Preventivmedel
Förutom kopparspiral, finns det då något preventivmedel som säkert tar bort mensen? Som helst inte orsakar viktuppgång?
Förutom kopparspiral, finns det då något preventivmedel som säkert tar bort mensen? Som helst inte orsakar viktuppgång?
Jag har hormonspiral och har haft det några månader. Får myvet mycket mindre mens nu och inom en snar framtid kommer den att försvinna helt enligt barnmorskan. Har inte vägt mig på ett tag men har inte Heller märkt av någon märkbar viktuppgång.
Du menar hormonspiral va? För cu-spiral brukar göra mensen värre. Hormonspiral är inte heller någon garanti för att mensen försvinner.
Det finns tyvärr inget p-medel som garanterar att man inte får mens men vissa har större chans att göra det än andra.
Nej, det beror ju på hur din kropp reagerar på olika ämnen. För en kan det sluta, för en annan blir det värre, för en tredje ingen skillnad - trots att alla tre har i samma aktiva substans.
Själv går jag nuförtiden in med inställningen att, sålänge jag slipper andra biverkningar (t.ex ångest, panikångest, acne, håravfall, "känslomässig labilitet", höjd risk för blodproppar, stroke, hjärtinfarkt och bröstcancer, osv) så är blödningarna ju en piss i mississippi. Men det är kanske bara jag.
En del barnmorskor verkar rekommendera kombinerade p-piller för att man ska slippa blödningar. Skulle dock be dig ta en kick på biverkningslistor på kombinerade p-piller på fass, t.ex Amorest 28.
Har du rikliga blödningar så kan du ju testa Tranexamsyra/Cyklo-F. Jag som annars går runt och blöder som en kalv på slakt upplevde effekt redan någon timme efter första tabletterna, det var en ytterst behaglig upplevelse och kändes knappt som att jag hade blödning.