• Fiiee

Vad ska vi bjuda på för mat?

Ska ha kalas nästa vecka.

STÅR HELT STILL! Kommer inte på något gott alls.

Har googlat men inte hittat några roliga recept.

Vi blir nog 22 pers.

Bombardera mig med vad ni har! Tack!

(Det ska alltså vara mat) tårta köper vi

• Svar på tråden Vad ska vi bjuda på för mat?
  • Anonym (Enkelt)

Pasta sallad. Snabbt enkelt och uppskattas.

• Anonym (G)

På vårt senaste kalas hade vi grekisk afton. Bjöd på souvlaki, moussaka, tsatsiki och grekisk sallad samt bröd. Retsina till dryck. Väldigt uppskattat!

• Anonym (boss)

Skulle precis skriva:  ara inte pastasallad! Är så fruktansvärt tråkigt och uttjatat.

Jag skulle tänka något som går att förbereda när ni nu är såpass många. Ska det vara varmrätt/middag så hade jag kanske valt helstekt oxfile med någon god potatisgratäng eller potatiskaka.

En boeuf bourguignon är inte heller fel och blir ännu godare om man gör den dagen innan.

Annars skulle jag nog gå på en mindre buffe

• Anonym (Mm)

Hemmagjord smörgåstårta bjöd jag på igår :)

• Pondus

Mitt bästa tips är lax med västerbottensost och hemmagjort potatismos.

för 4-5 personer

600 gram laxfilé
    2 dl grädde
    150 gram Västerbottensost
    1 kruka(or) dill
    1 st Citron, skalet från
    0,5 tsk salt
    1 svartpeppar
    Rökt lax
    Tillagning
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Lax: Skär laxen i 0,5 cm skivor och lägg en bit rökt lax på den färska och rulla ihop till en "ros". Lägg rosorna  i en ugnsfast form och salta och peppra lite lätt.
    3. Blanda ihop grädde och ost i en bunke. Skölj och finhacka dillen och skölj och riv citronskal och tillsätt till grädden och osten. Tillsätt salt och häll gräddblandningen över laxen. Sätt in i ugnen ca 20 min.
  • Anonym (Stella)

Hmm. Har svårt att se att oxfilé med potatisgratäng är mindre uttjatat än pastasallad.

Receptet här ovan låter vansinnigt gott. Har kopierat och sparat så tack för det

Cannelloni med olika fyllningar har jag gjort till många, men då måste man ha flera långpannor och en varmluftsugn. Servera med sallad och bröd.

• No Logo

Italiensk buffé: charkuterier, inlagda grönsaker, grissini, bröd, ostar, focaccia, bruschetta, minipizzor, pannacotta, tiramisu.

Spanska tapas eller libanesiska meze?

Chili (riktig, långkokt, utan bönor) med tillbehör som quesadillas, gräddfil, hemgjord salsa, picklad lök, jalapeños, nachos, guacamole. Sol (öl) till samt agua fresca som alkoholfritt alternativ.

Sallad nicoise med färsk tonfisk, gott bröd och rosévin, fast tonfisken kan inte förberedas, lite meckigt precis innan servering.

Caesarsallad med hemlagad dressing, kyckling, bacon, parmesan och egengjorda krutonger.

Haremsgryta (kyckling, sambal, citron, honung, kikärter, oliver, persilja, grädde, fond etc) med couscous.

• Aniiee

Det beror ju alldeles på vad det är för slags kalas......

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Mandel

Vilken tid på dygnet och vilken ålder på gäster? Vänner eller släktingar eller en mix?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • John22

Lite olika pajer och så en god sallad till.

Ost- och skinkpaj
    Italiens paj med salami och dylikt
    Grekisk paj med oliver och fetaost
    Vegetarisk paj med nått vegetariskt skit

• taquine

Har jag många  middag så kör jag på gryta . Ossobuco med risotto går ner hos de flesta.
    Eller varför inte sjömansbiff? Gillar mat som sköter sig själv;)

Goodness me
  • Anonym (Rose)

Vill också veta om ålder, och om någon av gästerna är vegan/vegetarian? Är ju fruktansvärt tråkigt att bli bortbjuden och bara få nåt köttsubstitut då alla andra får nåt Intressant eller lyxigt.

• Gryntroll

Är det sittandes eller stå/mingel som är tanken? Lunch eller middag? Ålder på gästerna?

Lite uttjatat kanske, men pulled pork/beef med "hemma-hackad-salsa" (mango, gurka, evt tomat, chilli, rödlök, lime, försk koriander), picklad rödlök, guacamole och sallad med tortilla bröd. Öl.

Coq au vine med varierande kycklingdelar, serverat med gott bröd och salld. Röd vin.

• Anonym (Säg till om recept)

Tacos.
    Chili con carne med nybakad bröd
    Kallskuret, sallad, potatissallad och foccacia
    Ugnsbakad lax med fetaost, körsbärstomater och örter på tillsammans med några olika sallader
    Köttgryta med ris och sallad
    alltommat.se/recept/kottfarspaj-med-fetaost/
    Soppa. Tex fisksoppa med skaldjur
    Pulled pork

• taquine
    Anonym (Säg till om recept) skrev 2017-03-19 19:47:55 följande:

Tacos.
    Chili con carne med nybakad bröd
    Kallskuret, sallad, potatissallad och foccacia
    Ugnsbakad lax med fetaost, körsbärstomater och örter på tillsammans med några olika sallader
    Köttgryta med ris och sallad
    alltommat.se/recept/kottfarspaj-med-fetaost/
    Soppa. Tex fisksoppa med skaldjur
    Pulled pork

Ja! En god fisksoppa toppat med kräftstjärtar eller räkor är ju otroligt gott.
    Goodness me
  • ventilera mera

Jag skulle nog också säga att pastasallad är ett jättenej. Om man inte har trädgårdsfest, picknick eller möjligen är fattig student eller liknande. 

Jag skulle gjort en gryta, som nån sa - chili på högrev eller boeuf bourguignon brukar uppskattas. Med gott bröd och lite olika tillbehör så är det en hit.

Eller helstekt kött, lågtempad fläskytterfilé brukar bli bra. Potatisgratäng eller hasselbackspotatis är gott till och funkar till många. Köttet kan man ju gå upp i pris och sort beroende på vad man har för budget. Rödvinssås eller balsamicosky funkar till det mesta.
    Goda grönsaker till kan vara haricot verts som man hastigt steker på tillsammans med halverade körsbärstomater, vitlök, salt, peppar och sen river parmesan över.  

Vill man inte ha kött så kan man slänga in ett par laxsidor i ugnen. Täck den med pepparrotsfärskost så är du hemma.

• Fiiee

Tack för era tips!

Det är släktkalas. Så lite blandade åldrar. Minsta är 10 år. Inga allergier eller vegetarianer.

Jag är nog inne på lite olika pajer.. och bröd och sallad typ..

Helst vill jag grilla.. men det vill inte maken

Svar på tråden Vad ska vi bjuda på för mat?