• Anonym ("ful")

Åderbråck och svullen blygdläpp???

Hej där ute!

Jag är gravid med andra barnet och är i vecka 20.

Jag har i vanliga fall ganska ytliga blodkärl. Nu har jag fått åderbråck - men bara på ena sidan. På vaden, vid insidan av knät, låret, i ljumsken och... kan man få det även på blygdläppen?

Hur gör ni andra mot åderbråck? Vad kan man göra?

Dessutom är ju min ena blygdläpp helt svullen och man ser en tydlig åder där. Är detta också ett åderbråck?

Undrar om det finns fler med samma problem och om detta är normalt.
    Vill också ha bra tips på hur man kan förhindra att det blir värre.

Känner mig så ful

• Svar på tråden Åderbråck och svullen blygdläpp???
  • ModerBlå

Jag hade jätte mycket åderbråck när jag väntade mina barn.....vissa på benen är fortfarande kvar och dom går inte bort av sig självt.....Men jag fick även på blygdläpparna och det försvann efter det att barnen fötts.
    Ja håller med om att det är fullt......Men man får lära sig att leva med det tyvärr.....

• susd74

Jag har också åderbråck både på vaden och i underlivet. Det på benet vet jag ju att man kan göra något åt sen, men har så mycket åderbråck i underlivet på yttre blygläpparna och ovanför klitoris, är orolig att det inte ska försvinna efteråt. Har även ont av dom, och tycker det är pinsamt att se ut såhär.
    Vet att det beror på tyngden och trycket neråt.

• Anonym (Vad?)

Det känns precis som jag också fått ett åderbråck i underlivet.. Så otäckt.. Är inte gravid...

• looser

Ta en kall våt handduk och lägg mellan benen, det lindrar. Sov med en kudde mellan benen(om du sover på sidan) så är det lite skönare på natten. Jag hade åderbrock mellan benen med min sista pojke. Låter äckligt och gör väldigt ont men det går bort när babyn är född.

Lycka till

//M

• Anonym

Köp stödstrumpor tjejer! Det är det enklaste och bästa man kan göra för sina vener. Stödstrumpor är även bra i förebyggande syfte, de borde finnas i var kvinnas strumplåda. Köps på apoteket. lite dyrare än vanliga strumpor men det är det värt. Tro mig.
    PS: Jag är inte återförsäljare av stödstrumpor

• Anonym ("ful")

Jag har faktiskt köpt stödstrumpor nu. Som går till halva låret, som stay-ups. Tror nämligen inte att jag skulle använda stödstrumpbyxor så mycket.. så då är detta bättre än inget. Jag hoppas att mina ådror håller sig hyffsat i schack nu.

Den på blygdläppen är det ju inte så många som får se så jag har inte så ont av den... och det har ännu inte gjort ont där. Det kanske kommer dock.

Det är inte bara en dans på rosor att bli gravid... men det är värt alla uppoffringar.

hej hopp!

• Anonym (lättad)

Vad skönt att det är fler som har de här problemen, jag trodde jag var den enda med onda och kliande (någon mer?) åderbråck på blygdläpparna. Känner mig inte så sexig precis... Men vilken lättnad att man kan räkna med att de går bort!

Svar på tråden Åderbråck och svullen blygdläpp???