• Aralcnittiosju

    PANIK- slem/blod i avföring. Ung tjej

    Hej! 

    Jag håller på att googla ihjäl mig, men tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig. Jag är kvinna, i tjugoårsåldern, inga barn. 

    Jag har sedan ca. 2 veckor haft problem med magen/avföringen. Det började med att det hamnade lite slem på pappret när jag var på toa, oavsett om jag gjort nummer två eller ej. Jag kände mig lite uppblåst och tänkte att det berodde på det. Ibland, inte alltid, var det även lite blod på pappret. Idag har det varit mer blod än vad det har varit innan, men ändå lite. Det är klarrött och det räcker att jag torkar mig en gång och sedan är det borta, alltså inte speciellt mycket. Ibland är det lite slem. Avföringen i sig är inte blodig. Jag känner mig inte uppblåst nu. Jag har möjligen inbillat mig själv att jag behöver gå på toaletten oftare. Jag är inte förstoppad men inte lös i magen heller. 

    Är det någon som vet vad det kan vara? Jag befinner mig utomlands och kan därför inte ta kontakt med 1177 och jag tänker att jag ska undvika läkarvård så långt som möjligt då det 1. är svindyrt och 2. jag vet inte om jag vill lita på den. 
    Ska jag stå ut och hoppas på att det försvinner snart?

    TACKSAM FÖR ALL HJÄLP. 

  • Svar på tråden PANIK- slem/blod i avföring. Ung tjej
  • Fnollet

    Det skulle kunna vara en blödning i tarmen/ändtarmen eller hemorroider, men det kan nog bara en läkare tyvärr avgöra. Du kan ringa 1177 från utomlands, så hör med dem istället. Hoppas det löser sig för dig :)

    "För att komma i kontakt med 1177 Vårdguiden från utlandet ringer du + 46 771 11 77 00. Genom att sms:a RÅD till 71160 får du telefonnummer och länkar till 1177 Vårdguiden direkt i din mobil ? så att de finns där om du behöver det."

  • Snuttis2

    Hur länge är du utomlands? Kan ju vara så att din mage reagerat på annan bakteriekultur o kost därav en reaktion som gett lite irritation i slemhinnan.

    Är du borta en vecka eller två hade jag väntat till hemkomst. Borta länge hade jag letat upp en läkarkontakt.

    Blödning ska alltid kontrolleras av läkare, kontakta din vårdcentral för en enklare undersökning! Eftersom du beskriver att blödningen är klar o avföringen inte verkar direkt påverkad så är det troliga att blödningen kommer från ändtarmen! Om blödningen kommer från längre upp i magen så ändrar avföringen färg mot det svarta.

    Var ärlig när du ringer o bokar om anledningen , så du får rätt direktiv. du bör ha gjort något form av lavemang inför den.

    Inte superkul men inga problem, är själv mag o tarm utredd både på VC och sjukhus. Det kommer gå jättebra!

  • karreB

    Gå till läkaren!
    Det kanske är inget farligt men man ska alltid ta kontakt med läkare om man har blod i avföring.
    Jag har själv blod i avföring och haft mycket problem med det.

  • Themis

    Generellt är rött blod mindre oroväckande än koagulerat/mörkt, eftersom det röda oftast är från hemorrojder i sista delen av tarmen eller en spricka/sår i öppningen. (Koagulerat mörkt blod kan tyda på sjukdom högre upp i tarmen där det normalt inte ska kunna blöda).

    Liten blödning längre än en vecka bör undersökas av läkare och även en plötslig stor blödning när ett kärl/hemorrojd brister (vi snackar hela toastolen sprutlackerad röd nu, inte lite på ett papper).

    Hur länge är du utomlands? Är du bara på semester så hade jag väntat någon vecka tills jag var hemma med att söka vård. Är du borta ett halvår kan man inte riktigt tänka så, då är det nog lika bra att ta tag i det. Ta reda på vad en rektoskopi kostar då så du vet vad du ger dig in på, och kolla ditt försäkringsskydd (eller familjens, om där kan finnas någon hjälp).

    Ändtarmscancer är dock mycket ovanlig hos de som är under 40 år, den är vanligast hos män över 70 år. Så det finns ingen direkt anledning till panik i nuläget.

    Källor: Sahlgrenskas och Cancerfondens hemsidor.

    För att komma i kontakt med 1177 Vårdguiden från utlandet ringer du + 46 771 11 77 00. Genom att sms:a RÅD till 71160 får du telefonnummer och länkar till 1177 Vårdguiden direkt i din mobil ? så att de finns där om du behöver det.


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • josefzon

    Hej!

    Precis som skrivits innan är rött blod på pappret oftast pga vidgade blodkärl i yttersta delen av analkanalen som börjar blöda i samband med att man har avföring. Gör det ont r man bajsar skulle det kunna vara en analfissur, man vanligast är de vidgade venerna man kallar för hemorrojder. I Sverige finns receptfri kräm xyloproct och scheriproct att köpa som kan minska besvären med smärta och även dra ihop hemorrojderna något. Man ska smörja lite i analkanalen också och inte bara ytterst runt ändtarmsöppningen. Regelbunden mjukgörande användning med bulkmedel som inolaxol eller isphagula hjälper mot att avföringen skulle skjuva mot slemhinnan.

    Har du gått ned i vikt utan att du velat det? Episoder med feber och diarré? Det är symtom man isf borde utreda vidare. Får du inte bukt med blödningarna med krämer och laxerande hade jag sökt vårdcentralen.

    Mvh

Svar på tråden PANIK- slem/blod i avföring. Ung tjej