• gurra

    Ni som väntat tvillingar, har ni magbild från vecka 6?

    Hej! Är i vecka 6 och mår otroligt illa och har redan fått en mage. Började fundera på om det kan vara tvillingar. Har någon av er som väntar/väntat en magbild från vecka 5 eller 6? Vore jätteibtressant att få se. Håller tummarna att någon vill dela med sig.

  • Svar på tråden Ni som väntat tvillingar, har ni magbild från vecka 6?
  • Carambolan

    I den veckan tar inte två foster mer plats än ett. Livmodern är lika stor (liten) oavsett. Först framåt vecka 13-14 börjar den ens sticka upp över kanten på blygdbenet. Däremot är det helt normalt att bli väldigt gasig och uppsvullen i början av graviditeten, oavsett antal barn!

  • Anonym (Inte förrän senare)

    Har flera bekanta som har fått tvillingar.

    Det är inte förrän mitten/mot slutet som de har varit större än "normalt"..

    men däremot kan ju hcg stiga snabbare i början när man väntar tvillingar, men det kan ju bara ses via blodprov nu antar jag :)

  • gurra

    Ah, okej! Jag har hört att man får större mage redan tidigt när man är gravid, men kanske inte då Tycker ändå det är väldigt tidigt att få mage...

    Är väldigt mager vanligtvis, och en kollega frågade mig i början av den här veckan om jag var gravid..

  • Anonym (Gas)
    gurra skrev 2017-03-15 21:38:21 följande:

    Ah, okej! Jag har hört att man får större mage redan tidigt när man är gravid, men kanske inte då Tycker ändå det är väldigt tidigt att få mage...

    Är väldigt mager vanligtvis, och en kollega frågade mig i början av den här veckan om jag var gravid..


    Det är gaser/svullna tarmar. :) typ i v 12/13 börjar livmodern komma upp så den är i magen och det är då man börjar få den riktiga gravidmagen. Innan dess kan man inte känna den från magen utan det är bara tarmar.
  • ostpaj
    gurra skrev 2017-03-15 21:38:21 följande:
    Ah, okej! Jag har hört att man får större mage redan tidigt när man är gravid, men kanske inte då Tycker ändå det är väldigt tidigt att få mage... Är väldigt mager vanligtvis, och en kollega frågade mig i början av den här veckan om jag var gravid..

    Jag plussade en torsdagmorgon. På söndagen fick jag första frågan om jag var gravid för att jag såg tydligen "pluffsig ut". Nej, det var inga tvillingar. Bara vanliga gravidhormoner/svullnader/vätska osv.
  • JiPe

    Jag har tvillingar och min mage var väldigt stor redan innan vecka 12. Jag hade extremt mycket växtvärk i livmodern första månaderna och mådde väldigt illa. Kommer inte ihåg i vilken vecka det var, men det var långt innan vecka 12, så kände barnmorskan att livmodern verkligen hade växt. Visste inte att det var tvillingar då. Vet inte om den växt mer än andra, hon sa inget om att hon misstänkte tvillingar. Jag har dock inte hört så många som haft så mycket växtvärk som jag hade. Grattis till graviditeten!

  • Anonym (Tre)

    Jag är i V 12 och har en gravidmage redan. Jag är ungefär lika stor nu som jag var i V 24 då jag var gravid första gången. Nu vet jag däremot att det inte bara är ett barn, utan tre. Har verkligen exploderat även fast barnen egentligen inte tar så mycket plats

  • JiPe
    Anonym (Tre) skrev 2017-03-23 18:35:58 följande:

    Jag är i V 12 och har en gravidmage redan. Jag är ungefär lika stor nu som jag var i V 24 då jag var gravid första gången. Nu vet jag däremot att det inte bara är ett barn, utan tre. Har verkligen exploderat även fast barnen egentligen inte tar så mycket plats


    Wow 3 stycken! Grattis! Jag har två fantastiska killar, enäggstvillingar :) Det är så häftigt att få flera barn på en gång! Man blir verkligen en rejäl familj direkt :) Även om det innebär oro och risker så är det så häftigt. Vet du om de är enäggs eller treäggs?
  • Anonym (Tre)
    JiPe skrev 2017-03-23 19:49:34 följande:

    Wow 3 stycken! Grattis! Jag har två fantastiska killar, enäggstvillingar :) Det är så häftigt att få flera barn på en gång! Man blir verkligen en rejäl familj direkt :) Även om det innebär oro och risker så är det så häftigt. Vet du om de är enäggs eller treäggs?


    Tack! Ja det ska bli roligt men samtidigt väldigt läskigt med graviditeten och om de hinner bli klara innan de kommer ut.

    Troligtvis är det ett enäggspar och en Trilling men vi vet inte riktigt än. Alla har varsin fostersäck iaf och det känns bra :)
Svar på tråden Ni som väntat tvillingar, har ni magbild från vecka 6?