• Von Ellsen

skillnad mellan shabby chic och äldre stil

Mitt hem går i lite äldre stil, med mycket antika möbler och loppisfynd. En del crémevitt, men också mycket mörkt trä, rätt rejäla möbler. Men en av mina vänner vill gärna beskriva stilen som Chabby chic. Tycker själv inte alls att det stämmer, då CC för mig är nya möbler som målats och slipats för att se äldre ut, väggdekaler som läser "carpe diem" eller "älska, glömma och förlåta" , tavlor med Eiffeltornet och en poststämpel osv.

Jag tror att hon har förväxlat eller missuppfattat vad chabby chic är, och tänker att det är allt som går i äldre, lite lantlig stil. Men jag tycker att tex ett Axet möblemang i originalskick, alltså gamla i sig självs, är en helt annan sak än ett nyproducerat gustavianskliknande bord som slipats för att se gamla ut. Har jag helt fel?

Vill påpeka att jag inte tycker Chabby chic är fult, det är bara inte den stilen jag har. :) Eller det är kanske det jag har, förresten, om en ska tro min kompis. :)

• Svar på tråden skillnad mellan shabby chic och äldre stil
  • Von Ellsen

Ge gärna bildexempel! Jag tycker att de te översta är solklara Chabby Chic, medan de två understa är mer äldre stil.

• Von Ellsen
    Von Ellsen skrev 2017-03-18 17:52:01 följande:

Ge gärna bildexempel! Jag tycker att de te översta är solklara Chabby Chic, medan de två understa är mer äldre stil.

Nej nej, nu lade bilderna sig fel! 2, 3 & 5 är Chabby chic, enligt mej! x)
  • Kerubmamman

Den stora grejen med shabby chic är väl att det SKA se nött ut. Sedan är det många inredningsdetaljer och krimskrams som hör till. 
    Gammal stil så är det ok med patina, men överlag mer stilrent/"pedantiskt". 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Aniiee
    Kerubmamman skrev 2017-03-18 18:46:53 följande:

Den stora grejen med shabby chic är väl att det SKA se nött ut. Sedan är det många inredningsdetaljer och krimskrams som hör till. 
    Gammal stil så är det ok med patina, men överlag mer stilrent/"pedantiskt". 

Min uppfattning också. (OBS då att jag vet absolut nada om inredning.....)
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Jag är bara jag

Tycker som du-och har nog ett liknande hem också. Glad Mycket gammal och antik, men inga såna där krusiduller som shabby chic har.

• Kerubmamman
    Aniiee skrev 2017-03-18 19:12:37 följande:
    Min uppfattning också. (OBS då att jag vet absolut nada om inredning.....)
    Jag var tvungen googla lite för att säkerställa att jag inte skulle göra bort mig.  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Physalis

Utan att ha någon koll så tänker jag att chabby chic ska se slitet och använt ut kombinerat med nytt och gärna pastellfärgat.

Att möblera sitt hem med visserligen gamla hela och fräscha möbler är inte samma sak

Ser dina grejer trasiga och nötta ut?

Korrekturläser som en kratta
  • Von Ellsen
    Physalis skrev 2017-03-19 02:54:16 följande:

Utan att ha någon koll så tänker jag att chabby chic ska se slitet och använt ut kombinerat med nytt och gärna pastellfärgat.

Att möblera sitt hem med visserligen gamla hela och fräscha möbler är inte samma sak

Ser dina grejer trasiga och nötta ut?

Nej, de är inte vidare nötta. Visst har ålderns tand gnagt lite här och där, men det känns enligt mig inte alls som den väldigt tydliga, nedslipade shabby-stilen. :)
  • Physalis
    Von Ellsen skrev 2017-03-19 08:41:44 följande:

Nej, de är inte vidare nötta. Visst har ålderns tand gnagt lite här och där, men det känns enligt mig inte alls som den väldigt tydliga, nedslipade shabby-stilen. :)

Då har din vän nog blandat ihop begreppen eller missförstått röstar jag på.
  • Ynvelinda

Jag håller med dig, TS. Shabby chic uppfattar jag som ruineomantik med nya eller nyrenoverade möbler som man har patinerat. Plus oanvändbara prydnadssaker såsom gulnade notpapper och jutesnören.

• Nymphaea

Håller helt med dig om vilka som är shabby i ditt första inlägg, TS (2, 3 och 5 alltså).

Din inredningsstil skulle jag kalla classic eller traditional. Skriver på engelska eftersom de google-bildsökningarna genererade liknande bilder - söker man på klassisk inredningsstil blir det mycket mer skandinaviskt avskalat och vitt, och jag tycker din stil är mer åt det engelska/amerikanska hållet.

