Fler som haft utomkvedshavendeskap?
Ska på Vul nästa onsdag för att kolla att bebisen ligger i livmodern och inte sitter i äggstocken.
Hade utomkveds för tre år sedan så nu måsta jag kollas vid varje graviditet.Har en flicka som är 2 år.
Ska på Vul nästa onsdag för att kolla att bebisen ligger i livmodern och inte sitter i äggstocken.
Hade utomkveds för tre år sedan så nu måsta jag kollas vid varje graviditet.Har en flicka som är 2 år.
Ingen alls som drabbats?Är jag ensam om att vara orolig?
Jag har varit med om samma sak som du. Den 1 september fick jag ett utomkvedshavandeskap och opererade bort ena äggstocken. För två veckor sedan fick jag besked att jag var gravid igen och förra tisdagen var jag på VUL för att kolla att embryot satt rätt den här gången (vilket den tack och lov gjorde). Jag var helt sjuk av oro innan - otroligt rädd för att uppleva samma sak igen!!!
*kram*
Jag har också haft ett utomkvedshavandeskap. Jag blev gravid i början av september och först i slutet på november upptäckte man att det inte satt där det skulle. Innan det fick jag ett vul och det konstaterades bara att det var en tom fosterblåsa i livmodern och att jag borde få missfall inom två veckor efter undersökningen annars skulle jag komma tillbaka. Så blev det och jag behövde alltså inte ha någon vidare kontakt med gyn. Men fyra veckor efter missfallet kände jag en irriterande värk över högra sidan. Jag åkte in och blev undersökt med vul och läkarn sa att hon inte kunde se något speciellt men de tog ett blodprov och skulle kolla graviditetshormonerna, 4 veckor efter missfall borde de vara på noll men de vill kolla iaf. De var inte på noll. Dagen efter åkte jag in igen och gjorde ett nytt blodprov och det konstaterades att nivåerna t.o.m. hade ökat något. Så läkaren sa att: Jaa, vi vill lägga in dig och göra en titthålsoperation och spola rent i äggledaren, det verkar vara ett utomkvedshavandeskap. Sagt och gjort, och för första gången i mitt liv blev jag inlagd på sjukhus (lite chockartad upplevelse bara det *ler*). Tre timmar efter att jag blivit inlagd kom de och hämtade mig till operation och framåt kvällen när jag vaknade fick jag veta att äggledaren var så ful att de inte vill spara den utan tog bort den. Så jag har bara en äggledare jag med. Någon som vet hur mycket svårare det blir att få barn efter detta?
hmmm rent teoretiskt borde de juh bli 50 % mindre chans att bli gravid...
en bekant till mig har oxå bara en äggledare,.. hon o hennes dåvarande sambo försökte bli gravida ( hur seriöst vet jag inte) men iaf.. hon blev aldrig gravid... men har för mig att hon har sagt att den dan hon vill bli gravid igen så ska hon få massa hjälp av sjukhuset...
o när jag åt p-piller så va de som att varannan mens kom värken från ena sidan o varannan från andra.. förstår du?
jag tog iaf upp de me min dåvarande BM o fråga om äggen kunde ta "varsin " sida varannan gång.. då sa hon att de e mkt möjligt..
för isf.. i ditt fall så borde du juh kunna bli gravid vid "varannan" ägglossning... usch va körigt de blev nu..
hoppas jag hjälpte dig lite iaf?
lycka till
Om man opererar bort en äggledare så kompenserar den andra för förlusten. Man kan alltså i fortsättningen ha ägglossning varje månad från den äggledare som är kvar och det behöver inte alls vara svårare att bli gravid igen.
Själv blev jag gravid på en gång efter mitt utomkvedshavandeskap och är nu i vecka nio.
Jag opererades för utomkveds i mitten av november i år, men de behövde inte ta bort äggledaren så jag har båda kvar. Min läkare sa innan operationen att det inte spelar någon roll för chansen att bli med barn igen om de tvingas ta bort en äggledare. Om äggledaren är sprucken eller "ful" med ärrvävnad eller andra skador tar de bort den för att minska risken för återkommande utomkveds.
Jag är livrädd för att bli gravid igen och riskera att behöva gå igenom samma sak en gång till. Men rädslan kanske läger sig med tiden, det är ju bara fem veckor sedan. Vi har ialla fall bestämt oss för att lägga alla barn-planer på hyllan för några månader framåt och bara ta hand om varandra istället.
Lycka till med alla magar
Kände ni något innan som kunde peka på utomkveds? Eller blev det en chock vid UL? Jag är mest rädd för att man går här och vara lycklig och när man sedan kommer till första UL så har embryot växt fel. Men så sent kan det väl inte upptäckas?
Min vänninas syster fick Druvbörd, vilket inte upptäcktes förrän på UL i v 13 tror jag. Fick ta bort det och sedan genomgå en massa cancerbehandling. Urjobbigt för henne - inte bara "mista" ett barn utan även ta sig igenom en sjukdom.
Har haft 2 utomkveds. Första slutade med akutoperation eftersom äggledaren sprack och det blev blödning i magen. Jag fick behålla äggledaren allafall. Andra gången blödde det ut av sig självt. Det var i Jan i år. Bara månader efter blev jag gravid igen och vilken lycka att se fostret i livmodern denna gång. Nu har jag bara 20 dagar kvar till bf.
Vid mina utomkveds hade jag ont i magen på ena sidan bara.
Det var så det började. Håller tummarna att allt är ok för dig.
Jag kände bara att det var fel. Vet inte hur jag ska förklara men jag hann aldrig vara glad över att vara gravid, trots att det inte upptäcktes förrän i vecka 6 ungefär, jag hade bara en kall otäck känsla av att det var fel. Hela tiden. Jag hade inte särskilt ont men konstiga bruna flytningar och en del blod också.
Jag också nydligen gått igenom en utomkvedshavandeskap- som slutade i operation i v 7. Äggledaren behöll de, detta sa läkaren kan innebära att det händer igen pga att äggledaren på ngt sätt är deffekt. JAg kännde nog redan från början att ngt var fel som ni andra beskriver pga blödningar och senare även smärta. Är det ngn av er som har ngn typ av statistik hur det ser ut framöver för oss som ännu inte lyckats bli gravida än?
1) Hur stor är sannolikheten att detta sker igen?
2) Ni som blev gravida- efter hur lång tid?
Är även tacksam för länkar där man kan läsa mer om tiden efter operationen. / Katten