• Mimso

När tog ni blodprov vid fertilitetsutredning??? (+ PCO?)

Hej!

Igår var vi på första besöket gällande vår fertilitetsutredning. Även BIM igår som inte hade kommit än och hon såg att jag hade haft ägglossning denna månad så det känns bra. Speciellt eftersom mitt förra gyn besök som var katastrofal upplevelese där hon sa att jag ha PCO bara genom att kolla med VUL.

Denna gyn sa igår att jag ej har PCO även om man ser många "cystor" då jag har regelbunden mens plus fått positivt ägglossningstest. Hänt någon? Vem ska jag lita på???

SEDAN hon sa att vi kan lämna blodprov närsom så jag gjorde det igår alltså BIM. Min katastrof-gyn sa att man lämnar mensdag 3 och CD 21-22 som jag även läst om på nätet. Plus att man kan lämna vid ägglossningstillfälle för att se om man haft ägglossning.  

Varför är det så olika vad de säger gällande dessa blodprov. Kan någon förklara???

• Svar på tråden När tog ni blodprov vid fertilitetsutredning??? (+ PCO?)
  • marol
    Mimso skrev 2017-03-18 14:46:00 följande:

Hej!

Igår var vi på första besöket gällande vår fertilitetsutredning. Även BIM igår som inte hade kommit än och hon såg att jag hade haft ägglossning denna månad så det känns bra. Speciellt eftersom mitt förra gyn besök som var katastrofal upplevelese där hon sa att jag ha PCO bara genom att kolla med VUL.

Denna gyn sa igår att jag ej har PCO även om man ser många "cystor" då jag har regelbunden mens plus fått positivt ägglossningstest. Hänt någon? Vem ska jag lita på???

SEDAN hon sa att vi kan lämna blodprov närsom så jag gjorde det igår alltså BIM. Min katastrof-gyn sa att man lämnar mensdag 3 och CD 21-22 som jag även läst om på nätet. Plus att man kan lämna vid ägglossningstillfälle för att se om man haft ägglossning.  

Varför är det så olika vad de säger gällande dessa blodprov. Kan någon förklara???

Jag skulle lämna blodprov någon gång under dag 2-5 i cykeln Gissar att olikheterna när man ska lämna har att göra med vad man kollar efter i blodprovet kanske.

Oklart varför jag inte fått lämna såsom efter äl också men det kanske blir framöver om det skulle behövas. Lycka till!
  • Tino

Det beror på vilka prover de vill att man ska ta. Jag har också många äggblåsor, regelbunden mens, får alltid positiv ägglossningstest och stegring i temp. Jag tog bara AMH och detta kan man ta när som i cykeln. Tar man FSH och/eller Östradioltest ska det tas dag 3. På dag 21 kan man testa om man haft ägglossning. Jag tog aldrig detta test eller FSH utan bara AMH. De anpassar utredningen efter de problem man verkar ha. Har man regelbunden mens och många äggblåsor tycker de väl inte man behöver testa om man haft ägglossning eller FSH. Sedan testade ju även sköldkörtel och det kan man ta varje dag i cykeln också. Lycka till i fortsatta utredningen. Är du orolig att du tagit proverna fel dag kan du kanske fråga din gynmottagning.

• Anonym (har själv pco)

Låter väldigt märkligt att din gyn sa att du inte har pco pga. positiva ägglossningstest. Att testet blir positivt innebär inte att ett ägg släpper.

Tycker inte att din "katastrofgyn" sagt något konstigt enligt din beskrivning.
  • Mimso

Tack alla för era svar!!! 

Anonym (har själv pco) skrev 2017-03-18 18:44:58 följande:
    Låter väldigt märkligt att din gyn sa att du inte har pco pga. positiva ägglossningstest. Att testet blir positivt innebär inte att ett ägg släpper.

Tycker inte att din "katastrofgyn" sagt något konstigt enligt din beskrivning.
    Jag syftade på att henne som katastrofgyn för att hon var otrevlig och inte alls förklarande och gav mig en väldigt dålig erfarenhet av gyn. Viktigt att de är kunniga men även har lite medmänsklighet så att psyket inte kaosar hos en. 

Jag frågade en tredje gyn om PCOn och hon sa att man ska uppfylla 3 kriterier för att man ska säga att man har PCO: mensrubbningar, se det på VUL och blodprov. Så ja konstigt att min gyn sist sa att jag inte har det haha 

Fattar inte hur de inte tar alla blodprov som man kan tänkas ta på en gång!
  • Tino
    Mimso skrev 2017-03-19 07:03:57 följande:

Tack alla för era svar!!! 

