• Amanda84

Snart 3-åring som tar till fysiskt våld när han vill väcka oss föräldrar

Vi har världens snällaste och trevligaste snart 3-åring. Han är mycket verbal och kommunikativ, vet oftast vad som är rätt och fel och blir mycket upprörd om någon är elak eller gör illa någon annan.

Trots det har vi ett stort problem när han vill väcka mig eller min man på morgonen om han sover i vår säng. Sover han i sin egen säng är det inga problem. Då kommer han bara in till oss och ber oss vakna, men sover han mellan oss eller bredvid mig (när min man arbetar natt) så väcker han mig eller oss genom att skalla, dra i håret eller trycka väldigt hårt i ögonen på oss.

Vi har pratat med honom om det här säkert hundra gånger, men det går inte in att han gör illa oss. Jag har börjat gråta vid två tillfällen då han gjorde mig riktigt illa, och då blev han förfärad i efterhand, men fortsatte sedan nästa gång han sov i vår säng.

Han gör inga som helst försök att väcka oss på annat vis, säger ingenting eller påkallar uppmärksamhet på något annat vis, utan han attackerar bara. Det märker jag om jag vaknar före honom, men han tror att jag fortfarande sover.

Under två veckors tid provade jag konsekvent att svinga honom över mig och sängkanten och ställa ner honom på golvet direkt när han "anföll" och då blev han ledsen men slutade inte förrän min man åkte iväg på en resa och var borta över en helg. Då väckte han mig på morgonen genom att smeka mig på kinden och säga att han inte skulle skalla mig eller dra mig i håret, eftersom han inte ville att jag skulle sätta ner honom på golvet.

Sedan började det igen och nu har det blivit så att han smådrar i håret tills han är säker på att man har vaknat till och när man väl säger till honom (det spelar ingen roll om man säger till hårt, eller mjukt och förklarande, eller bara bänder upp hans fingrar och ignorerar beteendet) så attackerar han igen genom att skalla eller trycka in fingrarna i ögonen på en. I morse tryckte han så hårt i mina ögon, efter att jag hade sagt åt honom att det gjorde ont när han drog mig i håret, att jag hade ont i ögonen flera timmar efteråt.

Jag vet inte vad vi ska göra för att få honom att sluta. Pratar man med honom i efterhand om det så säger han själv att man inte får göra så för att det gör ont på mamma, och att jag sätter ner honom på golvet då, och då blir han ledsen, men det tycks han ha glömt bort när han väl ska väcka en nästa gång.

Det är ingen större skillnad om min man är hemma eller jobbar när vår son väcker oss. Den enda möjliga skillnaden kan vara att han ibland väljer att skalla min man eller dra honom i håret istället när han är hemma, men oftast är det mig han attackerar.

• Svar på tråden Snart 3-åring som tar till fysiskt våld när han vill väcka oss föräldrar
  • legomum

Låter obehagligt, nu är ju inte treåringar så stora men de har ju ett visst mått av rätt och fel ändå. Men impulskontrollen är inte riktigt där än.
    Har också treåringar, den ene biter mig när han blir jätteglad. Då kan han komma fram och bita mig i magen/låret eller vart han nu kommer åt. Kan ju inte få han att sluta vara glad så jag försöker när jag vet att det kan ske och vara beredd och stoppa. Försöker där och då att uppmuntra att han beskriver känslan för jag tror att det är därför han är så glad att han inte vet vart att ta vägen typ.

Kanske att det är dags att säga ifrån att han inte får sova mellan er om han ska göra illa er och vara konsekvent med det?

• Amanda84
    legomum skrev 2017-03-18 00:18:42 följande:

Låter obehagligt, nu är ju inte treåringar så stora men de har ju ett visst mått av rätt och fel ändå. Men impulskontrollen är inte riktigt där än.
    Har också treåringar, den ene biter mig när han blir jätteglad. Då kan han komma fram och bita mig i magen/låret eller vart han nu kommer åt. Kan ju inte få han att sluta vara glad så jag försöker när jag vet att det kan ske och vara beredd och stoppa. Försöker där och då att uppmuntra att han beskriver känslan för jag tror att det är därför han är så glad att han inte vet vart att ta vägen typ.

Kanske att det är dags att säga ifrån att han inte får sova mellan er om han ska göra illa er och vara konsekvent med det?

