriga passen så att inte män jobbar samtidigt som henne. Hittills har detta bara varit önskemål från hennes sida, jag har vid några tillfällen gått henne till mötes. Men nu påverkas verksamheten och chansen till bra nyrekryteringar av hennes "önskemål". Jag har berättat för henne att hon inte kommer att kunna ställa dessa krav längre - att jag inte får diskriminera någon pga kön. Då kontaktade hon facket (HRF) och fick i mina öron ett märkligt svar: att jag som arbetsgivare inte får lov att tvinga någon att jobba med män. Är det verkligen så?

  • Svar på tråden Kan man kräva att slippa män på jobbet?
  • Griseknoen35

    Sa hon det eller facket? Och nej man kan inte kräva att enbart arbeta med ett visst kön. Ingen verksamhet skulle fungera om folk fick igenom sådana krav.

  • Petter och jag

    Pratade hon med någon centralt eller lokalt? Min erfarenhet av fackliga ombud är dessvärre att kunskapsnivån hos dem är väldigt varierande, framför allt hos er lokala ombuden.

  • Tonårsmamman1

    Du kan ju inte tvinga henne, hon har rätt att neka. Men då kan du ju säga upp henne pga arbetsvägran, eller så säger hon upp sig själv.

    Du som arbetsgivare har ingen skyldighet att tillmötesgå hennes krav om du inte vill/kan.

  • gahadas
    gahadas skrev 2017-03-12 19:29:45 följande:

    Nej då. Gen hon inte efter är det bara att göra sig av med henne.


    Ger*
  • Mandel

    Du kan inte tvinga henne, men det är upp till henne att arbetsvägra i så fall och det är skäl för varning.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Miro1

    Det var facket som sa så. Men om det var en lokal eller central representant vet jag inte.

  • Petter och jag
    Miro1 skrev 2017-03-12 19:33:15 följande:

    Det var facket som sa så. Men om det var en lokal eller central representant vet jag inte.


    Kalla henne till möte, be henne ta med sig en representant från facket. Ha med dig stöd/vittne från HR/personal. Informera henne om det arbetsrättsliga läget. Fråga henne vad hon har för förslag på lösning.
Svar på tråden Kan man kräva att slippa män på jobbet?