• Ungdal

Abort i vecka 7

Hej! Jag fick för några veckor sedan veta att jag är gravid med min pojkvän. Vi har dock diskuterat och kommit fram till att göra en abort då vi vill vänta något år till, och jag känner att jag vill leva livet lite mer innan de är dags, (är 20 år). Har fått en tid för medicinsk abort på kvinnokliniken den 20e mars, är då i v.7 (6+4), och är sååå nervös!!! Vad kan jag vänta mig? Har gick de till för er? Hur ont gjorde de? Och hur länge blödde ni? Grubblar ihjäl mig :/

• Svar på tråden Abort i vecka 7
  • Anonym (Tjejkompisen)
    Ungdal skrev 2017-03-13 17:13:55 följande:

Hej! Jag fick för några veckor sedan veta att jag är gravid med min pojkvän. Vi har dock diskuterat och kommit fram till att göra en abort då vi vill vänta något år till, och jag känner att jag vill leva livet lite mer innan de är dags, (är 20 år). Har fått en tid för medicinsk abort på kvinnokliniken den 20e mars, är då i v.7 (6+4), och är sååå nervös!!! Vad kan jag vänta mig? Har gick de till för er? Hur ont gjorde de? Och hur länge blödde ni? Grubblar ihjäl mig :/

Det är ju olika men för mig var det såhär (var i samma vecka som du);

Ingen smärta alls, inte som mensvärk, inget. Noll på en tioskala. Jag gjorde min på sjukhus. Satt och läste och väntade och väntade. Började småblöda efter ett tag. Gick på toa då och då. Blev lite lös i magen av medicinerna men inte så det gjorde något. Man får ett bäcken att ha i toan som blodet ska samlas i. Jag höll i det där fram så kiss/blod kom dit men resten i toan. Sedan när jag satt där en gång så kändes det som en liten klump gled ut, som en mensklump typ. Kollade i bäckenet och den var lite hudfärgad/knottrig men med blod på. Var inte så äckligt som det låter, såg ut som en pytteblodklump så jag fick kolla noga och peta lite för att se att den var lite annorlunda under blodet. Då kallade jag på skötrskan som tog bäckenet och gick ut för att undersöka.

Efter det blödde jag som en vanlig mens ungefär.

Hon kom in och sade att det var klart och de hade kollat i mikroskåp så att allt kommit ut. Sedan fick jag åka hem. Fortsatte blöda som en mens, någon dag extra kanske.

Fråga gärna om du undrar något. Jag har gjort flera tidiga aborter (tyvärr) då preventivmedel inte riktigt biter på mig.
  • Anonym (Tjejkompisen)

Blodklumpen var kanske 2 cm stor.

• Ungdal
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2017-03-13 17:27:39 följande:

Det är ju olika men för mig var det såhär (var i samma vecka som du);

Ingen smärta alls, inte som mensvärk, inget. Noll på en tioskala. Jag gjorde min på sjukhus. Satt och läste och väntade och väntade. Började småblöda efter ett tag. Gick på toa då och då. Blev lite lös i magen av medicinerna men inte så det gjorde något. Man får ett bäcken att ha i toan som blodet ska samlas i. Jag höll i det där fram så kiss/blod kom dit men resten i toan. Sedan när jag satt där en gång så kändes det som en liten klump gled ut, som en mensklump typ. Kollade i bäckenet och den var lite hudfärgad/knottrig men med blod på. Var inte så äckligt som det låter, såg ut som en pytteblodklump så jag fick kolla noga och peta lite för att se att den var lite annorlunda under blodet. Då kallade jag på skötrskan som tog bäckenet och gick ut för att undersöka.

Efter det blödde jag som en vanlig mens ungefär.

Hon kom in och sade att det var klart och de hade kollat i mikroskåp så att allt kommit ut. Sedan fick jag åka hem. Fortsatte blöda som en mens, någon dag extra kanske.

Fråga gärna om du undrar något. Jag har gjort flera tidiga aborter (tyvärr) då preventivmedel inte riktigt biter på mig.

Gud vad skönt de lät! Hoppas verkligen jag slipper hemsk smärta.. googlat som en galning och läst så många skräckhistorier! Men enligt dom så skulle jag få göra aborten hemma.. bara åka dit och göra undersökning och ta första tabletten, sen åka hem och slutföra aborten? Vill ju helst ligga kvar på sjukhuset bland läkarna då jag är så nojig, men ska prata med dom och se vad dem säger..
  • Anonym (Snart 3 barnsmor)

Jag har gjort 2 medicinska aborter. En i vecka 8 och en i vecka 16.

Jag upplevde aborten i vecka 8 som traumatisk, dels antagligen för att jag egentligen inte ville göra en abort, men även för att de gjorde så ont.
    Gjorde den på sjukhus, ensam. Rekommenderas inte! Ha för i satan någon hos dig!

Svalde första tabletten 2 dygn innan själva aborten. Väl tillbaka på sjukhuset fick jag 4 cytotec att föra upp i fiffi. De tog ca en timme sen fick jag mensvärk och blev riktigt dålig i magen. Fick ta mera tabletter allt eftersom timmarna gick, och smärtan blev bara värre. Tillslut hade jag sånna kramper att jag låg på golvet i typ "böne-ställning" å bara flåsa! Plötsligt knäppte det till långt nere i magen, och all smärta bara försvann. Kan tillägga att jag inte fick någon som helst smärtlindring. Inte ens alvedon.
    Moderkakan tog dom ut på kontrollen direkt efter att jag slutat ha ont.
    Blödde rikligt ca en vecka efter. Detta var 2008. Och alltihop tog ca 7 timmar.

