• Fridaemmy

Oregelbunden och väntar

Jag och min man har försökt bli gravida i ca två år nu och det börjar kännas hopplöst. Har aldrig haft en regelbunden cykel sen första dagen och vet aldrig när jag har  ägglossning. ibland är det 6 månader mellan varje och ibland kan det dröja ett år.. :( Har ett bmi på 32 och får inte göra någon utredning pga detta. Har försökt gå ner i vikt men det är så svårt! Spelar ingen roll vad jag gör känns det som. Finns det någon annan som haft/har samma/liknande problem? Funderar på att köpa en fertilitetsmonitor men vet inte om den skulle fungera när man är så oregelbunden? Tacksam för svar! Skäms

Barnlöshet oregelbunden
  • Svar på tråden Oregelbunden och väntar
  • EpicNurse

Men är det inte ganska uppenbart att du har pcos? Har du kollat om dina symtom stämmer in med det? För då kan man ju få hjälp med ägglossningsstimulerande!

• Fridaemmy

Jo de har jag också tänkt på. Men för att gå ägglossningsstimulerande så måste man väll göra en utredning först? 

• EpicNurse
    Fridaemmy skrev 2017-03-13 23:07:56 följande:

Jo de har jag också tänkt på. Men för att gå ägglossningsstimulerande så måste man väll göra en utredning först? 

Nä alltså man brukar kunna skriva en egenremiss och säga att man bara har ägglossning ett par gånger om året, och så klart berätta alla andra symtom också, så gör man ett ultraljud och ser om det ser ut som pcos. Kanske tar lite prover.

Annars skulle ju typ hälften av alla med pcos inte få reda på att dom har det med tanke på att många är så pass överviktiga att som inte får en fertilitetsutredning.
  • Fridaemmy

Förra gången jag pratade med vårdcentralen där jag bor så hänvisade dom bara till där dom gör utredningar. Ska prova igen å stå på mig lite, ett prov borde dom ju kunna ta tycker man ju! Obestämd

Svar på tråden Oregelbunden och väntar