• Eveelina89

skatteåterbäring föräldraledig

Någon som vet hur det ser ut på återbäringen när man varit föräldraledig hela året? (Har ej ändrat några uppgifter som försäkringskassan)

• Svar på tråden skatteåterbäring föräldraledig
  • vikkey

Nu fick jag visserligen lön januari samt semesterlön 5 veckor under sommaren. FK drar 32% av mig o jag får tillbaka drygt 2000:-.

• ikna

Jag får tillbaka 20941kr, jobbat 2 månader 2016.

• Monchichier
    ikna skrev 2017-03-13 00:04:49 följande:

Jag får tillbaka 20941kr, jobbat 2 månader 2016.

Det låter som att du betalat mycket ränta under året...
  • Aniiee

Var beredd på att få kvarskatt. FK är notoriskt dåliga på att dra tillräkligt med skatt.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • ikna
    Monchichier skrev 2017-03-13 00:28:36 följande:
    Det låter som att du betalat mycket ränta under året...
    Jag har lån på 2 fastigheter så det blir en del ränta jag betalar ja :)
  • Monchichier
    ikna skrev 2017-03-14 10:28:56 följande:

Jag har lån på 2 fastigheter så det blir en del ränta jag betalar ja :)

Ja precis, inte speciellt representativt för frågeställningen då med andra ord.

Hur mycket skulle du få tillbaka om du inte skulle deklarera en jäkla massa underskott i kapital?
  • ikna
    Monchichier skrev 2017-03-14 10:33:04 följande:
    Ja precis, inte speciellt representativt för frågeställningen då med andra ord.

Hur mycket skulle du få tillbaka om du inte skulle deklarera en jäkla massa underskott i kapital?
    Fast ränta på 37762 kr ger inte 20 papp tillbaka i återbäring.
  • Monchichier
    ikna skrev 2017-03-14 11:40:01 följande:

Fast ränta på 37762 kr ger inte 20 papp tillbaka i återbäring.

Öööh jo, det tillsammans med jobbskatteavdraget för de två månaderna du jobbat blir typ exakt det.

Hade du inte haft feta bolån och jobbat i två månader gissar jag på att du fått kvarskatt. Det är noll förtjänst från försäkringskassans sida att du får återbäring.
  • ikna
    Monchichier skrev 2017-03-14 11:48:40 följande:
    Öööh jo, det tillsammans med jobbskatteavdraget för de två månaderna du jobbat blir typ exakt det.

Hade du inte haft feta bolån och jobbat i två månader gissar jag på att du fått kvarskatt. Det är noll förtjänst från försäkringskassans sida att du får återbäring.
    Lån 1, 176257,51kr kvar att betala.
    Lån 2, 17998,78kr kvar att betala

Inte så jäkla feta va..

Dock har säkerligen skatten på lönen januari och halva februari mycket att göra med återbäringen.
  • Kasperina
    Aniiee skrev 2017-03-13 01:24:45 följande:

Var beredd på att få kvarskatt. FK är notoriskt dåliga på att dra tillräkligt med skatt.

Man anger ju själv hur mycket skatt de ska dra... ?
  • EpicNurse
    Kasperina skrev 2017-03-14 19:16:41 följande:

Man anger ju själv hur mycket skatt de ska dra... ?

Var kan man se vad man har valt? Jag minns nämligen inte för det var över ett år sedan xD
  • Kasperina

Det står på sista bilden när man begär FP eller TFP, i samma ruta som arbetsgivare och lön.

• Eveelina89
    Aniiee skrev 2017-03-13 01:24:45 följande:

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
    Jaså, så himla typiskt. Tänkte de va lite uppmärksam! Men men ... bara de inte blir tusenlappar, då e jag nöjd :)
    Pluggade iofs från september, vet dock inte vad de gör för skillnad ^^
    Tack alla ni för svar!
  • EpicNurse
    Kasperina skrev 2017-03-14 19:24:39 följande:

Det står på sista bilden när man begär FP eller TFP, i samma ruta som arbetsgivare och lön.

På min det det ut såhär. Betyder det att dom drar 31% på FP då också?

Svar på tråden skatteåterbäring föräldraledig