• KCsMama

Eldsmärke någon?

Hejsan!

Är det någon här som har ett barn med eldsmärke? Eller du kanske själv har ett?
    Min son har ett eldsmärke över hela höger arm/hand, delar av ryggen och bröstet, delar av huvudet & ansiktet samt några små på andra delar av kroppen. Än så länge är det ljust rött och syns inte så jättemycket utan folk har trott att han bränt sig lite i solen eller dylikt men om vi har otur blir det ju mörkare med tiden.

Har ni tagit bort eldsmärken och hur gick det till i så fall?
    Informationen vi har fått är VÄLDIGT sparsam. De har stort sett bara sagt att det är ett eldsmärke och att vi ska se om det förändras.

MVH//Jennie

• Svar på tråden Eldsmärke någon?
  • Majsan70

Min sambo har ett jättestort sådant på ena sidan. Bröstkorg och över arm sitter det på. När han var mindre så var det ännu större men har krymptmed åren. Han har fått mängder av förfrågningar om att ta biort det, men vägrar i sten eftersom det är en del av honom.

Vår dotter hade eldsmärken över båda ögonen när hon föddes men dessa försvann inom ett halvår.

• KCsMama

Så hade vi nog också tänkt om det inte varit så mycket. Nu är det väl ca 30-40% av kroppen som är täckt om inte mer. Det som är på kroppen och bakhuvudet gör ju inte så mycket men värre med ansiktet..

Kraamar!

• Zizzla

Jag har ett över vänster ben och upp en bit på vänstra sidan av ryggen.
    Det är ojämnt i formen på låret men täcker i princip hela benet från knäet och ner till foten.
    Dom trodden när jag var liten att det skulle gå bort till jag blev vuxen men det har det således inte gjort.
    Var på en undersökning i Lund när jag var ca 6 år gammal, det var då dom sa det, sen har jag inte varit på mer. Det är ju inget farligt i sig men mina ådror på det benet är större och risken är väl kanske större att jag får åderbrock när jag blir äldre. Men nu har ju din son på överkroppen så då är ju det ingen fara för det.

Jag har tyvärr ingen medicinsk information eftersom jag inte varit till läkare om det sen jag var barn.

Man lär sig ju leva med det men visst hade man hellre varit utan när det är sommar och man vill vara fin i kjol och shorts. Men inget jag försökt dölja utan jag har klätt mig som jag velat.

Lycka till med sonen!

• ladyhawk

Jag hade ett på magen, som jag opererade bort på Karolinska Sjukhusets plastigkirurgiklinik när jag var tonåring.

• KCsMama

Ladyhawk, hur går det till när man tar bort det?

Kramar!

• Majblomman

Tolkar det som att du vill ha mer respons på din fråga. Har du gjort någon sökning på internet? Kolla på tex www.huden.nu, fråga doktorn. Har själv ett eldsmärke bakom örat, sen födseln.

• ladyhawk

Jag fick lokalbedövning, en spruta i märket, sen så skar de bort det och sydde med ett endaste stygn (så att det inte skulle bli prickar runt ärret). Fick världens största plåster, pga bakterier. Sen slet de bort stygnet i ett enda drag när det var läkt. Jag hade ett ganska stort märke, typ 4 cm långt och 2,5 cm brett. Men det var det värt!!

Kolla mitt bildgalleri, så får ni se ärret. Det är det övre (på magbilden v.20) och det nedre ärret är från blindtarmsoperation. Väntar bara på akut kejsarsnitt, så blir det tre ha ha

• therese

Alla vi syskon i "min skara" har eldsmärke i nacken. "Storkbett" kallade min gammlfarmor det.
    Vi har ju inte lidit av det på nåt sätt eftersom det inte syns. Vi tjejer har långt hår o på broren sitter det mer på huvudet än i nacken och syns inte för håret täcker det.

Det är inget farligt men om ditt barn besväras av det i skolan eller så så går det nog att få det borttaget på sjukhuset.

• KCsMama

TAck majblomman

Ladyhawk & theres. Ok tack för svaren Fast min sons är ju redan mycket större än så fast han är en liten plutt

• ladyhawk

De kan bli mindre och t.o.m. försvinna. Inte mitt förstås. Det bleknade något med åren dock. Det är väl knallrött när man föds och när jag var tonåring så var det mer mörkrosa.

• Katjis

Hejsan,

vet att mitt svar kommer lite sent, men jag hittade precis din fråga.

Om det verkligen är eldsmärke (naevus flammeus) som din son har, kommer det inte att blekna/försvinna av sig själv. Snarare tvärtom, det kommer förmodligen att mörkna med tiden. Ett eldsmärke går INTE att operera bort. Det enda sättet att få bort det är med laser och det ska göras så tidigt i livet som möjligt (helst de första levnadsåren, se gärna denna link: huden.nu/fragor/fodelsemarken_4).

Förstår inte att läkarna sagt att ni ska vänta??!! Mitt råd är att uppsöka en hudläkare snarast möjligt och om möjligt påbörja laserbehandlingarna. Så vitt jag vet behöver ni inte betala behandlingen själva.

Lycka till!

Svar på tråden Eldsmärke någon?