Men, vården har gått framåt. Den "sena" aborten jag gjorde i V.16 var förra året. Bemötandet var helt annorlunda och jag fick rikligt med morfin i förebyggande syfte hela tiden. Ett foster i vecka 16 är ju givetvis större än i vecka 8, så detta gjorde förbannat ont denna gången med (Trots att jag fött 2 barn emellan dessa aborter).
    Abort nr 2 tog 17(!) timmar.

Mina tips:
    Va inte ensam
    Sov ut ordentligt natten innan
    Ät och drick innan, under och efter
    Har du en vetekudde - använd den
    Tabletter mot illamående kan vara bra, om du gör aborten hemma. Annars finns de ju läkemedel på sjukhuset om du är där.
    Varm dusch kan hjälpa mot smärtan(hemmaabort)
    Kom ihåg att det kan ta tid innan det är färdigt, räkna med en dag och va glad för om de går snabbare. Så se till att ha allt du kan tänkas behöva hemma.
    Och, stäng inte in dina känslor. Prata med den du känner dig trygg med.

En abort är ALDRIG en trevlig upplevelse, varesej man vill ha barnet eller inte. Så all lycka till till dig!! <3

• Ungdal
    Anonym (Snart 3 barnsmor) skrev 2017-03-13 18:26:39 följande:

Jag har gjort 2 medicinska aborter. En i vecka 8 och en i vecka 16.

Jag upplevde aborten i vecka 8 som traumatisk, dels antagligen för att jag egentligen inte ville göra en abort, men även för att de gjorde så ont.

Gjorde den på sjukhus, ensam. Rekommenderas inte! Ha för i satan någon hos dig!

Svalde första tabletten 2 dygn innan själva aborten. Väl tillbaka på sjukhuset fick jag 4 cytotec att föra upp i fiffi. De tog ca en timme sen fick jag mensvärk och blev riktigt dålig i magen. Fick ta mera tabletter allt eftersom timmarna gick, och smärtan blev bara värre. Tillslut hade jag sånna kramper att jag låg på golvet i typ "böne-ställning" å bara flåsa! Plötsligt knäppte det till långt nere i magen, och all smärta bara försvann. Kan tillägga att jag inte fick någon som helst smärtlindring. Inte ens alvedon.

Moderkakan tog dom ut på kontrollen direkt efter att jag slutat ha ont.

Blödde rikligt ca en vecka efter. Detta var 2008. Och alltihop tog ca 7 timmar.

Men, vården har gått framåt. Den "sena" aborten jag gjorde i V.16 var förra året. Bemötandet var helt annorlunda och jag fick rikligt med morfin i förebyggande syfte hela tiden. Ett foster i vecka 16 är ju givetvis större än i vecka 8, så detta gjorde förbannat ont denna gången med (Trots att jag fött 2 barn emellan dessa aborter).

Abort nr 2 tog 17(!) timmar.

Mina tips:

Va inte ensam

Sov ut ordentligt natten innan

Ät och drick innan, under och efter

Har du en vetekudde - använd den

Tabletter mot illamående kan vara bra, om du gör aborten hemma. Annars finns de ju läkemedel på sjukhuset om du är där.

Varm dusch kan hjälpa mot smärtan(hemmaabort)

Kom ihåg att det kan ta tid innan det är färdigt, räkna med en dag och va glad för om de går snabbare. Så se till att ha allt du kan tänkas behöva hemma.

Och, stäng inte in dina känslor. Prata med den du känner dig trygg med.

En abort är ALDRIG en trevlig upplevelse, varesej man vill ha barnet eller inte. Så all lycka till till dig!! <3

Verkligen tack för att du dela med dig av dina upplevelser!! Och TACK för stöttningen <3 kram!!!
  • Ankissen

Jag gjorde abort på sjukhus för ett år sen då jag hade fått missfall som ej kroppen fattade. Jag fick en hel cocktail av piller bland annat extrastark panodil och morfin. Jag hade mannen med mig och vi låg och tittade på Vasaloppet. Mitt största problem var att jag får sån sjuk frossa av morfin (kommer aldrig bli morfinist, det är säkert!) och behövde ringa på fler filtar hela tiden. Blödningen började efter en timme och då skulle man ringa på personal som kunde sätta en sil på toan och granska innehållet. Jag fick åka hem efter ca fem timmar. Hade då rätt ont för bedövningen började släppa.

Tips:

*Utnyttja personalen. Jag låg och frös rätt länge innan jag fattade att jag kunde ringa på fler filtar.

* Ta med sköna rejäla bindor med vingar.

* Ta med egen värkmedicin om du behöver till hemresan.

* Ta absolut med killen.

* Ring tillbaka till gyn om du inte slutar blöda på ett par veckor. Jag fick skrapas efter tre veckor då allt inte kommit ut.

• Anonym (Tess)

Jag gjorde en medicinsk abort förra veckan, var i vecka 6.

Jag var livrädd innan men jag hade knappt ont, och det blödde mindre än min vanliga mens. Jag blödde lite i tre dagar ungefär.

• Hlvhu

Hej du!

Jag har för några år sedan gjort en tidig abort, det var inte alls så illa som jag hade tänkt mig..

Jag tycker du ska försöka slappna av, man får smärtstillande och bra omhändertagande..

Imorgon åker jag tillbaka till sjukhuset för att fortsätta min andra abort, är dock i vecka 14 nu...

Så det kunde varit värre.. du får tänka så ? fråga om det år något du undrar!

• Ungdal

Tack allihopa för alla era svar!! Blir genast lugnare. Även om de känns tufft, alltid sagt att jag ALDRIG kommer göra abort men nu blir de så.. lite ångest kanske inblandat. <4

Svar på tråden Abort i vecka 7