• chokladspad

Restips (T ex i Italien) med bebis

Hej,

vart ska man resa när man har en bebis (någon gång mellan han är 7-18 månader)?
    Älskar Italien, men tar gärna emot andra restips också!
    Dela gärna med er av era erfarenheter..
    Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Restips (T ex i Italien) med bebis
  • Carambolan

Vilken typ av resa är du ute efter? Bad, mat, kultur, historia, natur...? Det är väldigt enkelt att ta sig runt med tåg i Italien så ett förslag kan vara att göra flera stopp om det är mycket ni vill se. Vi flög ett år till Rom och var där några tagar, tog sedan tåg för ett par dagar i Florens, sen ett par tagar i Milano och sist ett par dagar i Venedig där vi hade bokat flyg hem. Tror våra barn var 1 och 4 då så det var perfekt att inte behöva tänka på bilstolar.

• chokladspad
    Carambolan skrev 2017-03-15 06:38:12 följande:

Vilken typ av resa är du ute efter? Bad, mat, kultur, historia, natur...? Det är väldigt enkelt att ta sig runt med tåg i Italien så ett förslag kan vara att göra flera stopp om det är mycket ni vill se. Vi flög ett år till Rom och var där några tagar, tog sedan tåg för ett par dagar i Florens, sen ett par tagar i Milano och sist ett par dagar i Venedig där vi hade bokat flyg hem. Tror våra barn var 1 och 4 då så det var perfekt att inte behöva tänka på bilstolar.

Tack för tipset, förlåt att jag varit sen med svar, har haft två veckors förkylning här... Vad spännande att göra en sådan rundresa med två så små barn. Jag har någon sorts föreställning om att om man reser med en bebis så kan man bara ta det lugnt och typ sitta på stranden, gå ut och äta och inandas atmosfären. Hade jag och min man rest själva hade vi nog varit mer äventyrslystna och gått på museer, promenerat i nationalparker mm. Men det verkar jobbigt med en bebis? Vad brukar ni göra på era resor tillsammans med barnen?
  • Carambolan
    chokladspad skrev 2017-03-27 01:54:48 följande:

Tack för tipset, förlåt att jag varit sen med svar, har haft två veckors förkylning här... Vad spännande att göra en sådan rundresa med två så små barn. Jag har någon sorts föreställning om att om man reser med en bebis så kan man bara ta det lugnt och typ sitta på stranden, gå ut och äta och inandas atmosfären. Hade jag och min man rest själva hade vi nog varit mer äventyrslystna och gått på museer, promenerat i nationalparker mm. Men det verkar jobbigt med en bebis? Vad brukar ni göra på era resor tillsammans med barnen?

När vi bara hade en bebis så fick han helt enkelt hänga med på museer, i nationalparker, på stadssightseeing, etc. Varken jag eller min man är några charter- eller strandmänniskor så vi har mest gjort stads- och naturresor med barnen faktiskt :) Skippa barnvagn och köp en riktigt bra bärsele istället så tar man sig enkelt fram överallt.

När barnen varit i 2-5-årsåldern har det varit knepigare tycker jag för då får de mycket mer egen vilja och vill hitta på egna saker. Samtidigt finns det ju barnvänliga saker i de flesta länder så man får helt enkelt varva lite. När vi var på sightseeing i Milano så inkluderade den också varenda lekpark som fanns på vägen mellan Duomo och kastellet så att fyraåringen också hade kul. Alla turer tar förstås fem gånger så lång tid men det får man ta höjd för i planeringen! Samma går att göra även i naturen. Vi har till exempel fjällvandrat i Schweiz och där finns många barnanpassade "äventyrsleder" som är lätta att gå och som har rastplatser med hopp-och-lek och fik.
  • chokladspad
    Carambolan skrev 2017-03-27 07:21:10 följande:
    När vi bara hade en bebis så fick han helt enkelt hänga med på museer, i nationalparker, på stadssightseeing, etc. Varken jag eller min man är några charter- eller strandmänniskor så vi har mest gjort stads- och naturresor med barnen faktiskt :) Skippa barnvagn och köp en riktigt bra bärsele istället så tar man sig enkelt fram överallt.

När barnen varit i 2-5-årsåldern har det varit knepigare tycker jag för då får de mycket mer egen vilja och vill hitta på egna saker. Samtidigt finns det ju barnvänliga saker i de flesta länder så man får helt enkelt varva lite. När vi var på sightseeing i Milano så inkluderade den också varenda lekpark som fanns på vägen mellan Duomo och kastellet så att fyraåringen också hade kul. Alla turer tar förstås fem gånger så lång tid men det får man ta höjd för i planeringen! Samma går att göra även i naturen. Vi har till exempel fjällvandrat i Schweiz och där finns många barnanpassade "äventyrsleder" som är lätta att gå och som har rastplatser med hopp-och-lek och fik.
    Tack för alla tips :) Ja, jag är en så'n här bärsjals och sele-mamma, har en bra sele, men min bebis är så jättetung att jag tvivlar på att vi skulle orka bära honom en hel dag...

Är imponerad av att höra hur ni tar er fram! Tycker att jag har fullt upp att hålla koll på mig själv när jag är ute och reser, det blir intressant det här med att resa med barn ;) Min man har drömt om just Schweitz. Var lite mer exakt har ni varit där?

Har du ammat dina barn? Vet du hur de ser på offentlig amning i dessa länder? Hur har ni gjort med blöjbyten och sånt, brukar det finnas toaletter med skötbord nere på kontinenten?

Tusen tack återigen,
    guld värt bara att höra vad andra har lyckats göra och som alltså inte är omöjligt :)
  • Carambolan

Jag tycker aldrig att det har varit några praktiska problem att resa med barnen. Nu har vi förvisso hållt oss mest i storstadsregioner, men vi har till exempel köpt samma Pampers-blöjor som hemma i både Ungern och Italien :) Man behöver inte släpa i resväskan. Skötbord brukar finnas överallt men på många håll finns det tyvärr bara inne på damernas. Kan inte påstå att jag märkt nån skillnad i amningsvänlighet mot hemma men jag är nog rätt diskret och brukar amma i sjalen så det kanske bara inte var någon som såg mig haha.

I Schweiz har vi förutom Zürich och Geneve mest rört oss i Bern-kantonen där naturen är helt fantastisk. Där finns både berg och dalar, det är lätt att ta sig runt med tåg och man kan åka skidor på vintern eller vandra på sommaren. Enkelt att ta linbana eller alptåg uppåt och promenera neråt om man inte vill gå i uppförsbackar ;)

Svar på tråden Restips (T ex i Italien) med bebis