• blirless

Hjälp med glasögonrecept

Hej!

Jag gjorde en ny synundersökning nyss då jag måste köpa nya glasögon. 
    Det hade gått 1 år sen jag gjorde den förra undersökningen.
    Nu är det så att jag har samma värden på linsreceptet, men inte på glasögonreceptet? 
    På glasögonreceptet så står det att jag har fått bättre syn på ena ögat och att mitt brytningsfel är större men det är samma värden som förra gången på linsreceptet?

Vilket recept ska jag gå efter, det gamla eller det nya? 

Tack på förhand :)
  • Svar på tråden Hjälp med glasögonrecept
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Har du korrigering för brytningsfel på lins-receptet?

Det är svårare att korrigera brytningefel med linser eftersom de kan rotera fritt. Det finns linser som är tjockare på sidan som ska vara nedåt för att tyngdkraften ska hålla dem i rätt läge.

Glasögon har inte det problemet eftersom glasen sitter fast.

Vill man ha de billigaste linserna struntar man i att korrigera brytningsfelet. Ska du skaffa glasögon bör du använda det nya glasögonreceptet.

• blirless
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-03-18 16:17:14 följande:

Har du korrigering för brytningsfel på lins-receptet?

Det är svårare att korrigera brytningefel med linser eftersom de kan rotera fritt. Det finns linser som är tjockare på sidan som ska vara nedåt för att tyngdkraften ska hålla dem i rätt läge.

Glasögon har inte det problemet eftersom glasen sitter fast.

Vill man ha de billigaste linserna struntar man i att korrigera brytningsfelet. Ska du skaffa glasögon bör du använda det nya glasögonreceptet.

Ja , jag har korrigering på linserna :) Jag har såna linser med tyngd i . 

Det gamla glasögonreceptet:
    Sfär -0.75 Cyl -0.75 Ax 100
    Sfär -0.50 Cyl -0.75 Ax 65

Det nya receptet: 
    Sfär -0.50 Cyl -1.0 Ax 100
    Sfär -0.50 Cyl -1.0 Ax 60

Kan man få bättre syn på ena ögat på ett år eller är det bara dem som har ställt in ngt annorlunda? 

Tack för svar förresten :)
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Det var en väldigt liten skillnad. Typ avrundningsfel.
    Det har nog inte så stor betydelse vilket du väljer, men jag tycker att du ska använda det nya receptet.

• Kerubmamman

Det är inte omöjligt att synen förbättras. Men jag skulle tro att du ligger ungefär i mitten mellan de två styrkorna. Det kanske räcker med ett eller två "felval" för att det ska svänga över till en annan styrka.  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hjälp med glasögonrecept