• Tihi

Om man avskyr färgen röd?

Jag vet att det ska finnas några psykologiska förklaringar om hur man är och varför man gillar eller inte gillar vissa färger och undrar om någon kan det där?

Själv avskyr jag rött och älskar blått. Vad säger det om mig?

• Svar på tråden Om man avskyr färgen röd?
  • flygrl

Fast djuplodande förklaring med vetenskaplig underbyggnad ska du nog inte räkna med i tråden jag tipsade om. Just sayin

• Aikido
    flygrl skrev 2017-03-14 22:58:22 följande:
    Fast djuplodande förklaring med vetenskaplig underbyggnad ska du nog inte räkna med i tråden jag tipsade om. Just sayin smile5.gif
    Eller om jag väljer att titta in.

* ljudeffekterna från Hajen hörs i bakgrunden *
  • flygrl
    Aikido skrev 2017-03-14 23:02:07 följande:
    Eller om jag väljer att titta in.

* ljudeffekterna från Hajen hörs i bakgrunden *
    Titta in i tråden? Eller i TS psyke? *hoppar upp ur vattnet för säkerhets skull*
  • rox

Jag avskyr också rött men tycker det är ok till jul, i lagom dos.

Min sambo köpte hem en krukväxt med röda blommor en gång och det enda jag kunde tänka var att f-n nu måste jag leva med den här blomman i flera år haha

Älskar blått däremot, i alla nyanser.

Visste inte att färgtycke sa något om en..

• Aikido
    rox skrev 2017-03-15 07:23:49 följande:
    Min sambo köpte hem en krukväxt med röda blommor en gång och det enda jag kunde tänka var att f-n nu måste jag leva med den här blomman i flera år haha
    Har du kvar den ställer jag gärna upp och förpassar den till de sälla jaktmarkerna. Jag startade faktiskt min yrkesmördarkarriär lite "light" med just krukväxter.
  • rox
    Aikido skrev 2017-03-15 09:08:15 följande:

Har du kvar den ställer jag gärna upp och förpassar den till de sälla jaktmarkerna. Jag startade faktiskt min yrkesmördarkarriär lite "light" med just krukväxter.

Haha blomman "självdog" till slut..
  • Tihi
    flygrl skrev 2017-03-14 22:58:22 följande:
    Fast djuplodande förklaring med vetenskaplig underbyggnad ska du nog inte räkna med i tråden jag tipsade om. Just sayin smile5.gif
    Inte så värst vetenskaplig tråd.

Googlade lite och det kallas tydligen färgpsykologi men jag har inte hunnit sätta mig in i saken än.
    rox skrev 2017-03-15 07:23:49 följande:
    Röda blommor fixar jag. Vinrött och mörkare röda färger går an men julrött ger mig rysningar.

• milli79

Rött står för kraft och ilska b.la. Har du kontakt med din kraft/är du "rädd" för din kraft eller för att känna ilska? Rött kan vara en jobbig färg om man lätt blir stressad.

• Tihi
    milli79 skrev 2017-03-16 18:32:30 följande:
    Rött står för kraft och ilska b.la. Har du kontakt med din kraft/är du "rädd" för din kraft eller för att känna ilska? Rött kan vara en jobbig färg om man lätt blir stressad.
    Bra fråga. Har ingen aning om jag har kontakt med min kraft? Min omgivning skulle säkert säga att jag har lätt för att känna ilska haha men inte jag själv. Jag avskyr att ha ilskna och arga människor omkring mig och dras till lugna människor. Jag har nog ganska lätt att bli stressad.
  • Aikido
    Tihi skrev 2017-03-16 18:20:32 följande:
    Inte så värst vetenskaplig tråd. smile2.gif

Googlade lite och det kallas tydligen färgpsykologi men jag har inte hunnit sätta mig in i saken än.
    Röda blommor fixar jag. smile2.gif Vinrött och mörkare röda färger går an men julrött ger mig rysningar.

