• Anonym (Lily)

Hur lägga upp umgänge med bebis?

Min sambo har lämnat mig för en annan, och vi ska snart ha barn.

Planen var att jag skulle vara hemma de första 6 mån, och han skulle vara pappaledig sen, och jag gå tillbaka till jobbet.

Nu är ju allt förändrat. Han har flyttat och jag kommer bli ensamstående mamma.

Han vill fortfarande ta hand om sitt barn, tack och lov. Men hur ska vi lägga upp allt nu?

Jag ska ju fortfarande vara hemma den första tiden, jag ska ju amma.

Om vi har gemensam vårdnad så kommer han få hälften av dagarna och vad jag har förstått så kan han inte skriva över alla på mig?

Kanske bättre om jag tar hela vårdnaden till en början, av praktiska skäl? Detta motsätter han sig dock.

Till saken hör att jag inte längre kommer ha ett jobb att gå tillbaka till, har blivit uppsagd pga hög frånvaro (sjukskrivning) i samband med det psykiska trauma när han lämnade mig.

Och hur ofta ska han och bebisen träffas till att börja med?

• Svar på tråden Hur lägga upp umgänge med bebis?
  • Anonym (k)

Skriv inte på några papper om gemensam vårdnad, du ska ha ensam nu när du är själv.

Han bör träffa babyn så ofta som möjligt för att om ska kunna anknyta lika bra som dig och babyn.

• Carambolan

Ett vanligt upplägg är att mamman är hemma först och pappan kommer dit och hälsar på ofta för att barnet ska knyta an. Gärna ett par timmar varje dag, tex efter jobbet. När det är hans tur att vara föräldraledig kan barnet fortsätta bo hos dig men vara med honom (hos dig eller hos honom) på dagtid medan du arbetar. Växelvist boende rekommenderas inte för så små barn och det är troligt att du fortfarande ammar på nätterna efter sex månader.

• Anonym (.)

Absolut ensam vårdnad. Det är bara att du inte skriver under för gemensam. Då måste han ta det till rätten, och det kommer ta ett bra tag att få igenom. Under tiden kan du vara föräldraledig drygt 1 år om du tar ut 7d/v. Självklart skall du bara ta ut precis så många dagar du behöver. Det är ju bra att ha till senare också om man har möjlighet.
    Gå till familjerätten för att få förslag på umgänge. Det brukar vara bra att träffas ofta. Hellre en timma per dag än 7 timmar en dag i veckan. Låt pappan få ta ansvar, bära bebisen, byta blöja, bada, ta promenad med vagnen osv.

• smulpaj01
    Carambolan skrev 2017-03-14 10:33:10 följande:

Ett vanligt upplägg är att mamman är hemma först och pappan kommer dit och hälsar på ofta för att barnet ska knyta an. Gärna ett par timmar varje dag, tex efter jobbet. När det är hans tur att vara föräldraledig kan barnet fortsätta bo hos dig men vara med honom (hos dig eller hos honom) på dagtid medan du arbetar. Växelvist boende rekommenderas inte för så små barn och det är troligt att du fortfarande ammar på nätterna efter sex månader.

• Anonym (asdf)

Som ogift så får du automatiskt enskild vårdnad när barnet föds. Första steget är att faderskapet ska utredas och fastställas. Det är socialtjänstens ansvar. Först när det juridiska faderskapet är fastställt kan vårdnadsfrågan komma upp för diskussion.

Skulle rekommendera dig att inte skriva på för gemensam vårdnad hur som helst eftersom föräldrapenningdagarna hänger ihop med vårdnaden. Det kommer bli du som blir barnets primära omsorgsgivare med allt ansvar och du måste därför i första hand se till ditt eget bo. Kan tycka att det istället är bättre för dig om du skänker föräldrapenningdagar till pappan i den mån som ni kommer överens om.

Det värsta skräckscenariot är ju att du och pappan inte kommer överens. Efter ett halvår har du slut på föräldrapenning och har inte råd att vara kvar hemma och ditt ex vägrar både vara föräldraledig eller skänka över dagar. Vad ska du göra då om du ändå inte kan jobba för att barnet är för litet för förskolan? Så se till att samarbetet mellan er flyter på bra innan du skriver för gemensam vårdnad.

• Anonym (familjerätt)

Du ska ha enskild vårdnad! Detta påverkar inte umgänget alls. Han kan träffa barnet så ofta han vill hemma hos dig och knyta an till barnet. Se till att ni är överens om detta. Familjerätten kan hjälpa er med upplägg och sånt. Det är bara att kontakta socialförvaltningens familjerätt per telefon och berätta läget och be att få en samtalstid. Då bör blivande pappan vara med. Där får ni veta allt som gäller.

• Queennr1

Skriv inte på för ensam vårdnad. Pappan bör träffa sitt barn dagligen för att skapa anknytning. Detta kommer att göra det mycket bättre för barnet när det sedan är dags för pappa att vara föräldraledig.

• Tow2Mater

Denna tråd visar tydligt hur män som väljer att bli pappor utan att vara gifta är idioter! Mammor utnyttjar sin makt, ingen jämställdhet där inte.

Män, skaffa inte barn innan ni gift er!!

• Anonym (My)
    Queennr1 skrev 2017-03-14 19:00:06 följande:

Skriv inte på för ensam vårdnad. Pappan bör träffa sitt barn dagligen för att skapa anknytning. Detta kommer att göra det mycket bättre för barnet när det sedan är dags för pappa att vara föräldraledig.

Vårdnad har inget med umgänget att göra.
Svar på tråden Hur lägga upp umgänge med bebis?