• Äldre 21 Mar 15:37
    6634 visningar
    6 svar
    6
    6634

    Deprimerad

    Ni som under graviditeten blivit nedstämda eller kanske till och med deprimerade, när hände detta, och hur länge satt det i?

    Jag är gravid med första barnet. Är gravid i v 14, och har de senaste 4- 5 veckorna känt mig riktigt nedstämd. Jag VILL ha barnet. Men jag kan inte glädjas åt graviditeten eller vad som komma skall..

  • Svar på tråden Deprimerad
  • Äldre 21 Mar 21:58
    #1

    Jag blev deprimerad i ungefär andra trimestern.

    Dock trodde jag att de berodde på hormoner o att allt skulle bli bra när väl bebisen var till världen.

    Men icke, fick förlossningsdepression o som varat i snart 9 månader. Mitt råd är att prata med din BM om detta. Få hjälp o stöd tidigt så du slipper detta.

  • Äldre 22 Mar 05:49
    #2
    eja091 skrev 2017-03-21 21:58:26 följande:

    Jag blev deprimerad i ungefär andra trimestern.

    Dock trodde jag att de berodde på hormoner o att allt skulle bli bra när väl bebisen var till världen.

    Men icke, fick förlossningsdepression o som varat i snart 9 månader. Mitt råd är att prata med din BM om detta. Få hjälp o stöd tidigt så du slipper detta.


    Usch. Hoppas det vänder snart! Du lyfte det aldrig och fick hjälp under graviditeten?

    Jag har pratat med bm, och hon har skickar remiss till deras psykologteam. Hoppas på återkoppling snart.
  • Äldre 5 Apr 04:57
    #3
    kaktuslime skrev 2017-03-21 15:37:08 följande:

    Ni som under graviditeten blivit nedstämda eller kanske till och med deprimerade, när hände detta, och hur länge satt det i?

    Jag är gravid med första barnet. Är gravid i v 14, och har de senaste 4- 5 veckorna känt mig riktigt nedstämd. Jag VILL ha barnet. Men jag kan inte glädjas åt graviditeten eller vad som komma skall..


    Jag är i samma sits som dig. Är i v.19 och har riktigt stora problem med depression. Igår på RUL kunde jag inte ens glädjas åt bebis, jag är rädd för att bli lämnad av min kille.
  • Äldre 6 Apr 13:18
    #4

    Hej! Jag är i v.13 och varit nedstämd till och från sedan dag ett av graviditeten. Detta är mitt tredje barn. Efter mitt första barn fick jag en förlossningdepression som jag som tur var fick hjälp med snabbt. Andra graviditeten var tung och jag hade svårt att känna kärlek till barnet i magen men fick även då bra hjälp!

    Nu är jag nedstämd igen, känner igen känslan men det är tungt ändå. Tungt att inte känna sig sådär lycklig man tror andra gör...

    Jag tycker dock att nedstämdheten försvunnit snabbt efter förlossningarna och rätt hjälp så antar att det har med mina hormoner att göra.

    På vilket sätt känner ni er nedstämda?

  • Äldre 6 Apr 13:54
    #5
    Lundmark skrev 2017-04-06 13:18:18 följande:

    Hej! Jag är i v.13 och varit nedstämd till och från sedan dag ett av graviditeten. Detta är mitt tredje barn. Efter mitt första barn fick jag en förlossningdepression som jag som tur var fick hjälp med snabbt. Andra graviditeten var tung och jag hade svårt att känna kärlek till barnet i magen men fick även då bra hjälp!

    Nu är jag nedstämd igen, känner igen känslan men det är tungt ändå. Tungt att inte känna sig sådär lycklig man tror andra gör...

    Jag tycker dock att nedstämdheten försvunnit snabbt efter förlossningarna och rätt hjälp så antar att det har med mina hormoner att göra.

    På vilket sätt känner ni er nedstämda?


    Skönt att det släppte snabbt efter förlossningen för dig! Jag hoppas att det vänder snart för mig också.

    Jag känner ingen glädje vare sig till barnet i magen, till min man eller övriga släkt och vänner. Jag drar mig undan, vill vara själv och isolerar mig.

    Jag gråter konstant, skäller, skriker och har kort stubin. Min man vill titta på/köpa saker till barnet- jag vill knappt prata om det, än mindre göra inköp redan.

    Jag är orolig, nedstämd, ledsen, känner ångest och har ingen lust till någonting.

    Min foglossning gör ju inte saken bättre. Jag är van att promenera och träna. Nu kan jag inte göra någonting!

    Sover gör jag inte heller, vilket inte heller underlättar det hela. Får ingen hjälp från vården i den frågan.

    Ja, det är väl min vardag just nu...
  • Loriya­na
    Äldre 9 Apr 20:04
    #6

    Jag har rätt svåra problem med depression nu under min graviditet. Är jobbigt men får mycket stöd från MVC tack och lov! Är också i andra trimestern. Känner mig väldigt orolig över att få förlossningsdepression för det vill jag verkligen inte!

Svar på tråden Deprimerad