• Mamman2015

    Gravid och precis blivit erbjuden jobb

    Hej.

    Jag tror att jsg är gravid och är isåfall precis i början av graviditeten, jag är några dagar försenad med mensen.. Jag har precis blivit erbjuden ett jobb, ett vikariat på ett år ned chans till förlängning.. Detta ställer såklart till det i huvudet på mig.. Jag vill inte behöva göra abort men samtidigt behöver jsg verkligen jobba och få en inkomst.. Är det exakt 6 mån man behöver jobba för att få mammapenning (80% av lönen) ? Kan chefen säga upp mitt vikariat om jag berättar att jag är gravid? Har man ens rätt att vara mammaledig på ett vikariat?

    Jsg är så förvirrad nu.. Känns inte bra att "lura" chefen heller och få honom tro att jag ska jobba ett helt år om det är så att jag är gravid. Samtidigt som jag så gärna vill ha jobbet och jsg kommer ju inte få det är om det är så att jag säger att jag tror att jag är gravid..

  • Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb
  • Anonym (Jai)

    Börja med att ta ett gravtest. Du behöver kanske inte ens fundera på de problemen du nämnt. :)

  • Anonym (qwerty)

    Vänta till åtminstone vecka 12 säger jag. Var fjärde graviditet slutar i missfall så man vet aldrig vad som händer.

  • Anonym (Chef inom LSS)

    Vad är det för ett jobb ? Jobbar som chef inom vården och jag hade absolut anställt dig du har länge kvar innan du går på ledighet så du är ju absolut en tillgång tills du går hem och sen har jag en upplärd person när du kommer tillbaka. Visst finns det en viss risk för tidig sjukskrivning men sjukskrivna kan ju alla bli, det får man räkna med som chef. Tycker dock ändå att du ska avvakta tills du gått dina 12 veckor åtminstone.

    Blir du sedan uppsagd pga graviditet så är detta diskriminering, dock ganska svårt att bevisa. Stort lycka till med vad du än bestämmer dig för! :)

  • Anonym (kör hårt!)

    Ta jobbet. Ibland får man vara lite självisk och tänka på det man behöver - du vill och behöver (antar jag) jobbet, så kör hårt!

    Som vissa skriver så är det tyvärr inte säkert att du har en bebbe om nio månader även om du skulle vara gravid just nu. Så det kanske är ett ickeproblem. 

    Om chefen säger upp dig pga att du är gravid så ska du, som tidigare skrivit, anmäla detta som diskriminering. Då kan du få ett ganska saftigt skadestånd som plåster på såret. Man får inte säga upp/låta bli att anställa folk pga av att de är gravida. Man får heller inte fråga folk om de planerar att bli gravida eller dylikt.

    Tips är att spela in samtalet då du berättar om graviditeten om du misstänker att chefen kommer bli besvärlig. Det är också bra att få så mycket som möjligt skriftligt. 

Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb