• Anonym (Ledsen)

Förskolan vill socanmäla :(

Jag vet att jag lär bli sågad och påhoppad nu, men måste bara få skriva av mig.

Bakgrundsfakta:
    Jag har en man och tre barn under 5 år med jämn åldersfördelning, och jag uppfattar dem som tre harmoniska, smarta barn som är emotionellt kompetenta. Vi bor i en by på landet med trädgård och på fritiden är vi ute mycket i naturen eller är hemma och hoppar studsmatta, pysslar med hönsen, bakar tillsammans och läser massor med böcker med mera. Jag tycker att de har en väldigt bra barndom och att det fungerar bra hemma. Enda smolket i bägaren är att jag en kort period varit sjukskriven p.g.a. utbrändhet (stressigt jobb) men är nu uppe på 50% jobb igen. Detta har jag varit öppen med gentemot dagis så de inte ska undra varför de ser mig ute ibland när jag "borde" varit på jobbet.

De går på ett litet dagis i byn beläget på en gård och allt har varit som en dröm tills igår. Då skulle vi på utvecklingssamtal hette det, men väl där var det ett stort möte med anledning av att de ville socanmäla oss.

De läste upp ett papper med en massa konstiga problem de sett hos barnen, t ex att de tycker att de verkar tröstäta (?!) eftersom de alla tre har god aptit (det har de alltid haft precis som sina föräldrar, men de är absolut inte överviktiga) och de påstår att det stora barnet äter "som i trans" och att det inte spelar någon roll vad det är för mat, han äter mycket ändå. (Vi äter middag på kvällen också och så så det är inte det att de inte får mat hemma)

Vidare påstod de att min son på 3,5 hade en ångestattack, då han låg på golvet. Jag kan möjligen tänka mig att han låg där så som barn kan göra ibland när de trotsar, alternativt att han var trött. Överlag uppfattar jag hon som sa det som väldigt övertolkande och dramatisk. Han kan också göra lite bebisskrik ibland och då påstod hon att "han måste ha fått skrika mycket som liten utan att bli lyssnad på". (Det stämmer verkligen inte)

De sa att dottern på 3,5 år "kunde sitta och stirra framför sig i trekvart". Jag tyckte det var anmärkningsvärt att ingen i så fall tog upp henne i knät eller pratade med henne utan bara lät henne sitta där, om det nu inte var så att hon bara ville fundera lite. Hon har två dagdrömmande föräldrar att brås på.

Det största problemet var att de anser att våra tre "tar mycket plats" i gruppen och mycket resurser. Tydligen hade andra föräldrar också tyckt det.

De tyckte det var konstigt att barnen blev ledsna när jag skulle lämna dem på morgonen. Jag anser att de flesta barn är det ibland, och att man då kan få lämna över det i famnen på personalen. Det känns inte bra, men efter en stund går det över. När vi ska hem vill sonen ibland följa med en av förskolelärarna hem och det gjordes det stor sak av.

Barnen ska även ha svårt för övergångar och få känsloutbrott när man avbryter leken för att gå ut. Jag fick inte intrycket att de förvarnade en stund innan, som jag brukar göra, att "nu om en liten stund är det dags att klä på sig och gå ut."

När jag säger att vi inte alls upplever dem som de gör säger de att barnen säkert är mycket smidigare hemma för att "de upplever dagis som sitt hem och oss som sina föräldrar och därför vågar leva ut sina känslor". (Det var nästan det värsta att höra.) Alternativt att de "blir samarbetsvilliga för att jag är trött och de inte känner att de har spelrum att krångla därför" (Min erfarenhet är att barn blir MINDRE samarbetsvilliga när man är trött).

Deras tider är 8-15, 8-16, sedan resterande tre dagar 6.45-16. Är det verkligen så mycket att barnen kan tro att personalen är deras föräldrar???

Tacksam om jag slipper alltför grova påhopp, jag är helt knäckt över det här och vill typ bara lägga mig ner och dö vilket ju inte är ett alternativ när man har barn. Men ni förstår. Jag är jätteledsen och chockad.