Det som är så märkligt med det här, är att han aldrig någonsin gör så här vid andra tillfällen, inte ens när han blir riktigt arg. Det är bara när han har sovit i vår säng på natten som det blir så och vi förstår inte varför.

Vi har tidigare sagt att han inte får sova i vår säng eftersom han gör illa oss och så började vi bära in honom till hans säng när han kom in till oss på natten, så under en period så slapp vi de här jobbiga mornarna, men så en dag slutade han väcka oss när han kom in i sovrummet. Vi har faktiskt ingen aning om hur han gör, men numer lyckas han smyga sig in, klättra upp i vår säng och lägga sig mellan oss, utan att väcka någon av oss de allra flesta nätter som han kommer in. Det är i princip bara om han drömmer en mardröm som vi vaknar eftersom han är ledsen då, men det händer inte särskilt ofta.

• Anonym (?)

Kanske fokusera mindre på vad han inte får göra, och mer på vad som är ok? Ge honom förslag på hur han kan väcka er och upprepa det 1000 gånger.

• Anonym (oOo)

Alltså jag ser ju en klar lösning. Låt honom inte sova i er säng. 
    Försöker han så är det bara att ta tillbaka honom till sin säng. Punkt.

• Anonym (oOo)

Såg att ni försökt det, men då får ni se till att fixa något som låter när han kommer in.

• Januaribarn11

Han kanske vill testa och se hur en kropp som sover fungerar, får hen ont när hen sover? Hur mycket kan man göra innan hen vaknar? Hur känns det? Osv. Tycker inte hans beteende är jätte konstigt, jag gjorde många konstiga saker som ung också. Men det är väl inte rätt för det, förklara för honom hur du gillar att bli väckt.

• Mascaraklumpar

Om han inte slutar trots att han vet att han gör fel så är han väl antagligen för liten för att kontrollera sig, och då hjälper det nog inte att fortsätta förklara för honom utan ni måste hitta ett annat sätt tills han är mogen nog att inte göra illa er, tror jag. Vaknar han vid ungefär samma tid vare dag så kanske du kan ställa klockan så att du vaknar lite innan honom? Annars får ni kanske se till att han inte sover i er säng.

• Ramborg

Kan du komma ihåg vad det var som gjorde att det fungerade där ett tag? Och då naturligtvis upprepa det.

Annars tycker jag ni får sätta en trappgrind i dörröppningen, så att han inte kan smyga in till er. Det är ju värsta skräckfilmen med ett barn som smyger in omärkligt och sedan petar ut ögonen på mamma. Du kan inte ha det så. Om han råkar skada dig på riktigt blir det ju förfärligt, både för dig och honom. Tänk vilka skuldkänslor han skulle få när han blir äldre. "Jo förstår du, mamma är blind på ett öga för att du petade sönder det andra när du var tre och ett halvt. Vi trodde inte du var stor nog att skada mamma på riktigt, men du växte snabbare än vi trodde."

Och såklart är det inte illvilja, en sån liten har inte den förmågan.

42.
  • Anonym (Sara)

Prova att sätta på dig en sådan där "bindel" i vadderat tyg för ögonen som man kan använda för att det ska bli mörkare. Som man fäster med kardborrband. Vet ej vad de heter men hoppas du förstår vad jag menar. Då är det inte lika lätt för honom att peta fingrarna i ögat, om han nu inte lyckas ta bort den först. Det kan ju vara en nödlösning tills han lärt sig att man inte ska göra så.

• Sjömamma

Hjälp! Nu vågar jag inte sova med vår dotter i sängen, det lät så läskigt med ett barn som smyger in och attackerar föräldrarna.... : o

Inte alls kul för en förstår jag. Mycket märkligt också att det bara sker när han vaknar bredvid er. Jag håller med föregående att det bästa nog är att hindra honom från att smyga in med en grind eller nåt som låter så ni vaknar när han kommer. Undrar vad det kan vara som gör att han beter sig så, kan det vara att han själv bara är halvt vaken? Att när han vaknar i sitt rum och går till er så hinner han vakna till helt på vägen? Det är nog bäst för alla att ni hindrar honom så att ingen skadas. Att skallas kan ju skada både er och honom.

Hoppas det löser sig!

• Amanda84
    Ramborg skrev 2017-03-18 23:30:19 följande:

Kan du komma ihåg vad det var som gjorde att det fungerade där ett tag? Och då naturligtvis upprepa det.

