• nikolean900

    Flytta utomlands - delad vårdnad

    Hej,

    Vet inte riktigt hur jag ska börja förklara men jag och min sambo separerade för 6 månader sedan. 

    Det var mitt beslut då han under en längre period tryckt ner mig, misstrott mig, skapat falska FB konton och låtsas vara någon annan för att se om jag flötar med andra killar. Mycket annat konstigt under våra år också men det är en långt historia.

    Vi har en dotter tillsammans som blir 3 i år, delad vårdnad och kör varannan vecka. Det har inte varit några större problem förutom att han vägrade träffa mig i början då han var väldigt sårad för att jag valde att lämna. Idag är det dock bättre och vi kan i all fall prata med varandra och umgås normalt när dottern är med.

    Vad som däremot blivit ett problem nu är att jag blivit erbjuden mitt dröm jobb utomlands. Jag har även träffat någon som bor i det landet vilket komplicerar saker ännu mer. 

    Problem som jag står inför är att jag har min dotter här och han vägrar släppa henne med mig. Jag har full förståelse för detta och vet inte hur jag ska lösa denna situationen. Jag kommer flytta till ett annat land inom EU och det tar 2H med flyg att komma hem till Sverige. Så mina tankar går att jag låter honom vinna hon får stanna här med honom då jag inte har någon lust att dra honom eller henne genom domstol och slåss om ensam vårdnad. 

    Jag känner mig bara så oerhört kluven och är orolig för hur det kommer påverka henne om jag väljer att flytta och lämna henne här. Kommer hon hata mig, känna att jag övergav henne och inte vilja komma och hälsa på? 

    Eller ska jag stanna här och ge upp min dröm, jag vet att skaffa barn innebär ett ansvar men detta är vad jag verkligen vill göra och det är något jag kämpat för i flera år.

    Vill gärna höra era synpunkter och erfarenheter för detta äter upp mig och jag kan inte tänka klart.

  • Svar på tråden Flytta utomlands - delad vårdnad
  • minimama

    Det är nog bara du själv som kan ta detta beslut. Du måste känna efter om du skulle kunna tänka dej att vara ifrån din dotter i längre perioder.

    Jag vet några föräldrar som bor utomlands med barn kvar i Sverige. Dom ses på loven och enstaka helger flyger föräldern till Sverige.

    Jag själv skulle inte kunna tänka mej att bo utan mina barn, jag skulle aldrig vilja missa så mycket som man gör om man bor långt ifrån varandra.

  • lammet

    Du funderar alltså på att överge ditt barn för att "leva ut din dröm" utomlands med din kille?

  • Bibbidi

    Men ni kan väl fortfarande ha delad vårdnad bara att ni inte har varannan vecka? 

    Hon får bo kvar hos pappan och åker till dig på tex lov  (och kanske lite helger när hon blir lite äldre?). Det är ju du som väljer att flytta, din dotter är väl ganska rotad där hon är med far och morföräldrar och hela tjocka släkten? 

  • John22

    Jag skulle helt klart bli sårad och känna mig övergiven om min mamma lämnade mig och åkte till ett annat land i ung ålder. En förmildrande omständighet skulle väl vara om hon får hälsa på flertalet gånger varje år samt att du kommer och hälsar på henne i Sverige varje månad.

    Om du flyttar och lämnar henne här så bortprioriterar du din dotter, det finns inget annat sätt att lägga fram det på. Huruvida det är något du är villig att göra kan bara du svara på.

  • Birgitta02

    Om du har möjlighet att hälsa på ett par gånger i månaden, eller åtminstone EN gång så tror jag din dotter kan leva med det. Men om du försvinner i flera månader i taget så kommer det nog sätta spår. Det finns ju massor av pappor som reser iväg i åratal utan att barnen hatar dom för det. Däremot skulle jag själv inte klara av att lämna mina barn så. Rent känslomässigt hade jag gått sönder.

    Du måste väga för- och nackdelar. Jag tror inte ditt barn kommer hata dig så länge du håller kontakten och ger henne möjlighet att ringa och skypa så ofta hon vill. Men slutar du hålla kontakt så kommer hon ta skada.

  • nikolean900

    Oj det var jag som var otydlig.

    Tanken är att hon kommer hit på alla lov och att jag flyger till henne minst 1 gång i månaden över helgerna men tanken är 2 från min sida då det går flyg varje helg och inte tar med än 2 timmar. 

    Självklart kommer jag ringa och skypa med henne så mycket det går. 

    Absolut jag väljer aktivt i så fall att bortprioritera henne. Släkt har hon ingen på min sida utan bara farföräldrarna som bor här. Men hon har sin pappa.

    Problemet som jag ser är att jag skulle kunna begära ensam vårdnad men känner att jag varken vill göra så mot henne eller hennes pappa. Det känns som det kommer göra mer skada än att jag låter henne stanna här. 

  • Birgitta02
    nikolean900 skrev 2017-03-14 12:33:24 följande:
    Oj det var jag som var otydlig.

    Tanken är att hon kommer hit på alla lov och att jag flyger till henne minst 1 gång i månaden över helgerna men tanken är 2 från min sida då det går flyg varje helg och inte tar med än 2 timmar. 

    Självklart kommer jag ringa och skypa med henne så mycket det går. 

    Absolut jag väljer aktivt i så fall att bortprioritera henne. Släkt har hon ingen på min sida utan bara farföräldrarna som bor här. Men hon har sin pappa.

    Problemet som jag ser är att jag skulle kunna begära ensam vårdnad men känner att jag varken vill göra så mot henne eller hennes pappa. Det känns som det kommer göra mer skada än att jag låter henne stanna här. 
    Om pappan är en bra pappa så kommer du INTE få enskild vårdnad eftersom du med din flytt förhindrar ett normalt umgänge med hennes pappa.
  • nikolean900
    Birgitta02 skrev 2017-03-14 12:35:23 följande:
    Om pappan är en bra pappa så kommer du INTE få enskild vårdnad eftersom du med din flytt förhindrar ett normalt umgänge med hennes pappa.
    Precis det är så jag tänker också. Han är en bra pappa och han gör allt för henne.

    Så då kommer de bli en process som bara leder till att jag och pappan förmodligen hatar varandra och inte kommer komma överens alls i framtiden. Plus att jag är övertygad om att det kommer skada vår dotter ännu mer att se oss bråka. 

    Vi har aldrig bråkat framför henne eller om henne och det är inte något jag vill börja med nu heller.
  • minimama

    Hur känner din dotters pappa inför detta? Tänker att det kanske är något för dej att prata med honom om oxå eftersom att det kommer bli mer ansvar för honom. Såg att du skrivit att han var en jättebra pappa men vill han ha hela ansvaret för dottern? ( blir juli princip det i och med att du kommer befinnadig i ett annat land) ..

  • nikolean900
    minimama skrev 2017-03-14 12:43:54 följande:

    Hur känner din dotters pappa inför detta? Tänker att det kanske är något för dej att prata med honom om oxå eftersom att det kommer bli mer ansvar för honom. Såg att du skrivit att han var en jättebra pappa men vill han ha hela ansvaret för dottern? ( blir juli princip det i och med att du kommer befinnadig i ett annat land) ..


    Har pratat med honom och han säger att han vägrar släppa henne. För han har redan förlorat mig och vill inte förlora det enda han har kvar.

    Han tycker också att den av oss som väljer att lämna Sverige eller den stad vi bor i får inte ta med henne det vill säga hade han lämnat hade jag fått ha henne själv här i vår stad.
Svar på tråden Flytta utomlands - delad vårdnad