Restips (T ex i Italien) med bebis
Hej,
vart ska man resa när man har en bebis (någon gång mellan han är 7-18 månader)?
Älskar Italien, men tar gärna emot andra restips också!
Dela gärna med er av era erfarenheter..
Tusen tack på förhand!
Hej,
vart ska man resa när man har en bebis (någon gång mellan han är 7-18 månader)?
Älskar Italien, men tar gärna emot andra restips också!
Dela gärna med er av era erfarenheter..
Tusen tack på förhand!
Vilken typ av resa är du ute efter? Bad, mat, kultur, historia, natur...? Det är väldigt enkelt att ta sig runt med tåg i Italien så ett förslag kan vara att göra flera stopp om det är mycket ni vill se. Vi flög ett år till Rom och var där några tagar, tog sedan tåg för ett par dagar i Florens, sen ett par tagar i Milano och sist ett par dagar i Venedig där vi hade bokat flyg hem. Tror våra barn var 1 och 4 då så det var perfekt att inte behöva tänka på bilstolar.
Vilken typ av resa är du ute efter? Bad, mat, kultur, historia, natur...? Det är väldigt enkelt att ta sig runt med tåg i Italien så ett förslag kan vara att göra flera stopp om det är mycket ni vill se. Vi flög ett år till Rom och var där några tagar, tog sedan tåg för ett par dagar i Florens, sen ett par tagar i Milano och sist ett par dagar i Venedig där vi hade bokat flyg hem. Tror våra barn var 1 och 4 då så det var perfekt att inte behöva tänka på bilstolar.
Tack för tipset, förlåt att jag varit sen med svar, har haft två veckors förkylning här... Vad spännande att göra en sådan rundresa med två så små barn. Jag har någon sorts föreställning om att om man reser med en bebis så kan man bara ta det lugnt och typ sitta på stranden, gå ut och äta och inandas atmosfären. Hade jag och min man rest själva hade vi nog varit mer äventyrslystna och gått på museer, promenerat i nationalparker mm. Men det verkar jobbigt med en bebis? Vad brukar ni göra på era resor tillsammans med barnen?
Jag tycker aldrig att det har varit några praktiska problem att resa med barnen. Nu har vi förvisso hållt oss mest i storstadsregioner, men vi har till exempel köpt samma Pampers-blöjor som hemma i både Ungern och Italien :) Man behöver inte släpa i resväskan. Skötbord brukar finnas överallt men på många håll finns det tyvärr bara inne på damernas. Kan inte påstå att jag märkt nån skillnad i amningsvänlighet mot hemma men jag är nog rätt diskret och brukar amma i sjalen så det kanske bara inte var någon som såg mig haha.
I Schweiz har vi förutom Zürich och Geneve mest rört oss i Bern-kantonen där naturen är helt fantastisk. Där finns både berg och dalar, det är lätt att ta sig runt med tåg och man kan åka skidor på vintern eller vandra på sommaren. Enkelt att ta linbana eller alptåg uppåt och promenera neråt om man inte vill gå i uppförsbackar ;)