• EvelinaE01

Ibs-mage och inga mediciner under graviditeten?

Hej Alla!

Jag behöver er hjälp. Jag plussade för några dagar sedan och är nu i vecka 5. Jag har under något år ätit imodium för min hemska ibs och nu får jag plötsligt inte äta det längre pga graviditeten. Jag sitter i ett läge där jag inte vet vad jag ska göra. Vårdcentralen hjälper mig inte varken med andra mediciner eller sjukskrivning. Hon tycker att jag ska gå på jobbet med magsmärtor från helvetet, springa på toa var tionde minut och inte kunna äta någonting under hela dagen. hur ska jag kunna göra detta när jag bär på ett barn??? Har ni några tips? ???? Är desperat efter hjälp just nu. Kram!

• Svar på tråden Ibs-mage och inga mediciner under graviditeten?
  • Anonym (Besvär)

Jag hade bokat en ny tid med en annan läkare som förhoppningsvis är mer benägen att lyssna till dina besvär! Jag har själv alltid haft bekymmer med min mage /tarm. Varit på diverse utredningar på VC o US men enbart blivit diagnostiserad med ibs (vilket i min mening egentligen räknas som att man inte vet vad det är ) ! Men Jag har genom åren konstaterar att min mage följer min hormon cykel, så jag har arbetat mkt med att få bra preventivmedels preparat o i långa perioder mått fantastiskt bra!

Med det vill jag säga att du skulle kunna få erfara viss förändring med tanke på graviditeten o vad den kommer göra för din kropp i övrigt! Är själv gravid nu o kroppen fungerar annorlunda för mig.

Men Tills du fått en bra läkarkontakt så kan jag enbart råda dig att prova de receptfria kurerna !

Det finns ju lite smått o gott att prova beroende på vad du lider mest utav. Jag vet att jag använde inolaxol granulat dagligen vilket var en bra grund för att magen skulle arbeta stadigt o så ex miniform för gasighet!

Mkt fokus på kosthållning o stress !

Hoppas det löser sig för dig!

• Alexandra1986

Hej,

Hade samma problem men det som du får äta är ju granulat och dimetikon tex. Novalucol kan också hjälpa mot ex sveda, de kanske hjälpa lite?

• EvelinaE01

Tack för era svar och tips, det gör detta mycket lättare för mig! ????????

Jag har fått inolaxol för mina diaréer, men jag trodde det var mot hård mage?

Jag har under en veckas tid nu ätit kokt mat, ris,skorpor, druckit te och inte rört mig den soffan men ändå är den precis lika dålig.

Hur ska man kunna gå tillbaka till jobbet där man har i princip 1 sekunder på sig att hitta en toalett utan att bokstavligt talat "göra ner sig"? Jag jobbar i butik och har ibland kunder längre stunder, dessutom är toadörren som en pappskiva ????

Ska till läkaren imorgon så får vi se vad hon säger, annars måste jag verkligen byta och få en mer kompetent.

• Brutalsheep

Hej!

Jag lider också av IBS men mer av uppblåst och trög mage samt gaser. Jag äter dagligen Sunwic pulver sedan flera år tillbaka och det har verkligen förbättrat min situation! Den kan man ta även vid graviditet. Nu verkar ju inte vi ha riktigt samma besvär men kanske kan vara värt att prova? Finns "billigt" på apotea.se. Hälsningar Emma

• Emma118

Hej, jag har haft IBS så länge jag kan minnas, med liknande symptom som dig - jag är i vecka 28 nu och kan säga min mage har aldrig mått så bra som under graviditeten!

Gravid hormonerna gör en oftast förstoppad, men genom att jag vanligen har det motsatta problemet, har allt istället funkat perfekt. Upplevde magsmärtor och gaser mycket under första tre månaderna, men det funkade tre Dimetikon dagligen mot, utan problem.

Jag hoppas att du får samma upplevelse!

Svar på tråden Ibs-mage och inga mediciner under graviditeten?