• Anonym (Biet)

Öppna biodling i radhus?

Köpte radhus för ett år sedan och har sedan dess läst på om biodling. Det behövs i samhället då bien håller på att dö ut. Därför undrar jag om det är tillåtet att driva biodling i radhusområde? Tänker mig enbart två eller tre bihus på uteplatsen.

• Svar på tråden Öppna biodling i radhus?
  • Anonym (qwerty)

Man borde ju tycka att om du läst på om biodling så har du också läst på om regleringen för det...

Men som svar på din fråga (efter en googling som tog 0,0004 sekunder) Bor man i villa behöver man inget speciellt tillstånd, bor man i bostadsrätt behöver man godkännande från bostadsrättsföreningen. Då du bor i radhus är det sannolikt att du bor i en bostadsrätt, om det inte är ett friköpt radhus. För grannsämjan rekommenderas dock att du pratar men dina närmsta grannar (och samfälligheten om du bor i friköpt radhus) i vilket fall, då det bland annat inte är helt ovanligt att folk är väldigt allergiska mot bistick

• Anonym (qwerty)

FYI så tog det 4 gånger så mycket längre tid att skriva det där inlägget som det tog för mig att googla fram svaret....

• Anonym (123)

Även om det är tillåtet, varför skulle man vilja bli ovän med sina grannar?

• Aniiee
    Anonym (qwerty) skrev 2017-03-17 18:43:13 följande:

FYI så tog det 4 gånger så mycket längre tid att skriva det där inlägget som det tog för mig att googla fram svaret....

Skickligt at kunna skriva det inlägget på 0.0016 sekunder, måste jag säga. =)

TS: Det kan gå. Har en vän som har en bikupa på sin uteplats i ett radhus. Men hon bor på ena kanten. En som bodde mer på mitten fick nej.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (bibbi)
    Anonym (123) skrev 2017-03-17 23:13:15 följande:
    Även om det är tillåtet, varför skulle man vilja bli ovän med sina grannar?
    Det är inte säkert man blir ovän med grannarna. Honungsbin är inte aggressiva och de dras inte till kött på samma sätt som getingar eftersom de äter nektar (= inte lika jobbiga på sommaren).
  • Tow2Mater

Underbart som granne att ha dina bin i sin mat/dryck/drink så fort man vill sitta ute, och irriterande surra om kring o kanske sticka en om de känner sig hotade.

Vansinning ide TS! Flytta ut på landet om du vill ha bin.

• Tow2Mater
    Anonym (bibbi) skrev 2017-03-17 23:51:18 följande:
    ... de dras inte till kött på samma sätt som getingar eftersom de äter nektar (= inte lika jobbiga på sommaren).
    Nähä, för dig då som aldrig dricker/äter juice/saft/drink/öl/glass/efterrätt/etc, utan bara intar köttprodukter ute på din altan....?
  • 8airam8

Tänk om folk kunde sluta vara ignoranta? Det som surrar runt huvudet och landar i din saft eller på din glass är GETINGAR. Bin hittar du enbart i blommorna eller på väg till och från blommor och kupa. Eventuellt i en vattenpöl någon gång då och då, de behöver ju också dricka (vatten).

Med det sagt så skulle jag inte vilja vara granne till någons bikupor mitt i ett radhusområde. Det är rätt bra fart på trafiken till flustret när sommaren är som bäst. Kan du gå en biodlarkurs och sedan välja en mer diskret plats för dina kupor så tycker jag att det bara är att köra.

• Tow2Mater

Och bin som bara vill försvara sin kupa menar du sticker inte??? Klart de gör!

• Moric

Så tillvida att det inte är fruktansvärt aggressiva bin måste man ge sig på deras kupa innan de försvarar sig. Men visst kan det som 8airam8 säger bli bra med trafik, inte så lämpligt att ställa kupa med flustret mot en gångväg till exempel.

• Anonym (springande barn)

Med tanke på att radhus brukar betyda barnvänligt område så antar jag att alla som har/tänker ha ser till att det inte kan springas genom på tomten.

Är själv uppväxt i radhus o villa område som liten och vi ungar sprang och lekte på Alla tomter... en tanke bara..

• Anonym (bibbi)
    Tow2Mater skrev 2017-03-18 04:27:38 följande:
    Nähä, för dig då som aldrig dricker/äter juice/saft/drink/öl/glass/efterrätt/etc, utan bara intar köttprodukter ute på din altan....?
    Som 8airam8 redan sagt är det med 95% sannolikhet att det som surrar runt din saft eller efterrätt en geting. Bin satsar på växter.

Sedan förstår jag om det kan bli lite trångt i radhusområden, men det finns ju en jättestor bredd på hur mycket utomhusyta man har i ett radhus. Bor man på hörnet eller har mycket tomt så att kupan kan stå långt från fönstret tror jag det kan funka.
  • Anonym (q)

kontakta din områdesförening eller kommunen!

Svar på tråden Öppna biodling i radhus?