Jag tippar på övergrepp av Tomtefigur i unga år.

• Tihi
    Aikido skrev 2017-03-16 19:07:55 följande:
    Jag tippar på övergrepp av Tomtefigur i unga år.

Vidrigt! Kräks Kräks Kräks Julen kan aldrig mer bli vad den har varit efter att ha sett den där bilden. 

• Aikido
    Tihi skrev 2017-03-16 19:12:07 följande:
    Vidrigt! KräksKräksKräks Julen kan aldrig mer bli vad den har varit efter att ha sett den där bilden. 

Det var inte meningen att väcka gamla minnen till liv.
  • Tihi
    Aikido skrev 2017-03-16 19:13:57 följande:
    smile4.gif

Det var inte meningen att väcka gamla minnen till liv.
    Terapiräkningarna kommer att överstiga nypriset på en lyx-SUV i år kan jag ju säga.
  • milli79
    Tihi skrev 2017-03-16 18:36:50 följande:

Bra fråga. Har ingen aning om jag har kontakt med min kraft? Min omgivning skulle säkert säga att jag har lätt för att känna ilska haha men inte jag själv. Jag avskyr att ha ilskna och arga människor omkring mig och dras till lugna människor. Jag har nog ganska lätt att bli stressad.

Ja då behöver det inte vara fel att undvika rött under en period i alla fall. Men sen kan det även vara bra att titta på ilska och kraft. Fick du tillåtelse att utagerande din ilska som barn tex.... annars kan det ju vara något som undermedvetet är läskigt.
  • Tihi
    milli79 skrev 2017-03-17 08:33:23 följande:
    Ja då behöver det inte vara fel att undvika rött under en period i alla fall. Men sen kan det även vara bra att titta på ilska och kraft. Fick du tillåtelse att utagerande din ilska som barn tex.... annars kan det ju vara något som undermedvetet är läskigt.
    Nu kan jag ju inte vara anonym och alltför personlig här men jag kan säga så mycket som att jag inte fick vara arg och ilsken eller irriterad när jag var barn. Menar du att det vore bra att omge mig med rött då nu för att lära mig det? Tungan ute
  • milli79
    Tihi skrev 2017-03-17 15:19:31 följande:

Nu kan jag ju inte vara anonym och alltför personlig här men jag kan säga så mycket som att jag inte fick vara arg och ilsken eller irriterad när jag var barn. Menar du att det vore bra att omge mig med rött då nu för att lära mig det?

Nä det tror jag inte hjälper. Men ta fram ett stort papper och alla färger och MÅLA försök att känna in den känslan av att inte få känna ilska. Se om du får kontakt med den känslan och måla ut den. Släng sen pappret och måla tills det känns lättare. Du kanske inte vill måla med just rött... ta vara den färg som känns rätt och måla (alltså bara helt utan krav en massa streck el prickar eller vadsomhelst). När det känns lättare kan dj måla en läkande bild.

Först kanske det kommer upp andra känslor som sorg el tomhet el något annat då målar du det. När vi stänger inne känslor så påverkar det hela livet då perfekt om du kan börja känna och tillåta dig ha alla känslorna. Säkert finns det massa ilska mot föräldrar och andra som inte låtit dig vara digsjälv fullt ut.
  • Aikido
    Tihi skrev 2017-03-16 19:16:09 följande:
    Terapiräkningarna kommer att överstiga nypriset på en lyx-SUV i år kan jag ju säga.
    Utöver yrkesmördare av bland annat krukväxter är jag även amatörterapeut av hygglig standard. Oroa dig inte över kostnaden. Det tar vi efter hand i natura och det kommer inte att bli värre än det du redan blivit utsatt för av Tomten.
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-03-16 18:20:32 följande:

Inte så värst vetenskaplig tråd.

Frågan e väl hur mycket seriös vetenskap det öht finns kring sånt här. Men du verkar ju faktiskt få lite seriöst menad hjälp här i tråden.
Svar på tråden Om man avskyr färgen röd?