• Bex123

    19 månader mellan syskon, skrikig lillebror

    Vi har en dotter på snart 20 månader och en son som snart är 1 månad. Vi fick en tuff start på neonatal vilket innebar att storasyster fick vara ifrån mig en vecka. Tilläggas ska att jag har enbart varit ifrån henne några timmar i taget tidigare. Reaktionen när vi kom hem var främst oro att jag skulle försvinna igen. Pillade lite på lillebror men verkade inte bry sig nämnvärt. Glad och pigg som vanligt i perioder men senaste veckan har lillebror börjat skrika i princip varje vaken stund vilket påverkar oss alla. Jag mår dåligt, storasyster har blivit mycket mer ledsen och lillebror antar jag har ont i magen. Pappan är fortfarande hemma men frågan är om det är bäst att båda är hemma så länge det är så här eller är det bättre att försöka vara vi tre bara och få in rutiner? Vill inte att han ska ha ont givetvis men just nu oroar jag mig mer för storasyster, vill inte för mitt liv att hon far illa och mår dåligt. Jag är med henne säkert 80 % av vaken tid just för att jag inte vill att hon ska tro att hon inte är viktig längre. Men jag har ingen aning om jag gör rätt? Vi har bra kontakt med bvc och jag vet att små barn skriker men vill gärna höra hur ni andra har gjort för att båda barnen ska må bra under den första tiden.

  • Svar på tråden 19 månader mellan syskon, skrikig lillebror
  • viseversa

    Barn överlever att få syskon. Att ägna henne mer tid än bebisen är inte heller okej. Du har två barn nu och båda behöver din tid. Ha bebisen i sele på magen så är han nära samtidigt som du har händerna fria för storasyster. Det är kaos i början när man går från 1-2 barn men det lägger sig sen. Om jag var ni hade jag valt att båda föräldrarna är hemma så länge det går. Ta ut era 30 dubbeldagar nu i början eller så är din man "ledig" varje måndag och fredag framöver så ni kan hjälpas åt. Jag har 5 barn och har haft både skrikiga och lätta bebisar. Men det fixar sig alltid på något vis och syskonen har helt enkelt fått acceptera sina nya syskon. Dock har INGEN av mina barn visat svartsjuka mot bebisen. Dom har fått hjälpa till och vara med från start. Och fått lära sig att nu är det så här och nu får dom dela på uppmärksamheten i fortsättningen.

Svar på tråden 19 månader mellan syskon, skrikig lillebror