• lovistovis

Problem på jobbet

Hej!

Mitt första inlägg här men visste inte vart jag skulle vända mig för att få snabbt svar..

Jag har nyligen fått fast anställning på mitt jobb men inte 100%, vilket jag helst vill ha. Nu är det så att en annan också fått fast anställning trots att hen inte sköter sitt jobb och söker andra arbete.

Är det rätt att anställa fler när redan anställda vill gå upp i tjänst?

Ska vända mig till facket men vill ha andras synpunkter också.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Problem på jobbet
  • Ms H

Första frågan är väl om du tydligt har framfört att du vill gå upp till heltid. Sen spelar ju arbetsuppgifter roll, samt schemaläggning. Om den andra tjänsten också är en deltidstjänst, kan det dessutom bli problem att tillsätta den om den blir mindre omfattning är den är nu. För att ta några aspekter på problemet...

• lovistovis

Jag har framfört att jag vill gå upp till heltid väldigt tydligt och det har mina andra kollegor också gjort. Vi har samma arbetsuppgifter allihopa

• Steven01

Du skulle inte accepterat jobbet om det inte var på 100%. Nu har du redan börjat och då blir det svårt. Exakt just den här situationen beskriver bra just varför kvinnor tjänar mindre än men.

• Snuttis2

Arbetar i större kommun o hos oss kan du anmäla in till arbetsgivaren att du vill gå upp i tid. Detta registreras i din akt o blir andra tjänster lediga(på din arbetsplats)som du är kvalificerad för så har du förtur innan de annonseras !

Hör med din chef eller administratör gällande reglerna hos er!

• cattus

Det beror på om arbetsgivaren behöver ett visst antal personer för att klara av schemaläggningen. Är det för få så kan det bli problem om man tex behöver flera olika personer på samma arbetstider. 

• cattus

Det beror på om arbetsgivaren behöver ett visst antal personer för att klara av schemaläggningen. Är det för få så kan det bli problem om man tex behöver flera olika personer på samma arbetstider. 

• Peter1962

Om din tjänst var en deltid finns inget att klaga på.

• nnnnnnnn

Passa på när den andre slutar, då kanske du kan få 100% och de kan söka en ny på lägre procent.

Bra att du pratar med facket, de kan hjälpa dej att påminna AG om att du faktiskt vill jobba mer.

• Anonym (Lovisa)

Jag var i liknande situation för ett par år sedan. Hade sagt till min chef att jag ville jobba heltid (jobbade 75%). Alla visste det. När en kolla sa upp sig annonserades hennes tjänst ut på heltid. Tog upp det med min chef och sa att jag tagit för givet att jag skulle få gå upp i tid. Hon sa tyvärr kunde hon inget göra och för att få tag på någon måste de erbjuda heltid! Jag gav mig inte utan gick till personalchefen som gav mig rätt, om jag klargjort att jag ville gå upp i tid skulle jag blivit erbjuden det innan man annonserade ut tjänsten. Både jag och den nya fick heltid. Jobbar på sjukhus. Kolla med facket först, därefter med personalchefen.

Svar på tråden Problem på jobbet