• moaguuun

Matta 200x300 cm?

Jag ska flytta och tänkte vänta med att köpa mattor då jag gärna ville mäta, men då ena mattan är på rea just nu känns det dumt att inte köpa den. Frågan är bara hur stor en 200x300 matta ser ut. Någon som har den storleken som har en bild?

• Svar på tråden Matta 200x300 cm?
  • Lena

Det är lite större än en dubbelsäng. Så har du något att jämföra med.

• Frontline
    Lena skrev 2017-03-15 22:26:59 följande:
    Det är lite större än en dubbelsäng. Så har du något att jämföra med.
    Fast en dubbelsäng kan ju ha måtten 140X180 och då är det ju bra mycket större...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Lena

En säng är normalt 200-220 cm lång och en riktig dubbelsäng är 180cm skulle jag säga, 160 kan även räknas dit (normal bredd på en säng är 90cm men 80cm finns det med)

• Frontline
    Lena skrev 2017-03-16 07:42:08 följande:
    En säng är normalt 200-220 cm lång och en riktig dubbelsäng är 180cm skulle jag säga, 160 kan även räknas dit (normal bredd på en säng är 90cm men 80cm finns det med)
    En normal säng som är 200-220 är inte normal vill jag påstå.

Men skit samma en matta på 2X3 meter som TS efterfrågar den är mycket stor....
  • moaguuun

Jag tänkte först att jag ville ha en ännu större men nu funderar jag på om den kanske blir för stor... svårt när man inte kan mäta i rummet. Det vore lättare om man fick se en bild på en i förhållande till en soffa typ.

• Nymphaea

Vi har det både vid soffgruppen och under matsalsbordet (som är 180x90), men har tyvärr ingen bild.

Det finns ju guider som denna www.kilandsmattor.se/storleksguide

Finns många fler på engelska, www.pinterest.se/explore/area-rug-sizes/

200x300 känns helt lagom under båda; på soffgruppen får främre benparen plats (som de "ska") och vid matsalsbordet får stolarna plats även när de är utdragna.

• legomum

Om det är en vardagsrumsmatta så mät längs din soffa o soffbord, är det i sovrummet så mät längs med sängen.

• Griseknoen35
    Frontline skrev 2017-03-16 07:49:00 följande:
    En normal säng som är 200-220 är inte normal vill jag påstå.

Men skit samma en matta på 2X3 meter som TS efterfrågar den är mycket stor....
    Normal dubbelsäng är 160-200 cm bred och 200cm lång. Jobbat med sängar i 15 år.
Svar på tråden Matta 200x300 cm?