• Anonym (är det okej?)

Passion eller lugn trygg kärlek?

för många år sedan träffade jag en man som var galet snygg och jag föll nog mestadels för utseendet. Han var väl charmig och så från början men ganska snart började den psykiska misshandeln, MEN jag var galet kär! Jag var oerhört attraherad av honom! Men nu i efterhand vet jag inte riktigt vad kärleken låg i. Var det passionen? Att hans utseende attraherade mig något fruktansvärt? För kärlek vet jag inte om man kan kalla det när man under många, många år mådde dåligt pga hans beteende.

Jag har nu träffat en man efter många år som singel pga rädsla för att träffa en liknande man. Jag höll denna nya man på avstånd under LÅNG tid för jag kände inte den där passionen som jag gjorde för mitt ex. Inte alls så. Inte den där utseendeattraktionen överhuvudtaget. Vi fortsatte umgås som kompisar för jag kände mig trygg i hans sällskap, hade skoj och tyckte om honom.

Nu har vi blivit ett par, jag och den nya. Jag älskar honom verkligen. Han är allt jag letat efter i en relation; trygghet, stabilitet, kärlek, omtanke, lycka osv men den där passionen finns inte alls. Klart jag vill vara nära men det är inte "det där" jag känt förut.

Så nu till min fråga. Någon mer som har som jag har i mitt nya förhållande som ändå tycker det är rätt? MÅSTE man ha den där passionen för att det ska vara "rätt"? Kan man ha ett bra och kärleksfullt och "rätt" kärleksförhållande trots att man inte är sådär galet kär??

• Svar på tråden Passion eller lugn trygg kärlek?
  • bullen1984

Bara att du går och funderar över att något saknas tycker jag säger det mesta. Man kan ha båda lugn trygg kärlek och passion. 
    Min första pojkvän var lugn och trygg och jag älskade honom, men sexlivet var dött. Jag tände inte på honom. Sedan hade jag två relationer med passion som inte var så trygga. Nu har jag träffat honom med stort H. En SNYGG , intelligent, lugn och rolig man som jag är vansinnigt attreherad av, och vi har så bra sex och jag slipper oroa mig för bråk och svartsjuka.

Varför ska man nöja sig?

• bullen1984

Bara att du går och funderar över att något saknas tycker jag säger det mesta. Man kan ha båda lugn trygg kärlek och passion. 
    Min första pojkvän var lugn och trygg och jag älskade honom, men sexlivet var dött. Jag tände inte på honom. Sedan hade jag två relationer med passion som inte var så trygga. Nu har jag träffat honom med stort H. En SNYGG , intelligent, lugn och rolig man som jag är vansinnigt attreherad av, och vi har så bra sex och jag slipper oroa mig för bråk och svartsjuka.

Varför ska man nöja sig?

• Anonym (Frida)

Om du som jag har någon form av otrygg anknytning ska du definitivt välja partner med hjärnan i första hand. Mina tidigare relationer där passionen varit stark har alltid haft massa negativa element, svartsjuka, psykisk misshandel och självförtroendet har tagit stryk. Blev lycklig på riktigt när jag valde en man med dom egenskaper jag vill ha hos en partner, men där passionen inte var lika stark. Nu vet jag hur äkta kärlek är.

• Anonym (är det okej?)
    Anonym (Frida) skrev 2017-03-20 07:36:14 följande:

Om du som jag har någon form av otrygg anknytning ska du definitivt välja partner med hjärnan i första hand. Mina tidigare relationer där passionen varit stark har alltid haft massa negativa element, svartsjuka, psykisk misshandel och självförtroendet har tagit stryk. Blev lycklig på riktigt när jag valde en man med dom egenskaper jag vill ha hos en partner, men där passionen inte var lika stark. Nu vet jag hur äkta kärlek är.

Det är PRECIS så jag känner!! Jag har ett väldigt otryggt förhållande bakom mig, eller flera eg... och nu känner jag mig trygg och verkligen älskad. Inte så att det inte finns nån passion såklart för vi är ju mer än bara vänner, men inte den där galna passionen som förut.
  • Anonym (Grattis)
    Anonym (är det okej?) skrev 2017-03-22 09:29:11 följande:

Det är PRECIS så jag känner!! Jag har ett väldigt otryggt förhållande bakom mig, eller flera eg... och nu känner jag mig trygg och verkligen älskad. Inte så att det inte finns nån passion såklart för vi är ju mer än bara vänner, men inte den där galna passionen som förut.

Grattis. Du har fått det som de flesta skulle kalla ett moget förhållande. Håll hårt i det.
  • Anonym (jen)

Jag var rätt mycket sån förr, jag älskade passion och starka känslor även om det oftast gjorde mig illa. Var pga det väldigt lätt att utnyttja. Nu är jag äldre och har barn och när jag ser tillbaka på det tycker jag att det var väldigt dumt. Att jag offrade så mycket för att få så lite. Att jag valde en sån dålig livskvalite bara för att få kickar. Det gällde inte bara killar utan även andra saker som jobb och bostad och pengar. Jag drack även lite  för mycket. Då skulle jag ha sagt att gillade passion och ville leva spännande och utmanande liv. Men idag så tycker jag bara att det var ett missbruk av kickar och lyckorus.

Ibland kan jag bli lite lockad av det och känna att mitt liv är tråkigt idag. Men då brukar jag tänka mig att min dotter skulle leva så om 20 år och då blir jag livrädd och inser hur extremt destruktivt det är jag vara beroende av kickar.

