• Anonym (Dodo)

Boka privat tidigt ultraljud runt skövde, vart?

Hade senaste mensen någon gång i december, varit oregelbunden och jag kan inte för mitt liv minnas när det var...

Min sprial trillade ur i mitten av januari. Efter att den föll ur så har jag och sambon skyddat oss. Förgäves dock, det jag plussade 1 februari.

Oplanerat, men välkommet.

Ringde barnmorskemottagningen, och dom sa att jag ju kan blivit gravid innan spiralen åkte, då den suttit fel förmodligen. Jag skulle ringa gyn och be om ett ultraljud för att se hur långt gången jag är. De svarade mig att dom inte gör ultraljud av den anledningen att jag får söka mig privat. Ringde Urban Claesson som inte har några tider.

Vart vänder jag mig nu? Någon som har en gynekolog på lut?

Det kan ju vara från typ v.10 till v.14, blir det inte svårt att boka ett rul när det är sånt spann?

• Svar på tråden Boka privat tidigt ultraljud runt skövde, vart?
  • Anonym (Hanna)

Ring tillbaka till mvc och kolla om de kan ge en remiss upp till kss så du får komma in den vägen ist.

• Anonym (Dodo)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-03-14 22:25:46 följande:

Ring tillbaka till mvc och kolla om de kan ge en remiss upp till kss så du får komma in den vägen ist.

Ska på inskriviningssamtal på Fredag, ska höra med dem då. Tack :)
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Dodo) skrev 2017-03-15 06:02:15 följande:
    Ska på inskriviningssamtal på Fredag, ska höra med dem då. Tack :)
    Låter bra. tycker svaret från gyn lät konstigt. Är väl på första ul de kollar längd och annat på fostret för att bestämma hur långt gången man är. Visserligen borde det bli ett vul men ändå. Eller vill de vänta tills v18? Är det borttaget helt på mvc nu? Vill minnas att jag gjorde ul hos dem med första barnet men fick åka upp till kss med andra barnet.
  • Anonym (Dodo)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-03-15 10:10:17 följande:

Låter bra. tycker svaret från gyn lät konstigt. Är väl på första ul de kollar längd och annat på fostret för att bestämma hur långt gången man är. Visserligen borde det bli ett vul men ändå. Eller vill de vänta tills v18? Är det borttaget helt på mvc nu? Vill minnas att jag gjorde ul hos dem med första barnet men fick åka upp till kss med andra barnet.

Nä man får inte göra förrän rul om det inte är väldigt speciella omständigheter, då får man göra det på gyn på kss.

Man ska alltså boka privat, men det blir ju så långt att åka när det är fullt hos Urban Claesson.

Men vi får väl chansa hur långt gången jag är. Är bara orolig att det blir tokigt vid rul.. Att det blir helt fel med veckorna.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Dodo) skrev 2017-03-15 15:31:14 följande:
    Nä man får inte göra förrän rul om det inte är väldigt speciella omständigheter, då får man göra det på gyn på kss.

Man ska alltså boka privat, men det blir ju så långt att åka när det är fullt hos Urban Claesson.

Men vi får väl chansa hur långt gången jag är. Är bara orolig att det blir tokigt vid rul.. Att det blir helt fel med veckorna.
    Känner inte till denna Urban, är det samma som har 3D apparaten utanför Skara?. Men blir det inte dyrt att gå till en privat?
  • Anonym (Abc)

Jag hade sett till så bm går efter att du blivit gravid tidigare när ni bokar rul. Är du kortare gången får du bara komma tillbaka på ett till rul senare. Bättre det än att missa viktiga mätningar:)

• Anonym (Dodo)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-03-15 18:27:20 följande:

Känner inte till denna Urban, är det samma som har 3D apparaten utanför Skara?. Men blir det inte dyrt att gå till en privat?

Han ska befinna sig i Skövde. Inte varit på privat ultraljud, det var ju bara gyns rekommendation om man vill veta hur långt gången man är.

Men det klart att det kostar mer än vad det gör att göra ett ultraljud på kss. Tråkigt att det inte finns resurser för tidiga ultraljud.
  • Anonym (Dodo)
    Anonym (Abc) skrev 2017-03-15 18:46:24 följande:

Jag hade sett till så bm går efter att du blivit gravid tidigare när ni bokar rul. Är du kortare gången får du bara komma tillbaka på ett till rul senare. Bättre det än att missa viktiga mätningar:)

Tack! Det låter klokt :)
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Dodo) skrev 2017-03-15 21:05:51 följande:

Tack! Det låter klokt :)

Så fick vi göra då jag var i samma situation att alla nekade mig. Lycka till och grattis till graviditeten :)
Svar på tråden Boka privat tidigt ultraljud runt skövde, vart?