• singelmamma

Någon elektriker som vet?

Visste inte var jag skulle lägga detta under för tråd så jag chansar här...

Gäller mitt lysrör över köksbänken. Hyr i 2:a hand och det är en bostadsrätt och ägaren vill inte fixa detta så jag får isåfall pröjsa en elektriker för ngt jag inte gjort . Men tänkte kolla med Er här först.

Lyröret över köksbänken har aldrig funkat. Eluttagen funkar dock. När jag flyttade in trodde jag att det bara var lampan som var trasig men så köpte jag ett nytt rör och det funkar ändå inte. Testade röret hos grannen och där funkade det dock. Så det är inte röret det är fel på utan själva elanordningen.

Det är så himla mörkt över diskbänken och börjar irritera mig en del. Antar att jag måste be en elektriker kolla på detta mne vad kan det kosta tro? Och nån som kan gissa vad det kan vara för fel?

Hoppas annars att ni haft en mysig helg

• Svar på tråden Någon elektriker som vet?
  • Tippi2

Brukar finnas en "glimtändare" som brukar gå sönder, är den trasig så lyser inte röret. brukar sitta lättåtkomlig och sitter som i en bajonett... hoppas du förstår vad jag menar

• Isfjord

Bild på glimtändare:
    www.simontorp.se/upload/produkter/69030.jpg
    De är ca 2cm i diameter och ca 4cm långa. Numera finns det evighetständare (dyra) och elektroniska tändare som byts var femte gång man byter rör osv. Men standardtändaren byter man alltid samtidigt som man byter rör. De dyrare kan ofta släcka lysröret om det blinkar och inte tänder ordentligt, det är bra för brandsäkerheten.
    Sitter rören i par i samma armatur byter man alltid båda paren samtidigt, annars blir det obalans och det andra röret går strax efter.

Ett vanligt monteringsalternativ:
    boards.marihemp.com/boards/binaries/media/65/65368.jpg
    Det andra alternativet är att glimtändaren sitter i vinkel mot lysröret, under röret nära ena änden.

• singelmamma

GUs vad glad jag är för era svar Tack så hemskt mycket. Glimtändarbehållaren verkar tom. är detbara att be om en glimtändare i butiken?

• singelmamma

har tagit kort på det jag gissar är behållaren...har jag rätt? Finns i gallerit med en röd cirkel runt...

• Isfjord

Det ser ut som alternativ 2: "Det andra alternativet är att glimtändaren sitter i vinkel mot lysröret, under röret nära ena änden."
    Och den ser också tom ut...
    Plocka loss röret och du ska kunna sticka in tändaren i hålet och vrida fast den i bajonetten.
    Och givetvis montera tillbaka locket, det ska du egentligen inte behöva lossa på.
    Var försiktig så att du inte får ström i dig när du skruvar, du bör lossa proppen när du lyfter på locket.

• singelmamma

Isfjord: Tack så himla mycket för hjälpen. Du ser vad bra FL är Tittade ordentligt igen nu och du har rätt, jag behöver inte skruva loss locket. En lektion i el, tack än en gång. Är det bara att be om en glimtändare? Eller behöver jag ha med mig nån info till butiken?

• Isfjord

Effekten på lysröret är också bra att veta, dvs hur många watt det är på.

• singelmamma

ville bara säga att jag nu köpt en glimtändare och belysningen funkar som den ska. Tack igen för hjälpen :)

• Tippi2

Ok..Skönt att det löste sig..

Svar på tråden Någon elektriker som vet?