Vaccinerad mot tuberkulos?
Är era små det?
Är era små det?
japp, min lill tös är det!
BCG-vaccin menar du det? i så fall så fick Emil sitt innan vi skulle till Turkiet.
Min pojk är också det, men vi bor i Finland och där är det standard att få den vaccinationen.
Leaa: så ni gjorde det för att ni skulle resa? Fick ni också vaccinera er innan ni åkte?
Fick era barn ett ärr. Det sa dom på bvc att det skulle bli!
Badialo: Blev ni erbjudna vaccin eller fick du ta upp det själv?
Era, av någon konstig anledning så fick Emil ett vaccin innan vi skulle åka för dom på BVC sa att han bör bli vaccinerad. Inget märke eller ärr blev det bara en röd prick som han gått omkring med å så försvann denne till slut också. vi var tillbax för att fråga om han inte var tvungen å ta om det för han inte fick nått ärr men då så behövde han det inte.
En kompis skulle till egypten med sin tjej å fick också ta ett bcg vaccin. hennes tjej har fått ett ärr flera månader efter vaccinet.
Vi vuxna behövde inte ta nått...Vi sa att vi skulle åka utomlands å frågade om Emil behövde vaccineras nått extra. Då så ringde bvc å undersökte läget åt oss. Till svar fick vi att bcg borde tas.
Min flicka är vaccinerad. På vår BVC ingår det i det vanliga vaccinationsschemat om en eller båda föräldrarna kommer från ett "riskland". BVC-sköterskan haden en lista på "riskländerna" där hela Asien och Afrika ingick. Anledningen till att barn med utländska föräldrar får sprutan gratis var för att de oftare åker utomlands för att t ex hälsa på släktingar. Kommer inte föräldrarna från något "riskland" så måste man gå till vårdcentralen och betala för vaccinationen.
Vissa får ärr andra inte. På vår dotter började det som en prick som efter några veckor blev en blåsa. Den sprack och varade ganska länge. Det tog några månader innan det läkte helt och under den tiden fick hon inte bada. Jag har för mig att vaccinet börjar verka först 6 veckor efter det har tagits.
Min dotter har en pappa från Nigeria så det är väl därför hon blivit erbjuden.
Min dotters pappa kommer från ett s.k "riskland" (Mali, Afrika) & som ngn nämde tidigare blir alla barn med ngn förälder från ett "riskland" erbjudna BCG vaccinet + oftast även Hepatit B. Detta för att man förmodligen kommer att resa till förälderns hemland eller ta emot besök därifrån.
Vi har blivit erbjuden tuberkulosspruta pga att jag kommer från Finland och Hepatit B pga att min man kommer från Israel.
Som jag förstått är Finland en riskland eftersom det finns så mycket tuberkulos på andra sidan östra gränsen (=Ryssland).