• Anonym (Katt)

    Ensam vårdnad och umgänge.

    Vi håller på att skiljas. Jag fick frivilligt ensam vårdnad när vi skickade in papper om skilsmässa.

    Pappan har stuckit och kommit och gått som ett jävla hotell här. Har nu varit borta helt i över en vecka och vägrar prata om något.

    Igår skrev han att han ville träffa sitt barn och jag sa att han är välkommen hit. Men då ville han inte träffa mig och tyckte jag skulle gå. Då han använt droger nyligen (anledningen till skilsmässan) sa jag att han kan få träffa barnet ensam när han visat att han är drogfri med dokument och tills dess får han träffa barnet här.

    Är jag orimlig?

    Barnet är alltså bara ett år och har inte träffat honom mer än enstaka dagar på flera veckor nu.

    Har jag rätt att neka honom träffa barnet nu när inget umgänge är bestämt? Han vägrar ju även prata med mig.

    Jag vill gärna att han ska träffa sitt barn men då får han visa att han är helt drogfri på papper. Tills dess kan de träffas här när jag är hemma.

    Hur gör man i en sån här situation?

  • Svar på tråden Ensam vårdnad och umgänge.
  • Anonym (Konstigt)

    Det skulle ju vara konstigt om du var tvungen att låta honom träffa barnet ensam, borde bli övervakat om han inte är ren.

    Ring familjerätten direkt i morgon,

  • Anonym (juste)

    Ja, jag tycker att du gör rätt i det här fallet. Det har dock inget att göra med vårdnaden att du kan villkora umgänget utan mer att du är skyldig att skydda ditt barn, vilket du gör genom att kräva drogtester för att han ska träffa barnet ensam. Du hade haft samma skyldighet även om ni haft gemensam vårdnad oc kunnat villkora på samma vis.

  • Anonym (Katt)

    Vi har ett möta bokat nästa vecka med familjerätten tror jag det är iaf. Det är via socialtjänsten. Men jag vet inte ens om han kommer dit för han vill inte träffa mig. Förstår inte ens varför för det enda jag gjort är sagt att det blir inget knark hemma.

  • 0800Anonym0800

    Hade gjort exakt som du. Är han så väck som du säger så lär han inte orka göra en process av det hela. Njut av lugnet och friheten från knarkarn! : )

  • Anonym (Katt)

    Jag är även gravid och barnet föds om ca 2 månader. Hur söker jag ensam vårdnad även för det barnet? Skilsmässan är ej klar när barnet föds.. är det också familjerätten?

  • Anonym (Soc.)

    Du är ensam vårdnadshavare och ingen dom finns på umgänge vilket innebär att du ensam bestämmer hur umgänget ska se ut. Dina villkor är fullständigt rimliga.

  • Anonym (Katt)
    0800Anonym0800 skrev 2017-03-19 09:33:08 följande:

    Hade gjort exakt som du. Är han så väck som du säger så lär han inte orka göra en process av det hela. Njut av lugnet och friheten från knarkarn! : )


    Jag tror faktiskt han försöker och vill bli drogfri. Men jag vill ju se det och inte lita på denna ljugande man någonsin igen utan bevis..

    Barnet älskar honom och trots att barnet bara är ett år märks det tydligt att det saknar sin far.
  • Anonym (Katt)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-03-19 09:52:33 följande:

    Du är ensam vårdnadshavare och ingen dom finns på umgänge vilket innebär att du ensam bestämmer hur umgänget ska se ut. Dina villkor är fullständigt rimliga.


    Är du säker på detta? Vill ju inte få detta emot mig senare om han redan nu är drogfri men jag nekar honom att ha sitt barn ensam? Jag vill ju ha bevis på drogfrihet då han kört bil med barnet påverkad tidigare.
  • Anonym (juste)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-19 09:53:48 följande:
    Jag tror faktiskt han försöker och vill bli drogfri. Men jag vill ju se det och inte lita på denna ljugande man någonsin igen utan bevis..

    Barnet älskar honom och trots att barnet bara är ett år märks det tydligt att det saknar sin far.
    Problemet med att du vill se dokumenterad drogfrihet är ju att ett sådant papper måste vara "färskt" varje gång för annars vet du ju inte att han verkligen inte är påverkad. Han kan ju ta ett test idag och ta droger imorgon innan han ska träffa sitt barn i övermorgon. Om du förstår? Det kan bli lite bökigt för i princip skulle han behöva lämna test varje gång samma dag han ska ha umgänge. Det kostar ju också en del.

    Hur som helst så gör du rätt och dina krav är helt rimliga.

    vad gäller den nya bebisen så har du automatiskt ensam vårdnad när den föds eftersom ni inte är gifta. I samband med att faderskapet undertecknas så fyller man också i om gemensam vårdnad och då låter du bara bli att kryssa i det så har du fortsatt ensam vårdnad. Det är inget du behöver ansöka om.
Svar på tråden Ensam vårdnad och umgänge.