• Swelondon

    barnets pappa i England

    Hej! Skulle behöva lite kloka råd angående mitt barns pappa som bor i England. Vårt gemensamma barn är 2 år född i England med har svenska pass. Barnet ska i påsk och sommar hälsa på sin far. Jag och pappan är inte längre tillsammans men jag känner mig orolig att han ska ta barnet ifrån mig. Jag har ensam vårdnad här i Sverige men på hans brittiska födelsebevis står både jag och pappan som vårdnadshavare. Är nojig över att han ska få för sig att ta barnet o dylikt. Någon som vet hur det ligger till i Sverige med lagar och så?

  • Svar på tråden barnets pappa i England
  • Samovid

    Du låter väl inte barnet åka själv till sin pappa? Med tanke på den låga åldern låter inte det som en bra ide.

  • Loriyana
    Samovid skrev 2017-03-21 19:16:05 följande:

    Du låter väl inte barnet åka själv till sin pappa? Med tanke på den låga åldern låter inte det som en bra ide.


    Undrar lite detsamma. 

    Min dotters far bor i England. Jag följer alltid med när hon ska besöka honom.
  • Swelondon

    Nej han åker självklart inte själv. Det är första gången han ska till England och bo hos sin pappa själv efter våran separation. Jag kommer att vara kvar i påsk men funderar att lämna honom hos sin pappa ifall att allt går bra under påsken? Eller är jag för naiv??

  • Swelondon
    Swelondon skrev 2017-03-21 19:51:51 följande:

    Nej han åker självklart inte själv. Det är första gången han ska till England och bo hos sin pappa själv efter våran separation. Jag kommer att vara kvar i påsk men funderar att lämna honom hos sin pappa ifall att allt går bra under påsken? Eller är jag för naiv??


    Jag funderar på att lämna honom under sommaren ifall allt går bra under påsken?
  • Ellie
    Swelondon skrev 2017-03-21 19:53:04 följande:
    Jag funderar på att lämna honom under sommaren ifall allt går bra under påsken?
    Kommer de träffas mellan påsk och sommar?
    Du skriver att du kommer åka med, men samtidigt att han kommer bo hos sin pappa själv. Jag skulle ha bott med barnet på hotell och låtit dem träffas dagtid (i alla fall de första dagarna i mitt sällskap). Hur länge har ni varit separerade? Hur mycket har han träffat sin pappa?
    Han är fortfarande väldigt liten och det låter som en god idé att du är med även under sommaren. Särskilt om du har anledning att misstänka att pappan skulle kunna ta pojken.
  • Loriyana

    Så här brukar jag göra med min dotter och hennes pappa. Jag uppmuntrar regelbunden kontakt via skype, men det är tyvärr rätt sällan han har tid. Han får komma och besöka henne hur ofta han vill, men han sover på annan plats och går alltså iväg vid läggdags.

    När vi besöker honom i England så bor dottern med mig men spenderar dagarna med sin far. Jag brukar vara i närheten utifall att det skulle behövas men försöker göra min egen grej liksom.

  • Swelondon
    Ellie skrev 2017-03-21 21:22:56 följande:
    Kommer de träffas mellan påsk och sommar?
    Du skriver att du kommer åka med, men samtidigt att han kommer bo hos sin pappa själv. Jag skulle ha bott med barnet på hotell och låtit dem träffas dagtid (i alla fall de första dagarna i mitt sällskap). Hur länge har ni varit separerade? Hur mycket har han träffat sin pappa?
    Han är fortfarande väldigt liten och det låter som en god idé att du är med även under sommaren. Särskilt om du har anledning att misstänka att pappan skulle kunna ta pojken.
    Tack Ellie för ditt svar:)
    Dom kommer inte träffas mellan påsk och sommar. Jag och sonens pappa har varit separerade i cirka 5 månader nu men dom har inte träffats på nästan ett år(juli 2016) dom har enda en bra relation och pratar dagligen via FaceTime. Jag kommer inte kunna bo på hotell med honom då jag inte har råd men tanken är att jag ska bo hos en släkting som bor nära pappan och träffa sonen under några dagar. Samtidigt så vill jag inte vaka över pappan hela tiden och istället visa att jag litar på honom då det är så här våra liv ser ut nu och framöver i och med att vi inte är tillsammans och bor i olika länder så kommer vi behöva bygga upp the trust över sonen och alltid utgå ifrån vad som är bäst för honom. När vi bodde tillsammans var han väldigt hands on och är en jätte bra pappa. Jag är inte orolig på så sätt att han ska ta sonen men tänkte mer hur lagen ser ut ifall att de skulle ske.
  • Swelondon
    Loriyana skrev 2017-03-21 21:32:10 följande:

