• Anonym (orolig)

Långvarig torr hosta i 2 månader. Livrädd för att det är cancer.

Hej.
    Min man har gått med en långvarig torr hosta i 12 veckor nu. Han har varit till läkaren 3 gånger, olika läkare varje gång, som säger att det är inte ovanligt att hosta i 12 veckor!
    Grejen är det att han har inte haft någon förkylning, sänkan ligger bra så ingen infektion i kroppen. Men han kan inte ta djupa andetag utan att hosta, han kan inte skratta utan att hosta och han kan inte prata för länge utan att hosta. Min man klagar aldrig och är väldigt tålig! Han jobbar jämt och har hög arbetsmoral. Nu har han knappt klarat av att jobba halvtid sen hostan kom. han är trött och får den där hostmedicinen cocilliana etyn, vilket gör att han blir nästan bakfull.
    Tredje besöket han gick på sa jag att nu går du inte därifrån förrän dom röntgar lungorna på dig! (Dom har kollat kikhosta tidigare.)
    Så ringde dom i torsdags kväll och sa att röntgen påvisar en 8mm skugga i lungan. Och orsaken till att dom ringde på kvällen var att dom vill påskynda så han kan göra skiktröntgen snabbt. (Dom sa också att vi inte ska oroa oss i onödan.)
    Så nu väntar vi på en tid till Mrt röntgen.
    Jag är livrädd!!
    Han är bara 40 år, så att det skulle kunna vara lungcancer måste väl vara minimal risk??
    Förra året utreddes jag för bröstcancer, från knölen hittades tills opererades bort och analyserades tog det 4 månader, och det var bara en bindvävscysta som hade påvisat misstänkt cancer. När jag återhämtat mig från den utmattade processen kom det blod ur bröstvårtan efter 2 månader och så började det om igen! Så ytterligare 2 månader i ovisshet, efter en mrt fick jag ett positivt besked i december-16.
    OCH NU DET HÄR??
    Jag kan ärligt säga att ovissheten är fan värst!! Att inte veta vad man kämpar mot.

Det behöver ju inte vara det värsta? eller hur??

Finns det någon där ute som varit med om liknande och det visade sig vara något ofarligt och övergående?
    Jag har känt på mig att det var något i lungorna på honom och jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.

• Svar på tråden Långvarig torr hosta i 2 månader. Livrädd för att det är cancer.
  • Anonym (vet inte)

Skuggor på rtg-bilder ska man alltid ta på allvar. Men det måste inte vara cancer. När min egen cancer blev upptäckt låg sänkan på 280. Du säger att din mans sänka är normal? Men jag vet inte om sänkan kan vara olika på olika cancersorter. Det enda du kan göra är att sitta lugnt. Men som du säger, ovissheten är värst.

Cocillana hjälper bara mot rethosta. Det låter ju som om hostan kommer längre nerifrån bronkerna/lungorna. Då hjälper inte den hostmedicinen.

Du säger att dina egna cancerprover visade positivt. Är du färdigbehandlad nu? Mår du bra?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig här, men håller tummarna för er.

Kram!

• Anonym (orolig)

Jag är frisk! :) Jag hade ingen cancer, det var det jag menade med ett positivt besked för mig. Min mrt visade inga tumörer. Tack och lov!

Jag hoppas att sänkan är ett tecken på att det inte är någon cancer. Att det är något annat mindre farligt!

Tack för svar! Men som sagt det är bara att försöka ha tålamod och inte måla fan på väggen. Jag hoppas hans mrt röntgen blir av snabbt! Dom ringde på torsdag kvällen, på fredagen tog han det där blodprovet man får göra för att kolla njurarna innan kontraströntgen. Så han är redo!

Jag hoppas du är frisk nu? och att du mår bra!

Kramar

• Anonym (vet inte)
    Anonym (orolig) skrev 2017-03-21 12:29:42 följande:
    Jag är frisk! :) Jag hade ingen cancer, det var det jag menade med ett positivt besked för mig. Min mrt visade inga tumörer. Tack och lov!

Jag hoppas att sänkan är ett tecken på att det inte är någon cancer. Att det är något annat mindre farligt!

Tack för svar! Men som sagt det är bara att försöka ha tålamod och inte måla fan på väggen. Jag hoppas hans mrt röntgen blir av snabbt! Dom ringde på torsdag kvällen, på fredagen tog han det där blodprovet man får göra för att kolla njurarna innan kontraströntgen. Så han är redo!

Jag hoppas du är frisk nu? och att du mår bra!

Kramar
    Vad bra. Om man får positivt på en cancerundersökning så menas det ju att man har cancer. Gäller ju andra sjukdomar också. Missförstod dig.

Jag är frisk idag. Men det har tagit totalt fem år med cellgifter, strålning, operationer och gud vet allt. Och jag mår alldeles förträffligt!

Ang sänka. Min cancer hade gått ganska långt eftersom jag negligerat den knöl jag upptäckte. Tyvärr. Så jag vet inte om det berodde på det eller om sänkehöjningen berodde på att jag hade den sorten som jag hade.

Men håll inte på att googla. Det gjorde jag. Och blev fullständigt skräckslagen. Låt det ta den tid det tar, och försök leva som ni brukar. Det ska ni för övrigt göra sen också i mån av den ork man har.

Glöm inte uppdatera!

• Anonym (asf)

Skuggan på röntgen behöver inte vara någonting farligt alls, men bra att kolla upp såklart. Vad gäller långvarig torrhosta kan det kanske vara mykoplasma? Har man testat för det?

• Anonym (samma)

Hej TS ! Hur har det gått hoppas ni båda mår bra . Min man har nuhpstat i 5 v.

Svar på tråden Långvarig torr hosta i 2 månader. Livrädd för att det är cancer.