• andiie

När någon man inte känner bestämt sig för att ogilla en!

Fick nyligen veta att två personer som jag inte känner inte gillar mig. Har inte pratat med dem innan, utan de hade bestämt sig på håll/distans att jag var någon de inte gillade. Vi jobbar på samma jobb! 

Och fastän jag inte vill det så börjar jag ändå tvivla lite på mig själv. Inte i avseendet att jag tycker om mig själv, och jag vet att jag har många människor som tycker om mig. 

Mer det att jag undrar om fler människor, som jag inte känner, har fördomar om mig och bildar sig en bild av mig bara genom att observera mig på distans. Hur gör man för att inte börja tänka på hur man beter sig? Hur gör man egentligen för att inte bry sig? På ett sätt känns det sjukt att bry sig, men ändå så gör jag det! Hur hade ni tänkt eller känt?
  • Svar på tråden När någon man inte känner bestämt sig för att ogilla en!
  • Anonym (T)
    andiie skrev 2017-03-19 21:51:43 följande:

Fick nyligen veta att två personer som jag inte känner inte gillar mig. Har inte pratat med dem innan, utan de hade bestämt sig på håll/distans att jag var någon de inte gillade. Vi jobbar på samma jobb! Och fastän jag inte vill det så börjar jag ändå tvivla lite på mig själv. Inte i avseendet att jag tycker om mig själv, och jag vet att jag har många människor som tycker om mig. Mer det att jag undrar om fler människor, som jag inte känner, har fördomar om mig och bildar sig en bild av mig bara genom att observera mig på distans. Hur gör man för att inte börja tänka på hur man beter sig? Hur gör man egentligen för att inte bry sig? På ett sätt känns det sjukt att bry sig, men ändå så gör jag det! Hur hade ni tänkt eller känt?

Alla har alltid åsikter om alla. Det är så människan fungerar. Man ser hur någon beter sig och sen bildar man en uppfattning om hur personen är. Det är ett medfött grundbeteende som hela tiden håller på i bakgrunden utan att man aktivt tänker att man ska analysera någon.

Sen finns det ju människor som de du beskriver, som utan /uppenbar/ anledning bestämt sig för att tycka si eller så. Kanske för att de två Vill skapa en starkare känsla av samhörighet genom att de tycker likadant om något.

Du kan väl börja med att prata med dom och se hur dom beter sig mot dig. Det kan ju faktiskt vara så att personen/personerna som sa att de andra inte tycker om dig ljuger..?
  • Carambolan

Jag brukar tycka att jag är en ganska trevlig person som sällan ogillar andra människor. Samtidigt finns det en kille på mitt jobb som jag inte alls känner men som jag faktiskt ogillar för att jag ofta hört honom dra riktigt osmakliga skämt, prata olämpligt om andra kollegor och skrövla om sina sexuella erövringar. Jag tycker helt enkelt att han verkar vara både oproffessionell och på ett privat plan ingen jag är sugen på att umgås med. Hur det påverkar vår relation på jobbet? Inte värre än att jag undviker att sätta mig bredvid honom och att vi inte pratar mer med varandra än ett artigt hej, utöver sådan kommunikation som jobbet kräver. Det är väl inget konstigt att man inte gillar alla? Finns säkert nån som ogillar mig också.

Det riktigt konstiga i din historia är att någon faktiskt går runt och berättar att de ogillar dig och skapar nån slags ryktesspridning kring det. Har ni en intrig-och-skvallerkultur generellt på jobbet?

Svar på tråden När någon man inte känner bestämt sig för att ogilla en!