• Anonym (...)

Hur tar man reda på sin blodgrupp?

Inför en långresa med många äventurs-inslag har vi fått papper att fylla i där man bland annat behöver ange sin blodgrupp. Det är ett amerikanskt bolag som ordnar resan och tydligen är det standard att de tar in den informationen. Var kan man testa sin blodgrupp? (Tillförlitligt, inte med något halvdant hemmatest). Jag har frågat på vårdcentralen men där var svaret att de bara gör det om det är medicinskt befogat (oklart när det slulle vara) och kunde inte hänvisa till någon annan heller. Vaccinationscentralerna sysslar inte med sådant, 1177 sa åt mig att fråga på vårdcentralen (moment 22, japp..) Jag vet att man får reda på sin blodgrupp när man är blodgivare (så mannen vet, så hans papper har vi inga problem med) men då jag redan vet att jag inte får bli blodgivare p.g.a. tidigare misstänkt malaria så vill jag ju inte gå dit och låta dem göra testerna för att sedan tala om det. Någonstans måste man väl kunna betala privat för att få sin blodgrupp testad?  

• Svar på tråden Hur tar man reda på sin blodgrupp?
  • Anonym (aber)

Kanske du kan få göra det på vårdcentralen om du står för hela kostnaden själv. Ring och fråga igen.

Annars finns det ju privatläkare som utfärdar hälsointyg etc i visumärenden etc. Kanske någon sådan. Googla.

• elyse

Det finns inte någonstans i din journal om du loggar in på 1177 på nätet? Det borde ju ha registrerats när du föddes. Vet inte dina föräldrar?

• Anonym (.)
    elyse skrev 2017-03-20 17:52:17 följande:

Det finns inte någonstans i din journal om du loggar in på 1177 på nätet? Det borde ju ha registrerats när du föddes. Vet inte dina föräldrar?

Barns blodgrupper tas inte rutinmässigt, inte idag inte förr. Det som tas i vissa landsting är RH-faktorn, alltså pos eller neg.
  • elyse
    Anonym (.) skrev 2017-03-21 12:37:03 följande:

Barns blodgrupper tas inte rutinmässigt, inte idag inte förr. Det som tas i vissa landsting är RH-faktorn, alltså pos eller neg.

Jaha. Jag tänkte nog bara utifrån mig själv och att vi fick reda på dotterns, men eftersom vi båda föräldrar är AB så finns ju inget annat alternativ när man kollade rh.
  • Anonym (M)

Jag beställde hem Eldoncard från nätet. Googla Eldoncard blodgrupp så kommer det upp sidor som du kan beställa ifrån. På youtube finns det filmer som visar hur man gör testet.

Svar på tråden Hur tar man reda på sin blodgrupp?