• Svar på tråden Förskolan vill socanmäla :(
  • Anonym (T)

Fyfan vilket jävla övergrepp och kränkning!

Tycker synd om er! Inte okej alls att dom påstår sånt och nej inte ens om de fanns en gnutta sanning i något så är de okej att formulera sig så!?

Tror dom att ni kommer ha förtroende för dom längre? Tror dom verkligen något konstruktivt och hjälpande kommer komma från att anmäla er!?

Fyfan asså! Alkisar och riktiga skit föräldrar får göra vad dom vill men helt vanliga får hur mycket skit som helst!

Flera "beteenden" som beskrivs har också mitt barn, förskolepersonalen säger att de är kul med en tydlig och stark personlighet, han är en tillgång till gruppen med alla sina sidor och helt "normal" förutom en försening i talet

• Anonym (q)

om de nu gör en anmälan, så ta det bara lugnt. Då kommer soc ringa eller skicka ett brev om en tid för samtal. Sedan, kan inte soc anser det är något speciellt kommer inget mer ske. Det där samtalet är till för att se om det finns något skäl för att göra en utredning. Det är alltså ingen utredning pang bom. Ni kommer få framföra era synpunkter i lugn och ro. Om det är som du skriver kommer de lägga ner ärendet. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (T) skrev 2017-03-22 11:58:26 följande:

Fyfan vilket jävla övergrepp och kränkning!

Tycker synd om er! Inte okej alls att dom påstår sånt och nej inte ens om de fanns en gnutta sanning i något så är de okej att formulera sig så!?

Tror dom att ni kommer ha förtroende för dom längre? Tror dom verkligen något konstruktivt och hjälpande kommer komma från att anmäla er!?

Fyfan asså! Alkisar och riktiga skit föräldrar får göra vad dom vill men helt vanliga får hur mycket skit som helst!

Flera "beteenden" som beskrivs har också mitt barn, förskolepersonalen säger att de är kul med en tydlig och stark personlighet, han är en tillgång till gruppen med alla sina sidor och helt "normal" förutom en försening i talet

Tack så jättemycket för ditt svar! Jag tänker precis som du att de är starka individer. Äldsta är dessutom mycket populär bland de andra barnen och jag uppfattar honom som mycket socialt kompetent.

De är också sena i talet vilket det också anmärktes på trots att vi sagt att vi båda var extremt sena (3 resp. 4 år innan både jag och pappan pratade!).

Jag önskar att jag aldrig behövde sätta min fot där igen. Men det är så konstigt att många i personalen och flera föräldrar resonerat så... men när jag ser dem leka innan jag hämtar så ser jag absolut ingenting dåligt. Det känns som alla bara sparkar på en och letar fel när man är sjukskriven. De sa t o m att jag borde skaffa en samtalskontakt! Jag sa att "jag har inga sådana problem, jag är bara trött".

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (q) skrev 2017-03-22 12:02:56 följande:

om de nu gör en anmälan, så ta det bara lugnt. Då kommer soc ringa eller skicka ett brev om en tid för samtal. Sedan, kan inte soc anser det är något speciellt kommer inget mer ske. Det där samtalet är till för att se om det finns något skäl för att göra en utredning. Det är alltså ingen utredning pang bom. Ni kommer få framföra era synpunkter i lugn och ro. Om det är som du skriver kommer de lägga ner ärendet. 

Ja. Vi har (vilket lär sänka min trovärdighet en smula kanske) blivit socanmälda tidigare (då inte av dagis) och efter utredning kom de fram till att det inte var några problem. Det var dock det värsta halvåret i mitt liv. När det nu är en andra vända lär det väl inte bara läggas ned tyvärr.
  • Anonym (Sjukt)

Omg. Detta är ju helt sjukt. Vad är det för idioter som jobbar där? Kan lugna dig med att denna anmälan troligen kommer läggas ner. Låter ju helt jävla sjukt.

• Anonym (T)

Blev anmäld strax innan jul av min mamma och syster, dom var förbannade på mig och ville jävlas..

