• Anonym (Väldigt Torr Hud)

Ammar - farligt/dåligt att smörja in sig med hudkräm OFTA?

Hej

Konstig fråga kanske, men är det dåligt på något sätt att smörja in händerna med hudkräm typ 10-12 gånger per dag om man ammar? Kan bebisen påverkas på något sätt?

Använder en kräm från ACO, rosa förpackning.

Är så extremt torr om händerna och man tvättar ju händerna ett antal gånger per dag. Efter toa, efter blöjbyte, när man kommer hem, innan maten mm

Så efter varje handtvätt har jag smörjt in händerna .

• Svar på tråden Ammar - farligt/dåligt att smörja in sig med hudkräm OFTA?
  • Anonym (...)

Är du rädd att barnet ska få i sig handkrämen genom att ex slicka på händerna, eller oroar du dig för att det ska gå ut i mjölken?

Hej

Det är nog mer att jag tänker att något dåligt ska gå ut i mjölken.

Använder som sagt ACO Body Lotion Rich och har tänkt att eftersom apoteket har med den som hudkräm till gravida så är den ok. Men det är ju parabener och andra mindre bra ämnen i.

Sedan kanske det inte är bra med så mycket hudkräm, hur bra hudkrämen än må vara?

• Lena

Varför inte smörja in med något fetare så händerna har en chans att komma igen? Jag rekommenderar purelan, lurigt att smörja in men håller länge och utan parabener.

Hej och tack för ditt svar samt tipset!

Tyvärr är jag lite känslig för lanolin, annars var det ett riktigt bra tips.
    Men mina tankar går åt det du säger, att skaffa en kräm som är mer kraftfull och håller längre.
    Även kanske ta på ordentligt på kvällen och ta på vantar eller nåt. Det jobbiga är ju det här att plötsligt måste man tvätta händerna igen så man kan inte vara säker på att få x antal timmar med fet kräm på händerna.
    Får ta en sväng på apoteket och höra mer om vad som finns.

• Snuttis2

Jag hade satsat på en kräm utan parabener o andra tillsatser, sen hade jag smärtor så mkt jag behagar : )

! Men så tänker jag generellt o inte bara för bebisens skull. Huden är ju vårt största organ så det känns allmänt viktigt att tänka på vad vi utsätter den för!

• Snuttis2

Jag hade satsat på en kräm utan parabener o andra tillsatser, sen hade jag smörjt så mkt jag behagar : )

! Men så tänker jag generellt o inte bara för bebisens skull. Huden är ju vårt största organ så det känns allmänt viktigt att tänka på vad vi utsätter den för!

Svar på tråden Ammar - farligt/dåligt att smörja in sig med hudkräm OFTA?