Snart 3-åring som tar till fysiskt våld när han vill väcka oss föräldrar
Vi har världens snällaste och trevligaste snart 3-åring. Han är mycket verbal och kommunikativ, vet oftast vad som är rätt och fel och blir mycket upprörd om någon är elak eller gör illa någon annan.
Trots det har vi ett stort problem när han vill väcka mig eller min man på morgonen om han sover i vår säng. Sover han i sin egen säng är det inga problem. Då kommer han bara in till oss och ber oss vakna, men sover han mellan oss eller bredvid mig (när min man arbetar natt) så väcker han mig eller oss genom att skalla, dra i håret eller trycka väldigt hårt i ögonen på oss.
Vi har pratat med honom om det här säkert hundra gånger, men det går inte in att han gör illa oss. Jag har börjat gråta vid två tillfällen då han gjorde mig riktigt illa, och då blev han förfärad i efterhand, men fortsatte sedan nästa gång han sov i vår säng.
Han gör inga som helst försök att väcka oss på annat vis, säger ingenting eller påkallar uppmärksamhet på något annat vis, utan han attackerar bara. Det märker jag om jag vaknar före honom, men han tror att jag fortfarande sover.
Under två veckors tid provade jag konsekvent att svinga honom över mig och sängkanten och ställa ner honom på golvet direkt när han "anföll" och då blev han ledsen men slutade inte förrän min man åkte iväg på en resa och var borta över en helg. Då väckte han mig på morgonen genom att smeka mig på kinden och säga att han inte skulle skalla mig eller dra mig i håret, eftersom han inte ville att jag skulle sätta ner honom på golvet.
Sedan började det igen och nu har det blivit så att han smådrar i håret tills han är säker på att man har vaknat till och när man väl säger till honom (det spelar ingen roll om man säger till hårt, eller mjukt och förklarande, eller bara bänder upp hans fingrar och ignorerar beteendet) så attackerar han igen genom att skalla eller trycka in fingrarna i ögonen på en. I morse tryckte han så hårt i mina ögon, efter att jag hade sagt åt honom att det gjorde ont när han drog mig i håret, att jag hade ont i ögonen flera timmar efteråt.
Jag vet inte vad vi ska göra för att få honom att sluta. Pratar man med honom i efterhand om det så säger han själv att man inte får göra så för att det gör ont på mamma, och att jag sätter ner honom på golvet då, och då blir han ledsen, men det tycks han ha glömt bort när han väl ska väcka en nästa gång.
Det är ingen större skillnad om min man är hemma eller jobbar när vår son väcker oss. Den enda möjliga skillnaden kan vara att han ibland väljer att skalla min man eller dra honom i håret istället när han är hemma, men oftast är det mig han attackerar.