Sedan - förlåt men jag måste bara slå ett slag för korrekt stavning, i det här fallet Shabby chic - INTE Chabby chic, som skulle ge ett "tj"-ljud i början (tjabby chic)!

• Amanda84

Min pappa är antikhandlare. Eftersom jag själv är uppvuxen med det så har jag avskytt allt var äldre möbler heter, ända tills för några år sedan då jag började plocka in antikviteter i mitt hem. Jag kräks verkligen på chabby chic. Chabby chic för mig är när man tar vilken möbel som helst: modern eller med minst 20 år på nacken, målar den vit och repar till den tills den ser skavd ut.

Jag får ont i ögonen av alla dessa människor som i chabby chic-stil förstör riktigt dyrbara möbler för att måla om dem (tittar ingen på Antikrundan numer?!) så att inte bara det ekonomiska värdet, utan det RIKTIGA värdet av just en ovärderlig möbel går förlorad.

Att blanda antikt med nytt är inte chabby chic. Att blanda vitmålade och/eller medvetet skavda möbler från 20 olika årtionden med modern inredning är chabby chic.

Själv har jag en gammal kista från 1700-talet i mitt vardagsrum. Den är så skavd och eländig att den hade kunnat tas för chabby chic om den hade satts in i rätt "chabby chic-"miljö, men nu är den inte i den miljön, så därför blir inte vardagsrummet chabby chic, trots att hela vardagsrummet är i äldre stil. De flesta 100-300 år gamla möbler är trots allt inte så mycket avskavda som chabby chic-möbler brukar vara, eftersom de har bra kvalitet från början, undantaget vissa enstaka möbler, men att man bara skulle hitta skit (typ den kista som jag har som soffbord) när man medvetet letar antik inredning, är en total omöjlighet.

• monkees

Om jag inte varit så gammal så jag redan har 6743 prylar så skulle jag gå all in på chabby chic! GUD så fint.

• Octavia

Jag håller med dig TS. Shabby chic behöver inte ens innebära antika möbler utan att man tar vilken möbel som helst och målar vit och skaver av. Kombineras med saker som väggord, gamla kort fastnupna i någon ståltrådsgrej, ljuslyktor i fattigmanssilver och papperssaker som tårtpappersstrutar, notpapper och annat.

Vi har inrett med nästan bara antika möbler och saker men vår stil är inte shabby chic. Din väninna har missuppfattat det.

• Palestrina
    Von Ellsen skrev 2017-03-18 17:45:28 följande:

Mitt hem går i lite äldre stil, med mycket antika möbler och loppisfynd. En del crémevitt, men också mycket mörkt trä, rätt rejäla möbler. Men en av mina vänner vill gärna beskriva stilen som Chabby chic. Tycker själv inte alls att det stämmer, då CC för mig är nya möbler som målats och slipats för att se äldre ut, väggdekaler som läser "carpe diem" eller "älska, glömma och förlåta" , tavlor med Eiffeltornet och en poststämpel osv.

Jag tror att hon har förväxlat eller missuppfattat vad chabby chic är, och tänker att det är allt som går i äldre, lite lantlig stil. Men jag tycker att tex ett Axet möblemang i originalskick, alltså gamla i sig självs, är en helt annan sak än ett nyproducerat gustavianskliknande bord som slipats för att se gamla ut. Har jag helt fel?

Vill påpeka att jag inte tycker Chabby chic är fult, det är bara inte den stilen jag har. :) Eller det är kanske det jag har, förresten, om en ska tro min kompis. :)

Jag vet väldigt lite om inredning. Men jag tänker att om jag kom in i ett hem med gamla möbler där en del råkade vara crémevitt, skulle jag antagligen också uppfatta det som shabby chic OM där också förekom volanger och textilier med tryckta blommor på, och kanske spetsar och virkade grejer, även om det fattades "carpe diem" o dyl på väggar och stenar och sånt... givetvis utan att veta vad jag talar om. Jag kan helt enkelt inte skilja en äkta gammal möbel, från en fejk, och vet inte vad "äldre stil" är.

Så jag tänker att folk som gillar shabby chic, antagligen gillar samma saker som människor som du, men saknar distinktionen (eftersom folk tydligen ser ner på shabby chic) för att kunna avgöra vad som är "god" respektive "dålig" smak. Och att det därför är en klassfråga.
  • K grrl

Mitt hem är inrett med antika möbler. Mycket art deco och jugend, en del allmoge (typ ådringsmålat från förra sekelskiftet). Mycket färg - faktiskt inget vitt alls. Jo, några fönsterfoder. Mässing och koppar. Fernissade eller målade golv.

Shabby chic är vitt, matt och slitet, i alla fall vulgärversionen av det.

Svar på tråden skillnad mellan shabby chic och äldre stil