• hekja

Förskollärare eller grundskollärare??

Vad ska man välja?? Vad är mest stressigt?

Funderar på förskollärare eller grundskollärare i förskoleklass.

Erfarenheter?

Vissa påstår att man aldrig är ledig som grundskollärare? Jobbar man 45 tim/v och är ledig på alla lov även i förskoleklass?

• Svar på tråden Förskollärare eller grundskollärare??
  • narie24

Det är vanligast att man har vanlig semestertjänst i förskoleklass. Att man arbetar 40 Tim (ngn timme avdragen för kvällstid, ev även ngn för förtroendetid. Man arbetar sedan varje/vissa em på fritids samt lov, med 5 veckors semester.

Sedan finns det de som arbetar 40+5 med lediga lov, samt några med mer "vanlig" ferietjänst.

Bara vikarierat i förskolan så har svårt att svara. Det är nog liknande stress kan jag tänka mig. I förskoleklass är det dock oftast större barngrupper på fritids samt att man ska hinna med att planera fler pass, utvärdera mer samt har fler utvecklingssamtal.

Kika in i gruppen pedagoger i förskoleklass på Facebook så får du fler svar.

• Randig

Men är det inte så att Förskollärare också kan vara i förskoleklass? Vill man vara på fritids så är det "grundlärare mot inriktning fritidshem" (fritidspedagog) men då kan kan också jobba i förskoleklass.

Om någon har mer koll, rätta mig gärna. Går själv och funderar på vad jag vill utbilda mig till mellan just de två sakerna.

• förskolaheltklart

Jag har vikarierat en hel del på förskola och lågstadiet. Där föredrog jag DEFINITIVT förskolan. Lågstadieeleverna måste barnvaktas minst lika mycket och har mer komplicerade känslomässiga problem (utanförskap börjar märkas) samtidigt som man ska planera regelrätta lektioner, ge läxor, utvärdera... Det gjorde i alla fall mig skitstressad. Förskolan upplevde jag som mycket mer harmonisk för där kunde man fokusera mer helhjärtat på barnen och leken och relationen med dem. De tyckte dessutom att pedagogiken var rolig! Det är liksom lättare (och mindre psykbrytframkallande) att motivera en fyraåring att sjunga och rimma och rita än det är att motivera en tioåring med lässvårigheter att forska om dinosaurier och inte sticka sin bänkkamrat i nacken med sin penna.

Men det är bara jag. Tror att var man passar bäst handlar väldigt mycket om hur man är som person.

• Lucius Vorenus

Som förskollärare kan du även arbeta i förskoleklass. Grundskollärare från åk 1.

Det är stressiga yrken absolut. Personligen arbetar jag enbart 80% eftersom jag inte orkar heltid i detta yrke just nu.

• hekja

Jobbar du som grundskollärare eller förskollärare?

• narie24

Jag är lärare mot yngre åldrar behörig för förskoleklass till år 5, just nu anställd som förskollärare.

Svar på tråden Förskollärare eller grundskollärare??