• Älva00

    När slutade era barn "flaskmatas"? 2 åring

    När slutade era barn med flaska? Dottern dricker minimalt om jag ej matar med flaska (ersättning).i knät och samtidigt helst läser bok... Hon kan dricka någon klunk ur olika muggar och flaskor, sen häller hon ut allt på golvet och "badar" i det... Enda sättet att få i henne ordentligt med vätska är att hon sitter i knät och man flaskmatar.... Är hon inte för stor för det??

    Hur är era 2 åringar/när slutade era barn flaskmatas?

  • Svar på tråden När slutade era barn "flaskmatas"? 2 åring
  • Anonym (Bddbb)

    Vår tvååring slutade med ersättning i flaska som 1åring. Han får dock välling på kvällen.

  • Ynvelinda

    Hon var ett ungefär.

    Har du provat att inte ge flaskan på en hel dag? De flesta barn äter och dricker det de behöver.

  • Älva00

    Jag har provat! Slutar med förstoppning... Provat flera gånger. Dricker era ur pipmugg? Dvs ordentligt?

  • Anonym (Bddbb)

    Japp, aldrig varit några problem


    Älva00 skrev 2017-03-19 17:26:45 följande:

    Jag har provat! Slutar med förstoppning... Provat flera gånger. Dricker era ur pipmugg? Dvs ordentligt?


  • Ynvelinda
    Älva00 skrev 2017-03-19 17:26:45 följande:

    Jag har provat! Slutar med förstoppning... Provat flera gånger. Dricker era ur pipmugg? Dvs ordentligt?


    Ajdå. Nej, det vill man ju inte ska hända.

    Ja, mina barn har båda druckit ur pipmugg. Kan du ge väldigt blöt man somkompensation kanske?
  • rox

    Vi introducerade mat när yngsta sonen var 5-6mån så det blev ju en naturlig utfasning av ersättning/amning ju mer vanlig mat han åt. Vid 8-9mån ålder så åt han nog bara vanlig mat så långt innan 1 års ålder var flaskmatningen borta. Sen dricker han välling på kvällen ff och han är 2 år. Storebror slutade med välling på flaska när han fyllde 4 år. Han äter bättre med mat nu än nånsin...

  • Halley

    Min 2,5-åring slutade precis med välling på kvällen. Ersättning gav vi på morgonen tills hon var ca1,5 år.

    Vill tipsa om att ge dryck med sugrör. Det tycker många barn om. Finns t ex vattenflaskor för barn som har det.

  • Chrillemoj

    Det är sällan för lite vatten som leder till förstoppning. Ofta handlar det om den övriga kosthållningen eller i sällsynta fall sjukdom. Nästan alla barn blir förstoppade under några längre perioder mellan 2-6 års ålder. Alla, läs alla, barn äter och dricker som tidigare sagt det de behöver, så länge det finns att tillgå. Varma sommardagar är det skillnad. Ge mat med gröna grönsaker vars fibrer binder vätska = bra = ingen förstoppning = god vätskebalans. Lycka till!

  • Anonym (H)
    Chrillemoj skrev 2017-03-22 18:30:15 följande:

    Det är sällan för lite vatten som leder till förstoppning. Ofta handlar det om den övriga kosthållningen eller i sällsynta fall sjukdom. Nästan alla barn blir förstoppade under några längre perioder mellan 2-6 års ålder. Alla, läs alla, barn äter och dricker som tidigare sagt det de behöver, så länge det finns att tillgå. Varma sommardagar är det skillnad. Ge mat med gröna grönsaker vars fibrer binder vätska = bra = ingen förstoppning = god vätskebalans. Lycka till!


    Stämmer inte alls!

    Inte alla, läs inte alla, barn äter och dricker de dom behöver.
Svar på tråden När slutade era barn "flaskmatas"? 2 åring