• Gosesnutt

Gynundersökning

Hej! Någon som vet vad det betyder när gynekologen skriver: Vänster ovarium mäter på längden 2,9 cm och innehåller en enkel, cystisk uppklarning med största diameter 0,9 cm. Höger ovarium mäter på längden 2,7 cm med en enkel, cystisk uppklarning med största diameter 1,1 cm.

Vad betyder cystisk uppklarning. Under besöket sa gynekologen att allt såg bra ut. Anledningen till mitt besök var pga magsmärtor runt äggstockarna.

• Svar på tråden Gynundersökning
  • EpicNurse

Hej! Någon som vet vad det betyder när gynekologen skriver: Vänster ovarium mäter på längden 2,9 cm och innehåller en enkel, cystisk uppklarning med största diameter 0,9 cm. Höger ovarium mäter på längden 2,7 cm med en enkel, cystisk uppklarning med största diameter 1,1 cm.

Vad betyder cystisk uppklarning. Under besöket sa gynekologen att allt såg bra ut. Anledningen till mitt besök var pga magsmärtor runt äggstockarna.

Ovarium är äggstock. Den ena är 2,9 cm lång, den andra 2,7. Båda har små uppklarningar som ser godartade ut, kanske äggblåsor?

• Fnollet

Jag är inte hundra, men gissar att det rör sig om vätskefyllda cystor på äggstockarna. Det kan vara så att uppklarningen betyder att cystorna gått sönder, och det kan göra rätt ont och förklara din smärta.

• josefzon

Hej!

Cystiska uppklarningar innebär att cystan är fylld med klar vätska. Ofta syns dessa centralt i cystan. Dessa förändringar är oftast funktionella cystor och är vanliga hos fertila kvinnor. De kommer ofta efter tidigare ägglossningar. Om de är så små som dina brukar man inte göra något utan kan ibland göra ett uppföljande ultraljud, då de brukar försvinna. Ibland ser man då att en ny cysta uppkommit någon annanstans.

Mvh

Svar på tråden Gynundersökning