• maria156

Ont i händerna!

Hej!

Är det någon annan som fått ont i handlederna och händerna(fingrarna) sen ni fått barn?? Jag har ont i händerna varje dag, speciellt på morgonen är mina händer stela och ömma. Det är därför extra jobbigt att lyfta och bära en tung unge hela dagarna. Undrar vad det kan vara, började känna detta ett tag efter hemkomsten från BB. Det kan ju inte vara förslitningskador, redan? Är visserligen 36 men det är väl lite ungt för det? Är det några fler som har samma problem?

• Svar på tråden Ont i händerna!
  • Johnna

Japp. Jag hade samma problem med handlederna. Jag tror att det hade att göra med hormoner som ju luktrar upp lederna vid förlossningen, men jag sökte aldrig hjälp för det, trots att det var mycket jobbigt ett tag. Vet inet när det försvann, men nu ärdet borta sen ett bra tag och sonen har hunnit bli dyga 9 mån. Jag kan tillägga att jag slutade amma helt vid 5 mån, om det ev har betydelse för hormonerna. Jag använde handledsstöd när det var som värst. Fråga på BVC.

• Coz

Känner så där främst i vänster hand/handled.
    Kan vara bortdomnad i den handen om mornarna då jag vaknar.
    Ibland gör det inte ont alls, men ibland gör det rejält ont, så det är riktigt jobbigt! Då vill ajg helst inte använda handen alls om jag kan undvika det.
    Tror det beror på ganska mycket bärande och bubbande på bebis, samt att jag arbetat inom vården i ca 15 år.
    Tror det är nerv som kommer ikläm så det blir sånt som kallas karpaltunnelsyndrom.

• Teskedsmamman

Karpaltunnelsyndrom!!!! Kan komma när som helst under/efter graviditeten...

Prata med MVC och be att få en remiss till en arbetsterapeuft (hur stavas det? fick just blackout) för att prova ut handledsskenor som man har på natten. Hjälper underbart!!!

Jag har alltid problem pga ärftlig defekt som gör att nervbanans passage i handleden är för trång. Under hormonstormarna under/efter graviditeten är den största faktorn för detta problem...

• Petrar

För mig började det efter förlossningen med att tumlederna värkte och senare även handlederna, hade så ont att jag grät vissa dagar. Fick ortoser (mjukskenor) som stagade upp lite och efter ett par månader gav det med sig. Detta var inte karpaltunnelsyndrom utan hette Quernis syndrom eller något liknande.

• Johnna

Ja, mitt var inte heller karpaltunnelsyndrom (nervsmärta), utan ledvärk. jag sökte ju aldrig hjälp, som sagt, så jag fick ingen exakt diagnos. Nu är det borta.

Petrar: Har ditt försvunnit? Vad sa de om prognos eller orsak?

• Petrar

Johnna: Är mycket bättre och idag har jag endast lite känningar om jag bär tungt eller i konstig vinkel. Orsak var uppluckring och överansträngrning av främst tumlederna, bar ju mycket när lilleman var liten. Prognos - god!!

• Johnna

Petrar: Låter som det jag hade.

Kanske det som du har också Maria156?

Svar på tråden Ont i händerna!