• Anonym (är det okej?)
    Anonym (Grattis) skrev 2017-03-22 10:09:39 följande:
    Grattis. Du har fått det som de flesta skulle kalla ett moget förhållande. Håll hårt i det.
    Exakt så jag känner men när man ser och läser om folk så känns det som om det "måste" vara mer passionerat. Att det är tråkigt utan det. Det jag känner mig trygg i dock är att ha min bästa vän att leva tillsammans med. Någon jag känner mig trygg och lugn med. Där jag kan vara mig själv! Skönt att inte bara jag som tänker så då :p
  • Anonym (Grattis)
    Anonym (är det okej?) skrev 2017-03-22 11:06:59 följande:
    Exakt så jag känner men när man ser och läser om folk så känns det som om det "måste" vara mer passionerat. Att det är tråkigt utan det. Det jag känner mig trygg i dock är att ha min bästa vän att leva tillsammans med. Någon jag känner mig trygg och lugn med. Där jag kan vara mig själv! Skönt att inte bara jag som tänker så då :p
    Jag tror att de som skriver så inte är speciellt trygga i sig själva utan söker kickar hela tiden i det mesta. Inget fel med det såklart, man får leva precis så som man själv vill och mår bra av. Men då måste man ju vara ärlig med hur det är för en eventuell partner för det är tråkigt om personen inte delar samma syn på det.
    Har precis blivit lämnad av en person som inte reflekterade som jag visade det sig...
  • Anonym (är det okej?)
    Anonym (Grattis) skrev 2017-03-22 11:42:15 följande:
    Jag tror att de som skriver så inte är speciellt trygga i sig själva utan söker kickar hela tiden i det mesta. Inget fel med det såklart, man får leva precis så som man själv vill och mår bra av. Men då måste man ju vara ärlig med hur det är för en eventuell partner för det är tråkigt om personen inte delar samma syn på det.
    Har precis blivit lämnad av en person som inte reflekterade som jag visade det sig...
    Nä det kanske är så? Det känns så himla tryggt och skönt. Jag älskar honom och jag känner att jag kan vara mig själv till 200% något jag aldrig känt med de jag haft det där passionerade med. En del kanske fixar att ha båda men för mig verkar det vara antingen eller och jag prioriterar trygghet, humor och lugn! tack för stödet!
  • Anonym (go for passion)

Är det värt att försaka passionen för trygghet? Jag gjorde det, stannade i ett tryggt förhållande i flera år men sen visade det sig att han varit otrogen och jag ångrade mig bittert att jag missat det där himlastormande när jag ändå inte fick ut  något av förhållandet i slutänden. 

• Anonym (Been there done that)

Men gud jag orkar inte. Jag har också känt som du när jag var känslomässigt outvecklad. Blev kär i flera svin och hade en lång relation med psykopat. Är tillsammans med en kille jag kan lita på. Jag är MER kär i honom än mina ex. Jag älskar honom på riktigt. Jag älskade inte mina ex, jag var fast i att försöka uppvärdera mig själv i deras ögon och det blev ett beroende.

Nu äcklas jag av killar och tjejer som trånar efter någon som ser dom som skit. Det är inte kärlek. Det du kallar passion är samma sak som destruktivitet.

Nej, man ska inte vara med någon man inte älskar bara för att dom är snälla. Var hellre ensam och singel eftersom du ser kärlek svartvitt och tror att dina förra känslor var äkta och att det är antingen eller.

Du måste jobba med dig själv och lära dig att själv bestämma ditt eget värde. Först då borde du tillåta dig gå in i en relation igen.

• Anonym (Been there done that)
    Anonym (är det okej?) skrev 2017-03-22 11:06:59 följande:

Dom människorna är omogna. Skit i det. Du vet vad "passion" innebär. Jag säger nej till passion men ja till fjärilar i magen, daglig lycka, stark kärlek och attraktion.
  • Anonym (H)

Jag har också trott man behöver välja men till sist träffade jag en man där det finns båda delarna.
    Förut hade jag en rolig o snäll men tände aldrig riktigt på honom även om han såg bra ut. Men det kändes alltid att ngt fattades. Grubblade i 7 år sen gick det inte längre.

• Gung Ho
    Anonym (är det okej?) skrev 2017-03-20 07:16:00 följande:

för många år sedan träffade jag en man som var galet snygg och jag föll nog mestadels för utseendet. Han var väl charmig och så från början men ganska snart började den psykiska misshandeln, MEN jag var galet kär! Jag var oerhört attraherad av honom! Men nu i efterhand vet jag inte riktigt vad kärleken låg i. Var det passionen? Att hans utseende attraherade mig något fruktansvärt? För kärlek vet jag inte om man kan kalla det när man under många, många år mådde dåligt pga hans beteende.

Jag har nu träffat en man efter många år som singel pga rädsla för att träffa en liknande man. Jag höll denna nya man på avstånd under LÅNG tid för jag kände inte den där passionen som jag gjorde för mitt ex. Inte alls så. Inte den där utseendeattraktionen överhuvudtaget. Vi fortsatte umgås som kompisar för jag kände mig trygg i hans sällskap, hade skoj och tyckte om honom.

Nu har vi blivit ett par, jag och den nya. Jag älskar honom verkligen. Han är allt jag letat efter i en relation; trygghet, stabilitet, kärlek, omtanke, lycka osv men den där passionen finns inte alls. Klart jag vill vara nära men det är inte "det där" jag känt förut.

Så nu till min fråga. Någon mer som har som jag har i mitt nya förhållande som ändå tycker det är rätt? MÅSTE man ha den där passionen för att det ska vara "rätt"? Kan man ha ett bra och kärleksfullt och "rätt" kärleksförhållande trots att man inte är sådär galet kär??

JAG måste ha passionen! Men det är jag. DU måste det som är bäst för dig! Bara DU kan välja vad du vill ha..
Svar på tråden Passion eller lugn trygg kärlek?