Presenter i parrelationer
Jag blir paff över att vuxna människor med bra inkomster förväntar sig stora och dyra presenter av sin partner. Alltså presenter för många tusenlappar vid till exempel födelsedagar. Jag och min sambo ger varandra betydligt mindre presenter men vi känner oss mer tacksamma mot varandra än vad många andra par gör. Igår var jag hemma hos en vän som berättade att hon önskade sig en hushållsmaskin av sin partner som kostade ganska mycket pengar. Hon fick en hushållsmaskin som hon önskade men det var inte rätt modell och fel märke så då blev hon jättebesviken och ville plötsligt inte längre använda den. Hon sa ingenting om det till sin partner, men det är uppenbarligen spänt mellan dem nu. Andra vänner jag känner överöser sin partner med kärlek och glädje när de får handväskor och resor som kostar 5000 kr och uppåt. På något sätt tycker jag att det är tragiskt att mina vänner ser de materiella sakerna som kärleksförklaringar och som bevis på hur värdefulla de är. När jag berättar om vilka fina presenter jag fått tillämpar de samma känsla på mig, att min sambo inte älskar mig tillräckligt för att jag "bara fick den där saken" i födelsedagspresent. Jag känner ingen tvekan om att min sambo älskar mig, men vännerna får mig att känna mig väldigt illa till mods. Det är som att jag behöver försvara min relation inför mina vänner. Samtidigt får jag påpekanden hela tiden som ger mig aningar om att de inte tycker att min sambo älskar mig, små saker men som får mig att vilja dra mig undan. Någon som varit med om något liknande?