    Så här brukar jag göra med min dotter och hennes pappa. Jag uppmuntrar regelbunden kontakt via skype, men det är tyvärr rätt sällan han har tid. Han får komma och besöka henne hur ofta han vill, men han sover på annan plats och går alltså iväg vid läggdags.

    När vi besöker honom i England så bor dottern med mig men spenderar dagarna med sin far. Jag brukar vara i närheten utifall att det skulle behövas men försöker göra min egen grej liksom.


    Ni verkar ha lagt upp det bra! Jag ska fundera lite mer.

    Det är inte lätt när man bor i olika länder. Får jag fråga hur gammal din dotter är? Och skulle du låta din dotter vara i England själv med sin pappa och spendera tid utan att du är med? Många frågor hehe. Intressant och se hur andra tänkt kring de:)
  • Loriyana
    Swelondon skrev 2017-03-22 00:36:03 följande:
    Ni verkar ha lagt upp det bra! Jag ska fundera lite mer.

    Det är inte lätt när man bor i olika länder. Får jag fråga hur gammal din dotter är? Och skulle du låta din dotter vara i England själv med sin pappa och spendera tid utan att du är med? Många frågor hehe. Intressant och se hur andra tänkt kring de:)
    Nu är dottern 10 år men jag och hennes pappa gick skilda vägar redan under graviditeten. Jag tycker hon är tillräckligt gammal för att kunna sova över hos pappan, men hon totalvägrar. En gång spenderade de faktiskt några dagar tillsammans på ett läger, det var fullständig katastrof! 

    Det vore kanske annorlunda om han bodde närmare och de träffades mer regelbundet. Men när det bara blir några gånger per år, ja då är det svårt att få till en så pass trygg relation att barnet kan sova över.
  • Ellie
    Swelondon skrev 2017-03-22 00:31:10 följande:

    Tack Ellie för ditt svar:)

    Dom kommer inte träffas mellan påsk och sommar. Jag och sonens pappa har varit separerade i cirka 5 månader nu men dom har inte träffats på nästan ett år(juli 2016) dom har enda en bra relation och pratar dagligen via FaceTime. Jag kommer inte kunna bo på hotell med honom då jag inte har råd men tanken är att jag ska bo hos en släkting som bor nära pappan och träffa sonen under några dagar. Samtidigt så vill jag inte vaka över pappan hela tiden och istället visa att jag litar på honom då det är så här våra liv ser ut nu och framöver i och med att vi inte är tillsammans och bor i olika länder så kommer vi behöva bygga upp the trust över sonen och alltid utgå ifrån vad som är bäst för honom. När vi bodde tillsammans var han väldigt hands on och är en jätte bra pappa. Jag är inte orolig på så sätt att han ska ta sonen men tänkte mer hur lagen ser ut ifall att de skulle ske.


    Alla barn är ju olika och du känner din son bäst, men själv skulle jag varit med min 2-åring i stort sett hela tiden om hon skulle träffa någon hon inte sett på 1 år, Skype eller ej.

    Det handlar inte om huruvida du litar på pappan eller inte utan om barnet. Pappan är nästan en främling och för barnet är det viktigt med tryggheten hos dig om han och pappan ska få en bra relation. Om ett par år kanske de kan vara mer själva men nu (och i sommar) är troligtvis det bästa att du är med väldigt mycket. Ni märker ju hur det fungerar efter ett par dagar. Ta det lite som en förskoleinskolning. Lämna korta stunder i början och går det jättebra kanske han till och med vill sova hos pappan någon natt, men utgå från att du skall ha honom på nätterna.
Svar på tråden barnets pappa i England