Jag syftade på att henne som katastrofgyn för att hon var otrevlig och inte alls förklarande och gav mig en väldigt dålig erfarenhet av gyn. Viktigt att de är kunniga men även har lite medmänsklighet så att psyket inte kaosar hos en. 

Jag frågade en tredje gyn om PCOn och hon sa att man ska uppfylla 3 kriterier för att man ska säga att man har PCO: mensrubbningar, se det på VUL och blodprov. Så ja konstigt att min gyn sist sa att jag inte har det haha 

Fattar inte hur de inte tar alla blodprov som man kan tänkas ta på en gång!

Ja, man kan tycka att de borde ta alla prov på en gång. Men det är ju så att vården inte har obegränsat mrd resurser. De måste prioritera och om de gör bedömning att man verkar ha ägglossning varje månad så kan de skippa vissa prov. Samma sak är med mannen. De tar ett och samma spermieprov för alla män. Sedan om de hittar kraftiga avvikelser kan de ta fler prov, tex hormonprov eller genetikprov. De anpassar utredningen allt eftersom. I Sverige verkar de ha taktiken att målet är att fixa etr barn inte utreda i all evighet. Lite konstigt är det att en läkare säger att du kanske har ägglossningsstörning medan den andra säger att du inte har det. Kanske att du rådfrågar en annan läkare om du vill? Lycka till!!
  • UndrandeSökare

AMH-prov ska tas på CD3 (mensdag 3) enligt www.werlabs.se
    Progesteronprov tar man efter ägglossning.

Så att man inte tar alla blodprover samma dag, beror ju på om man
    t ex vill mäta både amh och progesteron,  då ska man ta prover olika dagar.

Man brukar se om patienten har Pco på vul genom att det ser ut som
    ett pärlband då i äggstockarna.

• Anonym (L)

Jag tog bara prov för AMH och TSH och jag kunde provet när som helst enligt läkaren. 

Det gjordes en bedömning att jag hade ägglossning då VUL såg bra ut samt att jag har regelbunden mens och hade fått positivt utslag på ägglossningstest. 

• Mimso
    Anonym (L) skrev 2017-03-19 10:47:16 följande:

Jag tog bara prov för AMH och TSH och jag kunde provet när som helst enligt läkaren. 

Det gjordes en bedömning att jag hade ägglossning då VUL såg bra ut samt att jag har regelbunden mens och hade fått positivt utslag på ägglossningstest. 

Då verkar det vara samma här hos mig. Bara att man såg "cystor" hos mig. 
    UndrandeSökare skrev 2017-03-19 10:29:10 följande:

AMH-prov ska tas på CD3 (mensdag 3) enligt www.werlabs.se
    Progesteronprov tar man efter ägglossning.

Så att man inte tar alla blodprover samma dag, beror ju på om man
    t ex vill mäta både amh och progesteron,  då ska man ta prover olika dagar.

Man brukar se om patienten har Pco på vul genom att det ser ut som
    ett pärlband då i äggstockarna.

Såg inte exakt ut som pärlband men att jag hade "cystor" kunde även jag se när hon visade mig
    Tino skrev 2017-03-19 10:10:36 följande:
    Ja, man kan tycka att de borde ta alla prov på en gång. Men det är ju så att vården inte har obegränsat mrd resurser. De måste prioritera och om de gör bedömning att man verkar ha ägglossning varje månad så kan de skippa vissa prov. Samma sak är med mannen. De tar ett och samma spermieprov för alla män. Sedan om de hittar kraftiga avvikelser kan de ta fler prov, tex hormonprov eller genetikprov. De anpassar utredningen allt eftersom. I Sverige verkar de ha taktiken att målet är att fixa etr barn inte utreda i all evighet. Lite konstigt är det att en läkare säger att du kanske har ägglossningsstörning medan den andra säger att du inte har det. Kanske att du rådfrågar en annan läkare om du vill? Lycka till!!
    Ja extremt konstigt! För även om jag har regelbunden mens behöver det inte betyda att jag har regelbunden ägglossning... Men eftersom jag tydligen ägglossat denna månad enligt VUL så antog hon väl att det inte är PCO jag har även om jag har dessa "cystor"...

Jag förstod det som att jag nog fått de tidigare månader utan att ägglossat men fått regelbunden mens i åratal. Kan även tillägga att jag ej har andra symtom för PCO. Dock har ingen gyn kollat blodprov än. 
  • Eeahh

Hej!

Hej,

Hur gick det för dig?

Visade det sig att du hade PCO/PCOS eller inte?

Vad hände efter dessa två besök?

Är i samma situation som dig där de sagt helt olika. Dock har jag inga symtom som stämmer in på PCOS.
Svar på tråden När tog ni blodprov vid fertilitetsutredning??? (+ PCO?)