Annars tycker jag ni får sätta en trappgrind i dörröppningen, så att han inte kan smyga in till er. Det är ju värsta skräckfilmen med ett barn som smyger in omärkligt och sedan petar ut ögonen på mamma. Du kan inte ha det så. Om han råkar skada dig på riktigt blir det ju förfärligt, både för dig och honom. Tänk vilka skuldkänslor han skulle få när han blir äldre. "Jo förstår du, mamma är blind på ett öga för att du petade sönder det andra när du var tre och ett halvt. Vi trodde inte du var stor nog att skada mamma på riktigt, men du växte snabbare än vi trodde."

Och såklart är det inte illvilja, en sån liten har inte den förmågan.

Det fungerade utan attacker när han visste att hans pappa skulle vara bortrest i några dagar, men det tolkar jag som att han inte ville att jag skulle bli arg på honom  (bara någon dag tidigare så tappade jag nästan kontrollen och blev riktigt, riktigt arg, eftersom det gjorde så ont när vår son väckte oss) Över huvud taget så betedde han sig annorlunda när hans pappa var borta. Han var nästan som ett plåster hela tiden, så han mådde inte bra av det. När hans pappa var tillbaka så tog det ett par dagar och sedan började vår son väcka oss på samma vis igen, när allt var "normalt" igen, så att säga.

Trappgrind kan faktiskt vara ett alternativ, och så får vi helt enkelt gå tillbaka med honom till hans säng när han vaknar på natten.

Januaribarn11 skrev 2017-03-18 07:22:17 följande:

Han kanske vill testa och se hur en kropp som sover fungerar, får hen ont när hen sover? Hur mycket kan man göra innan hen vaknar? Hur känns det? Osv. Tycker inte hans beteende är jätte konstigt, jag gjorde många konstiga saker som ung också. Men det är väl inte rätt för det, förklara för honom hur du gillar att bli väckt.

Det kan vara så som du skriver. Ända sedan han var riktigt liten så har han inte tyckt om att jag blundar och har då petat lite i ögonen på en. Det fick vi dock honom att sluta med då, men det här med han trycker riktigt hårt i ögonen började för ett halvår sedan kanske, det är bara det att det blir värre och värre.

Jag pratade riktigt ordentligt idag med honom om det, just för att jag blev riktigt, riktigt arg i morse då han attackerade min man och jag var vaken och såg till fullo vad han gjorde. Normalt sett så brukar jag bara försöka prata med honom (utom ibland då det gör så ont att jag inte kan något annat än att höja rösten riktigt mycket) och idag hade han en egen lösning på problemet och sade att han ville att jag skulle sätta ner honom på golvet imorgon, innan pappa vaknar, så att han inte gör illa pappa mer. I natt jobbar dock min man natt, men jag ska ställa klockan så att jag är riktigt vaken innan vår son vaknar och prova att väcka honom innan han vaknar helt enkelt och kanske ställa ner honom på golvet, eftersom det var vad han själv föreslog. Två dagar i veckan så ställer jag klockan innan vår son vaknar, och då händer aldrig det här, och som sagt inte heller de nätter då han sover hela natten i egen säng. Imorgon ska jag lämna honom på förskolan klockan 10.30 men om jag ställer klockan vid 5:30 och är vaken tills han vaknar så kan vi kanske bryta den onda cirkeln, tänker jag.

Jag vet inte om det har med saken att göra egentligen, men jag kan även tillägga att vår son sover med delvis eller till och med helt öppna ögon emellanåt (något som jag också gjorde som barn) samt att min man pratar mycket i sömnen och kan till och med hålla en konversation i sömnen även om den efter en stund blir helt bisarr och att man då förstår att han sover. Jag har haft sömnstörningar tidigare och min man har det fortfarande och det är också därför som han arbetar natt, så kanske har vår son fått ärva något som gör att han också gör skumma saker i sömnen. Därför är jag inte alltid säker på att vår son är helt och hållet vaken när han gör som han gör. Eller så är han det. Jag vet helt enkelt inte.

• Amanda84

Tack även till er som har föreslagit trappgrind. Det kan absolut vara ett alternativ om vi inte får det här att gå över inom en snar framtid,.

Svar på tråden Snart 3-åring som tar till fysiskt våld när han vill väcka oss föräldrar