Dom sa att jag var psykiskt sjuk och hade jättemycket problem, gick i terapi (pga. Min mamma..) och fick diagnoser för 8år sen ja! Inte haft några problem på 5år nu och äldsta barnet är 3år

Dom sa även att vi inte skaffat hjälp för talförseningen och några andra saker, när vi i själva verket varit på extra kontroll på bvc flera gånger på vårat initiativ och varit till läkare samt har dialog med förskolan om det, han ska till logoped om 1 månad nu.

Dom påstod också att pappan typ misshandlat honom för att han höll i honom en gång när han skulle borsta tänderna och när han ryckt tag i och stoppat honom från att springa ut i en väg..

Jag var då också höggravid och sjuk av de, det var ju tydligen hemskt och jag borde inte ha barn alls för de!?

Fyfan vilka hemska människor det finns, letar fel och skapar problem där det inte finns

Samtidigt som hemska föräldrar får göra de dom vill

• Anonym (qwerty)

Asså va fan! Inget av det du nämner tycker jag är något att anmäla för. Det känns nästan som mobbing och att de gått och letat massa fel och samlat in situationer en längre tid. Kanske är det så att de vet om den första anmälningen och nu gaddat ihop sig för att barnen som du säger "tar för mycket plats".

Och vaddå tar upp för mycket resurser? Om det är så att barnen faktiskt behöver mer resurser än andra så är det inget fel, alla är vi olika. Förskolan har liksom en skyldighet att sätta in så mycket resurser som behövs. Bevisligen behöver de sätta in mer då de inte riktigt hinner med alla barn.

Jag skulle bli helt skogstokig på förskolan om det där hade hänt mig.

• Anonym (A)

Vad menar de att ni ska göra mot att barnen har svårt för övergångar, tar mycket plats,  har god aptit  och dagdrömmer på förskolan?

Menar de att ni inte ger barnen mat? Låter ju konstigt att barnen i så fall är normalviktiga...

Vad gäller talet kan man kanske hävda att ni borde följa upp med logopedbesök. Har t.ex. en kompis där de utgick från att det skulle komma eftersom pappan också varit sen med talet, men där det visade sig att barnet hade en språkstörningsdiagnos.

Överlag låter det ju mest som att förskolan har problem, inte ni. Alltså borde de ta hjälp av t.ex. en specialpedagog för att få en bättre struktur och verktyg som hjälper barnen med övergångar och annat.

• Anonym (Gabriel)

Hade pedagogerna på min sons förskola yttrat orden att han ser förskolan som sitt hem och pedagogerna som sina föräldrar hade jag tackat för mig och bytt förskola. Bland det värsta jag hört!

Nu lät det i texten som om du bodde på landet så urvalen kanske inte är så stora. Jag förstår att det inte känns kul att gå på möte på soc men om det inte är några konstigheter hemma så har ni inget att oroa er för. ALLA BARN BETER SIG OLIKA. Jävla idioter till förskolepersonal.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (A) skrev 2017-03-22 12:30:44 följande:

Vad menar de att ni ska göra mot att barnen har svårt för övergångar, tar mycket plats,  har god aptit  och dagdrömmer på förskolan?

Menar de att ni inte ger barnen mat? Låter ju konstigt att barnen i så fall är normalviktiga...

Vad gäller talet kan man kanske hävda att ni borde följa upp med logopedbesök. Har t.ex. en kompis där de utgick från att det skulle komma eftersom pappan också varit sen med talet, men där det visade sig att barnet hade en språkstörningsdiagnos.

Överlag låter det ju mest som att förskolan har problem, inte ni. Alltså borde de ta hjälp av t.ex. en specialpedagog för att få en bättre struktur och verktyg som hjälper barnen med övergångar och annat.

Tack!! Ja, vi har haft kontakt med logoped på vårt initiativ gällande den äldste när det begav sig, men hans småsyskon började prata tidigare än han. Dottern har mest problemet att hon precis som sin far inte är så pratsam och att hon precis som jag inte artikulerar (rör på läpparna) så mycket varför det låter otydligt.

Sonen "godkändes" av logopeden som dessutom skrev att han verkade vara mycket intelligent och hade ett extraordinärt stort ordförråd :)
Svar på tråden Förskolan vill socanmäla :(