• Äldre 12 Mar 21:43
    4768 visningar
    10 svar
    10
    4768

    Vad äter en PENSIONÄR?

    Hej,

    ska ha gamlingar på fika nästa helg men insåg att jag inte har någon aning om vad gamlingar äter. Klarar de av prinsesstårta? Är vissa bakelser mer benägna att göra dem upprörda? Är gamlingar överlag mer glutenintoleranta?


    kvinna utan hinna
  • Svar på tråden Vad äter en PENSIONÄR?
  • Äldre 12 Mar 21:46
    #1

    Gör klassiker; småkakor såsom drömmar, schackrutor etc. Vetebröd. Sockerkaka. Rulltårta. Pensionärer är ju som folk är mest: olika och gillar olika bakverk.

  • Äldre 12 Mar 22:18
    #2

    Med tanke på dagens ekonomiska situation - kattmat.

    Men seriöst, dum fråga.

  • Äldre 12 Mar 22:26
    #3

    De äter det de blir bjudna på precis som alla civiliserade människor.

  • elyse
    Äldre 12 Mar 22:27
    #4

    Det är dumt att generalisera, men om det finns några generationer som älskar att fika så är det i princip alla över 60. Och när man är bortbjuden/bjuder är det snarare "mest är bäst" än någon enstaka bulle. Tårta blir de nog jätteglada över. När jag bjuder min mormor och morfar tar jag alltid något som kostar en del, men som jag vet att de gillar.

  • sextio­talist
    Äldre 13 Mar 06:11
    #5

    Exakt det som du äter.

  • Äldre 13 Mar 08:28
    #6

    Du frågar som om du pratar om någon ovanlig djurart som lever uppe bland bergen i Himalaya. Ett råd; pensionärer är människor! Om du gnuggar geniknölarna och kan komma på en, två rätter som andra människor äter så har du kommit en bra bit på vägen. Lycka till!

  • sextio­talist
    Äldre 13 Mar 08:41
    #7
    elyse skrev 2017-03-12 22:27:12 följande:

    Det är dumt att generalisera, men om det finns några generationer som älskar att fika så är det i princip alla över 60. Och när man är bortbjuden/bjuder är det snarare "mest är bäst" än någon enstaka bulle. Tårta blir de nog jätteglada över. När jag bjuder min mormor och morfar tar jag alltid något som kostar en del, men som jag vet att de gillar.


    Tårta, nja, jag tycker nog det är de yngre som äter mest, inte vi äldre (jag är inte 60 än, men bara några år bort), när det bjuds på tårta på jobbet.

    Jag som är i den åldern (dvs snart 60) håller nog inte med dig. Däremot så kan det stämma in på min mammas generation (född på 30-talet).
    Är det något som jag lärt mig är att kakor, tårtor och sådan inte är det som gått åt när jag har haft tillställningar.
  • sextio­talist
    Äldre 13 Mar 08:43
    #8

    Bland mina vänner, som är kring 60, så är det några saker som alltid går hem.
    Sushi, vällagade grytor, en god köttbit med sallad.

    Om det är fika, så är det nog mer kex med goda ostar, lite gott dyrare bröd. Goda lagrade ostar, lite gott pålägg.

    Som avslutning skulle jag nog servera en fräsch cheesekake

  • elyse
    Äldre 13 Mar 11:40
    #9
    sextiotalist skrev 2017-03-13 08:41:06 följande:

    Tårta, nja, jag tycker nog det är de yngre som äter mest, inte vi äldre (jag är inte 60 än, men bara några år bort), när det bjuds på tårta på jobbet.

    Jag som är i den åldern (dvs snart 60) håller nog inte med dig. Däremot så kan det stämma in på min mammas generation (född på 30-talet).

    Är det något som jag lärt mig är att kakor, tårtor och sådan inte är det som gått åt när jag har haft tillställningar.


    Jag är nog uppfödd i tårta-kretsar, är jag rädd.
  • sextio­talist
    Äldre 13 Mar 11:44
    #10
    elyse skrev 2017-03-13 11:40:42 följande:
    Jag är nog uppfödd i tårta-kretsar, är jag rädd.
    Inte jag, eftersom ingen hemma hos har varit förtjust i tårtor. Inte i min barndomsfamilj och inte heller nuvarande.

Svar på tråden Vad äter en PENSIONÄR?