• moaguuun

Rött öga?

Jag hade ett rött öga när jag vaknade idag, aldrig hänt tidigare men jag tänkte att det kommer gå över. Men ögat är fortfarande rött och då börjar man ju undra om jag kommer ha ett rött öga nu. Inte så roligt. Det gör inte ont eller något, tror jag. Om man känner efter kan det ju kännas konstigt överallt... Någon som varit med om detta? Om jag googlar vet jag att det kommer stå att jag ska dö imorgon så jag vill gärna undvika det. 

• Svar på tråden Rött öga?
  • blomman 2

Ögoninflammation...kan vara rött utan att vara. Väldigt smittsamt . Men ofarligt.

• Fnollet

Det kan vara lite vad som: allergi, spräckt blodkärl, inflammation, irritation etc.

Om det inte gör ont eller svider så skulle jag nog tro det rör sig om ett spräckt blodkärl (vilket inte är farligt). Ögat har kanske kliat under natten och du har gnuggat något mot ögat omedvetet vilket resulterat i ett brustet blodkärl. Hur ser rodnade ut i ögat? Är det jämt fördelat eller värre på vissa ställen? Och känner du dig irriterad i ögat?

• moaguuun
    Jag tycker inte att det känns något alls men om jag känner efter känns det kanske lite irriterat i det ögat men det gör inte jätteont eller svider. Hela ögat är väldigt rosa om jag jämför med det andra, med röda sträck...

Jo jag vaknade ju upp med det så spräckt blodkärl känns ju kanske som det troligaste? Inte för att jag vet riktigt vad det är, går det över utav sig själv eller? Hur lång tid innan det röda försvinner, om du vet?
  • Fnollet

Ja du, kanske några dagar upp till 2 veckor? Det är iaf helt ofarligt och är lite som ett blåmärke - fast i ögat :) det finns i flera delar av världen ögondroppar som drar ihop blodkärlen och minskar rodnaden, men jag tror dessa är illegala i Sverige (iom att de kan lura polisen om folk som är narkotikapåverkade, tror jag), men med det sagt kanske en läkare kan skriva ut sådana ögondroppar om du besväras för mycket av rodnaden.

• moaguuun

Oj så pass lång tid alltså, men det kunde ju ha varit värre. Jag får avvakta och hoppas det försvinner. Tack för svar!

Svar på tråden Rött öga?